سلامت نیوز : سن اعتیاد در زنان، میزان تحصیلات زنان معتاد، تزریقی بودن 3 درصد معتادان زن و نارضایتی 86 درصد این افراد از زندگی مهم‌ترین بخش‌های گفت‌وگوی مهر با مدیرکل تحقیقات و آموزش ستادمبارزه با موادمخدر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اگرچه در سال‌های اخیر شاهد اقدامات خوب در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم اما براساس اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر باید وضعیت اعتیاد در زنان جدی گرفته شود. قشری که 62 درصد معتادانش متاهلند و 86 درصد آنها از زندگی ناراضی هستند. مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر در اینباره توضیحات بیشتری می‌دهد.

درحال حاضر میزان شیوع موادمخدر در زنان به‌ویژه زنان مطلقه چگونه است؟

دکتر حمید صرامی، مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: سیستم هوشمند و دینامیك مواد مخدر و روان‏گردان‏ها همواره به منظور جذب مشتریان متفاوت، تلاش شبانه‏روزی می‌کند. از جمله افراد سوءمصرف‌كننده مواد، زنان هستند كه براساس آخرین طرح شیوع شناسی مصرف موادمخدر در سطح كشور، 9 درصد جنسیت گروه مصرف‌كننده به زنان اختصاص داشته است كه 62 درصد آنان متاهل، 35 درصد مجرد و 3 درصد مطلقه یا متاركه کرده‌اند. لذا تصور اكثر افراد جامعه درمورد اعتیاد كه آن را پدیده‌ای مردانه تلقی می‌کند، باید اصلاح شود. نكته قابل تامل اینكه 86 درصد از زنان مصرف‌كننده جمعیت نمونه تحقیق شیوع‏شناسی ملی اعلام کرده‌اند از زندگی خود بعضاً ناراضی هستند.

نوع مواد مصرفی زنان چیست؟

براساس نتایج تحقیق یادشده نوع مواد مصرفی در زنان به ترتیب عبارت است از تریاك، شیشه و كراك (هروئین فشرده) ضمن آنكه 3 درصد آنان از روش تزریقی استفاده می‌کنند.

آیا آماری از سن شروع اعتیاد در زنان داریم؟

50 درصداز زنان مصرف‏‌كننده مواد، اولین شروع مصرف مواد را در سن 15 تا 19 سالگی مطرح کرده‌اند كه می‌توان از این سن به عنوان سن بحرانی برای شروع مصرف مواد نام برد. به‌عبارتی باید بگوییم در جنسیت مونث، شاهد ضربه‌پذیری نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هستیم كه قطعاً دیگر آسیب‌ها از جمله فرار از خانه، فقر و بعضاً روسپیگری را در پی خواهد داشت و بدین ترتیب موجبات آسیب‌پذیری خانواده را فراهم می‌کند.

آیا زنان تحصیلکرده هم معتاد می‌شوند؟

وضعیت تحصیلی زنان مصرف‏كننده مواد عبارت است از: 3 درصد بی‏سواد، 15 درصد با تحصیلات ابتدایی، 15 درصد با تحصیلات راهنمایی، 41 درصد با تحصیلات دبیرستانی و دیپلم، 9 درصد فوق‌دیپلم و 17 درصد لیسانس بوده‏‌اند.

زنان معمولا در چه مکان‌هایی موادمخدر مصرف می‌کنند؟

مهم‌ترین مكان‌های مصرف مواد توسط زنان به ترتیب منزل دوستان، منزل خود فرد، پارك، خوابگاه، كوچه، خیابان و دیگر اماكن آموزشی مطرح شده است.

دلایل شروع مصرف مواد در زنان چیست و چرا میزان گرایش آنان رو به رشد است؟

براساس نتایج پژوهش ملی صورت‌پذیرفته، دلایل شروع مصرف مواد به ترتیب عبارت است از كسب لذت، كنجكاوی، تفریح، رفع مشكلات روحی در دسترس بودن مواد، فشار دوستان، رفع درد، كار سنگین، اختلافات خانوادگی و رفع مشكلات جنسی. اما درباره اینكه گرایش زنان به مصرف مواد در سال جاری در چه وضعیتی است باید یادآور ‏شوم پس از انجام طرح جدید شیوع‏شناسی ملی در سال جاری و مقایسه آن با طرح قبلی، می‏توان قضاوت علمی کرد كه آیا گرایش زنان در سال‌های اخیر رشد داشته است یا خیر؟ البته باید تاكید کنم مصرف مواد در زنان در سطح كشورهای مختلف طی سال‏های اخیر تغییر كرده و با نوعی رشد مواجه شده است كه به‌واسطه عصر جهانی شدن و تغییرات شتابان اجتماعی- فرهنگی و فناوری اطلاعات و بروز شوك‏های متعدد و همچنین ساختارهای اجتماعی كشورمان و قرار گرفتن در دوران گذار از سنت به فرامدرنیته، لذا از این‌گونه تهدیدات مستثنی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha