دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 79687
سلامت نیوز : وقتی رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در اولین شورای ساماندهی امور سالمندان اعلام می‌کند که 8 درصد جمعیت کشور سالمند هستند، 25 درصدشان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 37 درصد آنان دچار اختلالات سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب و وسواس هستند و فقط 30 درصد از آنان از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند، می‌توان دریافت که رسیدن به روزهای مو سپیدی نویدبخش اتفاق خوبی نیست؛ اما به تازگی قرار شده است طرح بیمه سالمند با هدف ارایه خدمات مراقبتی- درمانی برای سالمندان محقق شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ حسین نحوی‌نژاد، رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در این باره به «حمایت» می‌گوید: اکنون 6 میلیون نفر سالمند در کشور داریم که 240 هزار نفر از آنان معلول و تحت سرپرستی بهزیستی هستند، بر اساس آمار بهزیستی 20 هزار نفر از آنان هیچ خانواده و فامیلی ندارند. البته سن ازکارافتادگی به طور مشخص وجود ندارد؛ اما طبق تعریف جهانی افراد بالای 65 سال در گروه سالمندان و مصرف‌کننده قرار می‌گیرند که باید برنامه‌هایی برای آنان در نظر گرفت. باید توجه داشت که سبک زندگی تأثیر زیادی در پیری زودرس دارد و بر این اساس تعداد زیادی از افراد هستند که با وجود افزایش سن سلامتی خود را دارند.

وی در ادامه درباره اجرای طرح بیمه سالمندان توضیح می‌دهد: در تلاش هستیم تا بیمه مراقبتی سالمندان که شامل خدمات درمانی، نگهداری، شست‌وشو، آشپزی و ... را شامل می‌شود که این خدمات به محض تصویب، اجرایی می‌شود.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور ادامه می‌دهد: بر اساس این طرح، افراد از سنین جوانی مبلغی را به حساب بیمه واریز می‌کنند تا در کهنسالی همه هزینه‌های این افراد توسط بیمه سالمندی پرداخت ‌شود و هیچ نگرانی برای پرداخت هزینه‌های دوره سالمندی برای آنان وجود نخواهد داشت.

وی درباره دلایل حضور سالمندان در مراکز نگهداری بیان می‌کند: بیشتر افراد بالای 75 سال یا تنها هستند یا از وجود بیماری‌های مزمن از قبیل سرطان، آلزایمر و بیماری‌هایی که فرد را وابسته به تختخواب می‌کند رنج می‌برند به طوری که نگهداری فرد در منزل مشکل باشد نیز در این گروه قرار دارند.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه سالمندان در مراکز روزانه و شبانه‌روزی سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند، ادامه می‌دهد: در مراکز روزانه، سالمندان از خانواده‌ها به طور کامل جدا نمی‌شوند بلکه افراد روزها به این مرکز مراجعه می‌کنند و وضعیت سلامتی آنان بررسی می‌شود و فیزیوتراپی و آموزش‌هایی در قالب زندگی سالم، مهارت‌های زندگی، برقراری تعاملات عاطفی، آموزش صنایع دستی و... به سالمندان داده می‌شود البته قرار گرفتن در محیط همسالان می‌تواند در تقویت روحیه و کاهش احساس تنهایی موثر باشد. برگزاری محفل
ادبی- هنری و اردو از جمله برنامه‌های فرهنگی این مراکز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha