سلامت نیوز : رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر در ساعت اول تولد گفت: برنامه «ترویج تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد» از مهر ماه سال جاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا خواهد شد.

دکتر سید حامد برکاتی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به انتخاب شعار “حمایت از تغذیه با شیر مادر - همراه با مادران” از سوی سازمان جهانی بهداشت گفت: شعار "شروع تغذیه نوزاد با شیرمادر از ساعت اول تولد و حمایت مادر، کلید تداوم شیردهی و سلامت کودک" برای هفته ملی تغذیه با شیر مادر در سال جاری، انتخاب شده است.

وی در ادامه، تغذیه با شیرمادر در ساعت اول تولد را حدود 67 درصد بر اساس DHS عنوان کرد و گفت: علاوه بر عدد کمی، کیفیت تغذیه شیرخوار با شیر مادر نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به رابطه عاطفی میان مادر و نوزاد، افزود: تماس پوست با پوست مادر و شیرخوار در ساعات اولیه تولد، ترشح هورمون اکسی توسین در شیر مادر را به دنبال دارد. ترشح این هورمون جمع شدن رحم مادر و خونریزی کمتر وی در ساعات اولیه زایمان را سبب می‌شود. علاوه بر آن، تماس پوستی نوزاد و مادر، رشد ذهنی نوزاد و ایمنی جسمی وی برابر عفونت‌ها را سبب می‌شود.

برکاتی با استناد به آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2007، گفت: این مطالعات حاکی از آن است که شروع تغذیه موثر و استاندارد در ساعت اول تولد، 20 درصد مرگ کودکان زیر 5 سال را در دنیا کاهش داده است.

وی با بیان این که 10 اقدام برای تغذیه موفق با شیرمادر در بیانیه مشترک سازمان جهانی بهداشت و یونیسف به عنوان عاملی برای حفظ، حمایت و ترویج تغذیه با شیرمادر معرفی شد، افزود: همزمان با آغاز این برنامه، راه‌اندازی بیمارستان‌های دوستدار کودک نیز به عنوان بخشی از ساخت‌های بهداشتی مورد توجه قرار گرفت.

به گفته رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، بیش از 90 درصد بیمارستان‌های دارای زایشگاه و بخش کودکان در کشور لوح دوستدار کودک دریافت کرده‌اند. همچنین سیاست مدون ترویج تغذیه با شیر مادر، آموزش کارکنان، آموزش مادران باردار درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر، تغذیه با شیر مادر از ساعت اول تولد، آموزش به مادران جهت حفظ تداوم شیردهی وحمایت از مادر، رعایت تغذیه انحصاری با شیر مادر در بیمارستان‌ها، هم اتاقی مادر و شیرخوار در تمام ساعات شبانه روز، امکان دوشیدن شیر و تغذیه متناسب با میل شیرخواران، استفاده نکردن از "شیشه شیر" و تشکیل گروه‌های حامی مادران 10 اقدام لازم برای تغذیه موفق با شیرمادر است که به عنوان دستورالعمل اجرایی تغذیه شیرخواران برای اجرا در بخش‌های زنان و زایمان و کودکان به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است.

وی همچنین از اجرای آزمایشی آیین نامه «اجرای استاندارد تغذیه با شیر در ساعت اول تولد» خبر داد و گفت: این آیین نامه از بهمن ماه سال گذشته به صورت دستورالعمل در 4 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اجرای آزمایشی گذاشته شد. برنامه «ترویج تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد» از مهر ماه سال جاری به صورت کشوری در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به اجرا گذاشته می‌شود.

به گفته برکاتی، با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران کارگاه ویژه کارشناسان بهداشتی از 10 تا 16 مرداد ماه درباره ارائه اطلاعات مرتبط با اهمیت تغذیه با شیر مادر در ساعات اولیه تولد در مکان‌های پر رفت و آمد برای عموم برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha