سلامت نیوز : بیمارانی که بر اثر تصادف یا سرطان‌های روده و پروستات مجاری دفع خود را از دست می‌دهند. باید تا آخر عمر کیسه‌ای بد بو را با خود حمل کنند ‌که به گفته نایب رئیس انجمن استومی ۴۵۰۰ نفر از این بیماران بدون پوشش بیمه‌ای باید هر کیسه استومی را ۱۲ هزار تومان بخرند.

فخرالسادات انارکی، نایب رئیس انجمن استومی ایران در گفت‌وگو با فارس، خاطرنشان کرد: برخی بیماران به خاطر سرطان‌های روده، مقعد، پروستات یا تصادف قسمت خروجی ادرار یا مدفوع خود را از دست می‌دهند که باید به وسیله جراحی و تعبیه یک سوراخ در دیواره شکم خروجی غیرعادی برای دفع مواد زاید بیماران تعبیه شود که ما به آنها بیمار استومی اطلاق می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه این بیماران با معضلات مختلفی از جمله مسائل روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند افزود: اینکه ماده‌ای ناخوشایند مانند ادرار یا مدفوع را همواره در یک کیسه باید با خود حمل کنند و از طرفی با مشکلات خانوادگی، زناشویی و حتی احساس اضطراب برای انجام فرایض شرعی مانند نماز خواندن مواجهند برای هر کسی قابل تحمل نیست.

انارکی در مورد تعداد افراد شناسایی شده و مبتلا به بیماری استومی در کشور گفت: اکنون 4500 نفر از این بیماران عضو انجمن استومی هستند که سعی کرده‌ایم یکسری خدمات خیریه و رایگان مانند اعطای رایگان کیسه دفع و ارائه مشاوره را به این بیماران ارائه کنیم.

این فوق تخصص جراحی گوارش به نقش آموزش بین جراحان عمومی و پرستاران برای ارائه خدمات بهتر اشاره کرد و گفت: دوره‌ای را برای جراحان عمومی سراسر کشور برگزار کردیم چرا که جراحان عمومی چندان با مقوله استومی آشنا نباشند و مهارت کم ممکن است معضلات و عوارضی را پس از جراحی و تعبیه محل خروج در دیواره شکم مانند کشیده شدن روده به داخل شکم، ترشح مواد دفعی روی پوست، ایجاد سوختگی و زخم‌های عمیق برای بیمار ایجاد کند.

وی ادامه داد: همچنین قرار است از 26 مرداد تا اول شهریور طی یک دوره جدیدترین روش‌های درمانی در حوزه «استومی، زخم و بی‌اختیاری» برای پرستاران نقاط محروم کشور در این انجمن برگزار شود.

این فوق تخصص جراحی گوارش در پاسخ به اینکه بیماران استومی با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند گفت: کیسه استومی تماماً وارداتی است اما هزینه در تمام حوزه‌های بهداشت و درمان مطرح است و بسته به شدت نوع بیماری استومی و نحوه عملکرد دستگاه گوارش بیمار به طور متوسط باید 10 تا 15 کیسه را مصرف کند.

وی ادامه داد: هر کیسه باید با قیمتی بین 12 تا 15 هزار تومان تهیه شود و حتی برخی بیماران به دلیل حساسیت پوست و ایجاد زخم باید کیسه‌های گرانقیمت‌تری را تهیه کنند.

انارکی با اشاره به اینکه این انجمن با ارتباط با انجمن‌های بین‌المللی توانسته کیسه‌هایی را دریافت کرده و به طور کاملاً رایگان در اختیار بیماران بی‌بضاعت قرار دهد افزود: مشکل ما اطلاع‌رسانی در نقاط دور افتاده کشورمان است و در همین راستا با کمیته امداد و مسئولان بیمه روستایی کشور مکاتباتی انجام داده‌ایم که اگر بیمار استومی زیر پوشش خود دارند به ما معرفی کرده تا بتوانیم کیسه‌های مورد نیاز بیماران را در اختیارشان قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha