چالش‌های امروز در بهداشت و درمان کشور دارای ابعاد مختلفی است و می‌توان گفت این مساله ضرورت اهتمام جدی دولتمردان دولت یازدهم را بیش از پیش مشخص می‌کند. مشکلات امروز وزارت بهداشت تا حد زیادی ناشی از نبود دید فرابخشی در حل مشکلات است.

خصوصیات وزیر بهداشت آینده از زبان رئیس سازمان نظام پزشکی
سلامت نیوز : در سال‌های اخیر ارتقای سطح سلامت در کشور به یک مطالبه اجتماعی عمیق در بین مردم تبدیل شده است. چالش‌های امروز در بهداشت و درمان کشور دارای ابعاد مختلفی است و می‌توان گفت این مساله ضرورت اهتمام جدی دولتمردان دولت یازدهم را بیش از پیش مشخص می‌کند. مشکلات امروز وزارت بهداشت تا حد زیادی ناشی از نبود دید فرابخشی در حل مشکلات است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ متاسفانه تا به امروز سهم بهداشت و درمان از اولویت‌های اول دولت‌ها نبوده است و همیشه در طول دوران‌های مختلف به حوزه بهداشت توجه کمتری شده است. از طرفی گاهی اوقات ممکن است نگاه غلط اقتصادی حاکم شود و برخی بر این باورند که خرج کردن در بخشی از حوزه سلامت نوعی هزینه است در حالی‌که نوعی سرمایه‌گذاری است چراکه جامعه برای رشد اقتصادی نیازمند مردم سالم‌تر است و اگر در بحث پیشگیری و حوزه بهداشتی سرمایه‌گذاری کنیم بعدا پول کمتری برای درمان بیماران هزینه خواهیم کرد.

در برنامه چهارم توسعه برای تحقق اهداف سلامت، محاسبات ما نشان می‌داد که هفت‌درصد GDP برای این کار باید اختصاص یابد در صورتی که در سال‌های اخیر این رقم 4/5 تا 6/5درصد بوده و در طول سال‌های گذشته نتوانستیم سهم منطقی‌ای به حوزه سلامت اختصاص دهیم. از طرف دیگر تشتت در ساختارهای سلامت کشور به‌گونه‌ای است که این پول به‌صورت کاملا هوشمندانه و هدایت‌شده در جهت منطقی و نیازهای عرصه سلامت هزینه نمی‌شده و سهم بهداشت در مجموعه نظام سلامت هفت تا 10درصد بوده و هر سال با دو، سه اتفاق یا تلخی به سال بعد منتقل شده است. به‌عنوان مثال از سال 91 به سال 92 با 1600میلیاردتومان کسری حرکت کرده‌ایم که چابکی نظام سلامت را گرفته است.

در نتیجه در حال حاضر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی که پیشرو ارایه خدمات به مردم هستند با کمبود جدی بودجه مواجه هستند و توان ارایه خدمات از آنها گرفته شده است. مصداق دیگر نبود نگاه فرابخشی در حل مشکلات سلامت دارو است که هم‌اکنون به یک بحث جدی اجتماعی تبدیل شده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی را پیش‌روی زندگی مردم ایجاد کرده است. همچنین نکته نگران‌کننده دیگر این است که بودجه وزارت بهداشت نه‌تنها در سال‌های اخیر افزایش پیدا نکرده، بلکه کسری بودجه‌های انباشته‌شده نیز باعث شده پویایی در اجرای طرح‌های کلان وزارت بهداشت وجود نداشته باشد.

این در حالی است که پیش‌شرط حل مشکلات بنیادین در وزارت بهداشت و رمز موفقیت دولت یازدهم، حل مشکل کسری اعتبارات و تامین هزینه‌های بیمارستان‌های دولتی است. هم‌اکنون بر اساس آمارهای موجود بیش از 1500میلیاردتومان بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور است که این قضیه باعث شده دانشگاه‌ها نتوانند برنامه‌ریزی اقتصادی درستی در جهت پیشبرد اهداف خدمات‌درمانی داشته باشند.  نکته دیگر بحث دارو و تجهیزات پزشکی است. در سال‌های اخیر با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور، تحریم‌های بین‌المللی و انفعال وزارت بهداشت و بانک مرکزی برای تامین ارز موردنیاز شرکت‌های واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی کشور با بحران خاصی مواجه شد. حل این مساله ضرورت ایجاد یک نگاه فرابخشی برای حل مشکلات را می‌طلبد.

بر این اساس دولت یازدهم در اولین قدم خود دقایقی پس از مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی، فهرست اعضای کابینه دولت یازدهم را اعلام کرد که بر اساس آن دکتر حسن هاشمی، به‌عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت معرفی شده است. دکتر هاشمی یکی از خوشنام‌ترین مدیران بهداشت و درمان کشور است که سال‌ها در مدیریت دولتی و خصوصی بهداشت و درمان فعالیت کرده است و این فعالیت می‌تواند پشتوانه اجرایی مهمی برای او محسوب شود. همچنین دکتر هاشمی در سال‌های مدیریتش در بیمارستان فارابی به روش‌های مدیریتی نوین معروف بوده است و این مساله و تجربه گرانسنگی که او در مدیریت بهداشت و درمان کشور داشته است، می‌تواند برای پیشبرد اهداف کلان سلامت در کشور مفید واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha