سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران در مورد فشار روانی و استرس گفت: با توجه به آن که رویکرد انسان‌ها در واکنش محیطی بستگی به مسیرهای میانجی عصبی دارد. محتمل است ژنتیک باعث دوری‌گزینی یا مقابله فعال افراد‌ شود.

فربد فدائی در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: هرچه زمان بیشتر می‌گذرد زمینه ژنتیک بسیاری از بیماری‌ها و حتی رفتارهای طبیعی مشخص‌تر می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: به عنوان مثال در مورد دیابت از سال‌ها پیش می دانستیم که عوامل ژنتیکی در نوع زود آغاز آن نقش عمده دارند و در ادامه در مورد دیابت بزرگسالان هم اطلاعاتی به نفع عوامل ژنتیک به دست آمده است.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: در مورد بیماری‌های قلبی نیز مشخص است که در بعضی از خانواده‌ها عواملی که باعث افزایش چربی‌های خون اعم از تری‌گلیسیرید‌ها یا کلسترول با غلظت پایین می‌شوند به صورت ژنتیکی نقش عمده دارند.

فدائی افزود: در مورد فشار روانی و استرس نیز با توجه به آن که رویکرد انسانها در برابر واکنش محیطی بستگی زیادی به مسیرهای میانجی عصبی دارد.محتمل است که ژنتیک باعث شود برخی افراد در برابر مسائل زندگی واکنش‌هایی حاکی از دوری‌گزینی یا برعکس مقابله فعال‌ را نشان دهند.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: همینطور تعدادی از افراد واکنش‌های عاطفی را به صورت افسردگی یا خشم و عده‌ای به صورت واکنش منطقی نشان می‌دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: نظر به آنکه کاریوتایپ‌های انسان در دو جنس زن و مرد تفاوت دارد و علت آن وجود یک کروموزوم Y در مردها و وجود دو کروموزوم X در زنان است برخی از رفتارها و بیماری‌ها انتقال متفاوتی در دو جنس دارند.

این روانپزشک افزود: به عنوان مثال بیماری هموفیلی در جنس مذکر دیده می‌شود در حالی که ناقلان آن مادران هستند که خود مبتلا به این بیماری نمی‌شوند.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: در مورد مسائل رفتاری نیز به همین ترتیب به نظر می‌رسد که بعضی از ژن‌ها بر روی کروموزوم‌های جنسی قرار داشته باشند که در مردان XY و در زنان XX است.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که در آفرینش انسان چه ظرافت‌ها و چه پیچیدگی‌هایی قرار دارد و طبعاً بر حسب روایت قدسی ، انسان باید در همه جلوه‌های آفرینش تفکر کند تا آگاه‌تر شود و راهی برای زندگی بهتر و رضایتمندانه‌تر بیابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha