سلامت نیوز : محققان دانشگاه صنعتی شریف با استفاده از نانوذرات اکسیدآهن، دارویی با توانایی تشخیص سریع و دقیق سرطان از طریق تصویربرداری MRI ساخته اند که استفاده از آن در هنگام تصویربرداری MRI موجب بهبود قابل ملاحظه کیفیت تصاویر و در نتیجه تشخیص دقیق سرطان می شود. همچنین این دارو چون در ابعاد نانو تهیه می شود، به راحتی از دیواره رگ ها عبور می کند و هیچ یک از عوارض داروهایی را که در حال حاضر برای تصویربرداری MRI استفاده می شود، ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ داروهای موجود می تواند موجب بروز مشکلات پوستی و کلیوی در بیماران شود. با بهره گیری از نانوذرات اکسیدآهن، در تصویر MRI کنتراست ایجاد می شود و بدین ترتیب به راحتی بافت های سرطانی قابل شناسایی است. رضا احمدی، دکترای مهندسی مواد که این مطالعه را در قالب پایان نامه دکترای خود انجام داده است، در گفت وگو با خراسان با اعلام این مطلب اظهار داشت: داروی جدید از نانوذرات اکسیدآهن ساخته شده است و استفاده از آن در هنگام تصویربرداری MRI موجب بهبود کیفیت تصاویر می شود و بدین ترتیب می توان بیماری ها را دقیق تر تشخیص داد.

در تصویربرداری MRI از میدان های مغناطیسی استفاده می شود و محل تجمع ذرات مغناطیسی باعث تغییر سیگنال در تصویر MRI می شود و افزایش یا کاهش سیگنال در محل تجمع ذرات به تشخیص دقیق بیماری کمک می کند. نانوذرات اکسیدآهن هم خواص مغناطیسی دارد و همین موضوع دلیل انتخاب این ماده برای ساخت دارو بوده است ضمن این که اکسیدآهن، زیست سازگاری مناسبی دارد و پس از ورود به بدن مشکل خاصی ایجاد نمی کند. در حال حاضر برای تصویربرداری MRI از دارویی استفاده می شود که عوارض و مشکلاتی دارد و استفاده از آن می تواند موجب حساسیت و ایجاد مشکلات پوستی و کلیوی شود.

دکتراحمدی افزود: نانوداروی اکسیدآهن با مکانیسم های مختلفی جذب سلول های سرطانی می شود. یکی از این مکانیسم ها،استفاده از آنتی بادی های مختلف است که به نانودارو متصل می شود. به عنوان مثال آنتی بادی مربوط به غدد لنفاوی روی سطح نانوذره نشانده و هنگامی که نانوذره وارد بدن می شود، به سمت غدد لنفاوی هدایت می شود. استفاده از مواد غذایی موردنیاز سلول های سرطانی، مکانیسم دیگری است که این نانودارو را به سمت سلول های سرطانی هدایت می کند. از آن جا که سلول های سرطانی برای رشد به مواد غذایی مانند قند و پروتئین نیاز دارند، بنابراین هنگامی که این مواد روی سطح نانوذرات قرار می گیرد، نانودارو جذب سلول های سرطانی می شود و بدین ترتیب تجمع نانوذرات در محل بافت سرطانی، موجب شناسایی سریع آن در تصاویر MRI می شود.

از نانوذرات اکسیدآهن می توان در تشخیص به موقع سرطان های مختلف مانند غدد لنفاوی و کبد بهره برد. عملکرد این نانوذرات نیز بدین شکل است که در تصویربرداری MRI، از خواص مغناطیسی بافت های چربی یا آب استفاده می شود و هنگامی که میدان مغناطیسی در مجاورت این بافت ها ایجاد می شود، نانوذرات اکسیدآهن موجب تیره تر شدن آن بافت در تصویر می شود و در نتیجه بافت بیمار به راحتی در مقایسه با بافت های مجاور که روشن تر است تشخیص داده می شود. در واقع با استفاده از نانوذرات اکسیدآهن در تصویر MRI، کنتراست ایجاد می شود و اختلاف روشنایی تصویر هم به دلیل اختلاف سیگنال است.

این آزمایش ها در مرحله حیوانی با موفقیت انجام شده است و آزمایش های انسانی نیز به زودی شروع می شود. به گفته احمدی، ابعاد نانوذرات اکسیدآهن ۱۰ تا ۱۵نانومتر است و تاکنون ۸مقاله از این تحقیقات در ژورنال های ISI و ۶مقاله نیز در کنفرانس های داخلی و بین المللی ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha