سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه سندروم پلی کیستیک شایع‌ترین علل بروز پرمویی در زنان است، توصیه کرد: افراد در صورت مشاهده تغییر حالت در موهای بدن پیش از شدت یافتن آن حتما به پزشک متخصص غدد مراجعه کنند تا از لحاظ عملکرد غدد بدن و وضعیت هورمون‌ها مورد بررسی قرار بگیرند.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: عارضه پرمویی در زنان مختص مناطق خاصی از بدن آنها می‌شود که وقوع آن به هورمون آندروفین وابسته است به طوری که اگر میزان این هورمون در بدن بالا باشد موجب تغییر حالت موهای بدن به موهایی زبر و خشن خواهد شد. باید توجه داشت این موها با موهای کرکی متفاوت بوده و در اصطلاح موهای زاید خوانده می‌شوند.

وی با بیان اینکه پشت لب، چانه، شکم، سینه و بازوها همچنین قسمت پشت قفسه سینه و ران مناطقی هستند که بروز موهای زاید در آنجا بیشتر است، ادامه داد: در صورتی که وقوع پرمویی در زنان با تغییرات قاعدگی و هورمونی ناشی از اختلالات غدد درون ریز همراه باشد، درمان آن نیازمند بررسی‌های بیشتری است. همچنین روند درمان بسته به اینکه این پرمویی از ابتدای بلوغ در فرد رخ داده و به تدریج افزایش یافته است یا شخص بطور ناگهانی دچار این عارضه شده، متفاوت خواهد بود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران سندروم پلی کیستیک را شایعترین علل بروز پرمویی در زنان عنوان کرد و گفت: این سندروم با ایجاد اختلال در قاعدگی موجب ابتلای فرد به افزایش وزن، جوش‌های صورت و بدن همچنین پرمویی می‌شود. لازم به ذکر است گاهی مواقع نیز بالارفتن میزان ترشح برخی هورمون‌ها همچون هورمون پرولاکتین باعث برهم خوردن نظم قاعدگی، بروز موهای زاید و حتی تراوش شیر از سینه خواهد شد.

وی اظهار داشت: سندروم کوشینگ نیز که به دلیل فعال شدن غده فوق کلیوی ایجاد می‌شود می‌تواند سبب بوجود آمدن خطوط ارغوانی رنگ روی نواحی شکم، سینه، ران‌ها و بازوها شده و با برهم زدن نظم قاعدگی موجب پرمویی و تجمع چربی در نقاط مختلف بدن شود.

دکتر مهاجری تهرانی اختلال در عملکرد تومورهای مترشحه آندروژن یا همان هورمون‌های جنسی مردانه در بدن زنان را یکی دیگر از دلایل پرمویی آنها دانست و افزود: برحسب علت وقوع این عارضه درمان آن نیز متفاوت خواهد بود. امروزه با درمان های قابل دسترسی بویژه لیزرها می توان از شدت موهای زاید بدن کم کرد و رشد آنها را نیز کاهش داد. باید به خاطر داشت درمان این موارد طولانی بوده و به چندین ماه زمان نیاز دارد بطوری که برای ظاهر شدن تاثیرات اولیه حداقل فرصتی شش ماهه لازم است.

این فوق تخصص غدد ومتابولیسم در پایان با بیان این مطلب که پرمویی و فراوانی موهای زاید در برخی خانواده‌ها و نژادها بیشتر مشاهده می شود، اضافه کرد: این عارضه در زنان معمولا از سنین بلوغ و بویژه از 15 یا 16 سالگی شروع شده و به تدریج تا سن 40 سالگی افزایش می یابد. بنابراین به افراد توصیه می شود در صورت مشاهده تغییر در حالت موهای بدن پیش از شدت یافتن آن حتما به پزشک متخصص غدد مراجعه شود تا از لحاظ عملکرد هورمونی مورد بررسی قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha