سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت تاکنون مجوز ترخیص معادل ۱۵۰ میلیون دلار را از گمرک صادر کرده، ۳۰ میلیون دلار دارو ترخیص شده و حدود ۱۰۰ میلیون دلار دارو باقی مانده است و با ادامه این روند تا هفته آینده مشکلی به نام کمبود دارویی نخواهیم داشت.

عباس حاجی آخوندی در گفت و گو با فارس، افزود: طیق مقررات موجود گمرک می‌تواند با تضمین و تعهد وزارت بهداشت داروهای مانده در گمرک را ترخیص کند و شرکتهای دارویی پس از ترخیص اقلام خود، 3 ماه فرصت دارند تا تسویه حساب کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس جلسه‌ای را در تاریخ 6 تیر امسال با مسئولان گمرک داشتیم تا داروها یه این روش از گمرک ترخیص شوند و سرانجام در تاریخ 29 تیر امسال رئیس گمرک کشور با این روش ترخیص دارو از گمرک موافقت کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ بعد از آن بررسی و مطالعات لازم در مورد داروهای مانده در گمرک و اینکه آیا اقلام مانده دارویی هستند یا پزشکی و چقدر لزوم ورود آنها به کشور وجود دارد شروع شد.

جاجی آخوندی افزود: البته گمرک کشور میزان دقیق اقلام مانده در گمرک را به وزارت بهداشت اعلام نکرد، فقط اعلام کردند که 497قلم کالا و دارو در گمرک مانده است که متعلق به 25 شرکت دارویی هستند.

وی ادامه داد:‌ وزارت بهداشت با توجه به اهمیت موضوع با همکاری بانک ملی و گمرک ستاد آزادسازی داروهای مانده در گمرک را تشکیل داد تا نسبت به ترخیص سریع این داروها اقدام شود و هماهنگی لازم صورت گیرد اما در عمل مشاهده شد که به علت وجود مسئولان مختلف در گمرکهای مختلف، نوع برخورد و تسریع در ترخیص داروها در جاهای مختلف متفاوت است و برخی مسئولان در برخی مراکز ترخیص گمرک نسبت به این روند ترخیص دارو توجیه نیستند و به نامه وزارت بهداشت توجه لازم را ندارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: به هر حال قرار بر این شد که شرکتهای دارویی با مراجعه به وزارت بهداشت نسبت به تسویه حساب هزینه داروها تا 3 ماه بعد از ترخیص تعهد بدهند و بعد وزارت بهداشت نامه تضمین برای آزادسازی و ترخیص دارو را خطاب به گمرک به آنها بدهد.

وی ادامه داد:‌ با وجود ناهماهنگی در گمرکات مختلف تاکنون وزارت بهداشت نامه ترخیص 150 میلیون دلار دارو را برای 11 شرکت مراجعه کننده، صادر کرده که حدود 190 قلم دارو را شامل می‌شود.

وی گفت: از این میزان حدود 30 میلیون دلار دارو تاکنون ترخیص شده و بقیه مسیر ترخیص را طی می کنند. هیچ یک از این شرکتها گلایه‌ای از کارشکنی مسئولان گمرک و مشکل در ترخیص داروهایشان نداشته‌اند و احتمالاً طی روزهای آینده بقیه این داروها نیز ترخیص می‌شوند.

حاجی آخوندی افزود: بیشتر شرکتهایی که تاکنون مراجعه کرده‌اند شرکتهای قوی و بزرگتر دارویی هستند و برآورد می‌شود حدود 14 شرکت باقیمانده نیز حدود 100 میلیون دلار داروی مانده در گمرک داشته باشند هر چند این رقم دقیق نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در بین داروهای ترخیص شده اقلامی مانند فاکتور 8 انقعادی و واکسن هاری وجود داشته است و اکنون بیشترین کمبودی که در بازار دارویی وجود دارد مربوط به داروهای بیماران خاص و برخی داروهای تک نسخه‌ای خارج از فهرست دارویی کشور است که با ادامه این روند انتظار داریم تا هفته آینده کمبود این داروها نیز بر طرف شود.

وی گفت:‌ اکنون تعداد داروهایی که کمبود دارند به کمتر از 30 قلم رسیده است و مشکل اصلی مردم دیگر کمبود دارو نیست بلکه 90 درصد گلایه مردم گرانی داروست که حل آن به همکاری بیمه ها بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha