دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 79740
سلامت نیوز : یک دندانپزشک گفت: هدف از مسواک زدن برداشتن مواد غذایی است نه سائیدن لثه و دندان؛ استفاده از مسواک‌های سخت یا مسواک زدن به صورت افقی و با فشار زیاد، می‌تواند به تحلیل لثه و نسوج دندانی منجر شود.

مصطفی فاطمی در گفت‌و گو با فارس اظهار داشت: هدف از مسواک زدن پاک کردن دهان از پلاک میکروبی و مواد غذایی در دسترس میکروب‌هاست؛ البته به این شرط که آسیبی به مخاط دهان و بافت دندانی وارد نشود و تعادل زیستی دهان نیز به هم نخورد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: مسواک زدن بیش از حد می‌‌تواند به اندازه مسواک نزدن مضر باشد؛ همچنین دفعات صرف مواد غذایی شاید بیش از مسواک زدن مهم باشد؛ پس بدین منظور به افراد توصیه می‌شود از ریزه‌خواری و خوردن هر لحظه مواد به خصوص مواد قندی و امثالهم پرهیز کنند.

این دندانپزشک ادامه داد: بهتر است افراد در صورت مصرف هر کدام از مواد گفته شده مسواک زده یا حداقل دهان خود را با آب بشویند تا بقایای این مواد، محیط مطلوبی برای رشد میکروب‌ها و ایجاد پوسیدگی و بیماری لثه فراهم نکند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: از سوی دیگر مسواک زدن مکرر با روش غیر صحیح می‌تواند باعث آسیب به بافت‌های دهان و لثه شود.

وی افزود: هدف از مسواک زدن برداشتن مواد غذایی است نه سائیدن لثه و دندان.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی به اشتباه افراد در استفاده از مسواک‌های سخت یا روش مسواک زدن به صورت افقی و با فشار زیاد اشاره داشت و ادامه داد: همه این موارد می‌تواند به تحلیل لثه و نسوج دندانی منجر شود.

این دندانپزشک بهترین روش مسواک زدن را حرکت چرخشی مسواک با هدف دورکردن مواد غذایی از لبه لثه دانست و گفت: این کار باید به آرامی و با استفاده از یک مسواک نرم انجام شود.

فاطمی افزود: به طور معمول افراد باید بعد از هر وعده اصلی غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به این مطلب که تأثیر اصلی مسواک، عمل فیزیکی آن در تمیز کردن دهان است گفت: بدین منظور میزان کمی از خمیر دندان کفایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha