دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 79684

گرمای بی‌سابقه هوا، قطع شدن آب، قطعی برق و حالا هم ورود گرد و خاك به ایران، تابستان 92 را برای همه تاریخی كرده است. روز گذشته هم كارشناسان هواشناسی اعلام كردند كیفیت هوای تهران و چند استان دیگر در وضعیت ناسالم قرار دارد و به زودی گرد و غبار به آنها راه خواهد یافت. ‌

گرد و غبار در راه تهران
سلامت نیوز : تهران و بیشتر شهرستان‌ها در حال سپری كردن تابستان سختی هستند. گرمای بی‌سابقه هوا، قطع شدن آب، قطعی برق و حالا هم ورود گرد و خاك به ایران، تابستان 92 را برای همه تاریخی كرده است. روز گذشته هم كارشناسان هواشناسی اعلام كردند كیفیت هوای تهران و چند استان دیگر در وضعیت ناسالم قرار دارد و به زودی گرد و غبار به آنها راه خواهد یافت. ‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ به دلیل افزایش سرعت باد در دشت كویر تا دو سه روز آینده گرد و خاك در جنوب استان تهران، ‌شمال، اصفهان، ‌جنوب سمنان و استان‌های یزد، قم و بوشهر تداوم خواهد داشت. پس از جنگ ایران و عراق قرارداد پخش مالچ نفتی میان سه كشور ایران و عربستان و عراق فراموش شد. در ایران، منشا اصلی ریزگرد، كویر‌ها و باتلاق‌های در حال خشك شدن عراق است كه خاك و شن‌های آن از طریق باد به ایران می‌آید. این باد از خرداد تا شهریور می‌وزد و از شمال غربی خاورمیانه شكل می‌گیرد و با گذر از كوه‌های تركیه مانند قیفی به بیابان‌های عراق و سوریه سرازیر می‌شود و تا خلیج فارس و رسیدن به سطح آب‌های آزاد پیش می‌رود.

هر سال به‌شدت این گرد و خاك اضافه می‌شود در نخستین روزهای تابستان ??، پدیده ریزگرد، سوغات بادهای خشك عراق وضعیت خطرناكی برای آسمان تهران و بسیاری از شهرهای مركزی، جنوبی و غربی ایران بود. در روز نیز خورشید، از پس لایه ریزدانه‌های مرتفع گرد و غبار، كم فروغ دیده می‌شد و ته رنگ آبی در آسمان اطراف آن پیدا بود و قرص خورشید به سفیدی می‌زد.

شرایط هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار دارد و از دو روز دیگر گرد و خاك به تهران می‌رسد بنابراین پیش‌بینی‌ها از پایدار بودن این هوا خبر دادند و به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص كیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند.

ریزگرد ها را نیز، همان‌طور كه بسیاری پیش‌بینی می‌كردند، روی داد. اما این‌بار حتی از سال قبل هم شدیدتر بود. مناطق غربی ایران و به‌خصوص استان خوزستان، ریزگرد را از همان روزهای آغازین سال دوباره تجربه كردند. اما طولی نكشید كه دامنه نفوذ آن بسیار گسترش یافت، تا اینكه در اردیبهشت بیش‌از نیمی از ایران را دربرگرفت و در برخی مناطق نیز با بادهای شدید و باران گل توام شد. در ماه خرداد محدوده تحت سیطره امواج ریزگرد بازهم گسترش پیداكرد و از اوایل خردادماه تقریبا تمام ایران را یكپارچه در اختیار گرفت.

به همین خاطر توصیه می‌شود كه، اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق كمتر از 5/2 میكرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به افزایش احتمال علایم تنفسی در افراد، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و افراد مسن منجر می‌شود. در ادامه توصیه می‌شود در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس؛ افراد مبتلا به بیماری‎های قلبی و ریوی، سالمندان و كودكان باید فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز را كاهش دهند.

به علاوه مساله گرد و غبار، هنگامی به طور جدی‌تر توسط مسوولان بررسی می‌شود كه به تهران رسیده باشد و این در حالی است كه اگر در تهران، فقط چند روز و آن هم در مقیاسی كمتر این مشكل پیش می‌آید، مردم استان‌های غربی و جنوب غربی مانند خوزستان و ایلام و... تقریبا در همه فصل‌های سال با این مشكل، آن هم در مراتبی شدیدتر از تهران مواجهند.

از این رو، مسوولان باید این موضوع را نه فقط به عنوان «مشكلی هرازگاه برای تهران»، كه به عنوان «معضلی دائمی برای چند استان كشور» ببینند و برای آن چاره‌اندیشی كنند چه آنكه نفس كشیدن، اولیه‌ترین حق هر انسانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha