سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 79772
سلامت نیوز : با وجود آنکه چند سالی از تأسیس مجمع خیران مدرسه‌ساز می‌گذرد و این مجمع کمک‌های زیادی به موضوع مدرسه‌سازی کرده است، هزینه ساخت مدرسه و نوسازی بافت‌های فرسوده آموزشی به قدری زیاد است که اگر کمک دولت به فریاد ساختما‌ن‌های آموزشی قدیمی نرسد پس از مصیبت‌های ناشی از آتش گرفتن بخاری مدرسه‌ها، دیر یا زود باید چشممان به آوارهایی روشن شود که جان دانش‌آموزان را می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ دست‌اندرکاران نوسازی مدرسه می‌گویند که بودجه تصویب‌شده برای نوسازی قابل توجه است و اگر به دست متولیان برسد می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کند؛ در این میان تنها مشکل این است که بودجه تخصیص پیدا کند.

وقتی صحبت از پایتخت به میان می‌آید خیلی‌ها تصور می‌کنند که همه امکانات رفاهی در تهران مستقر است بی‌خبر از آنکه برخی از مناطق، تهرانی‌ها محروم‌تر از شهرستانی‌ها روزگار می‌گذرانند. این مشکل در مورد کمبود فضاهای آموزشی و حضور مدرسه های قدیمی در شهر زلزله خیز تهران مصداق بارزی دارد، به طوری که آمار آموزش و پرورش نشان می‌دهد پایتخت جزو محروم‌ترین شهرها در زمینه فضای آموزشی است.

محمدرضا حافظی، رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، ایمن‌سازی فضاهای آموزشی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها این مجمع می‌داند و به «حمایت» می‌گوید: تلاش می‌کنیم از کمک خیران مدرسه‌ساز در این زمینه استفاده کنیم؛ البته فضاهای آموزشی که نیازمند تخریب و بازسازی هستند نیز در دستور کار قرار دارد و باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به آموزش‌وپرورش تحویل داده شوند. کمک‌های خیران مدرسه‌ساز رشد تصاعدی دارد به طوری که 5 هزار خیر امسال تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان تعهد برای مدرسه‌سازی داشته‌اند و تا کنون بر اساس برنامه به آن عمل کرده‌اند.

تعهد خیران کافی نیست
این اعداد و ارقام که به میان می‌آید خیلی‌ها را باور بر می‌دارد که وجود کمک خیران با توجه به حجم ساخت و سازی که دارند برای بازسازی و نوسازی مدرسه‌های تهران کافی است؛ اما عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند با اینکه خیران مدرسه‌ساز کمک‌های زیادی به مدرسه‌سازی داشته‌اند، این مبالغ کافی نیست و باید در کنار آنان دولت سهم 20 درصدی خود را نیز پرداخت کند تا بخشی از این مشکل برطرف شود عطاالله سلطانی صبور می‌گوید: امسال اعتبارات مدرسه‌سازی افزایش یافته و به هزار و 340 میلیارد تومان رسیده است؛ اما این بودجه صرف پرداخت معوقه‌های آموزش‌وپرورش شد. وی می‌افزاید: با توجه به افزایش جمعیت کودکان و نیاز آنان به مدرسه باید سطح ایمنی فضاهای آموزشی و تعداد کلاس‌های ایمن پایتخت افزایش یابد که برای محقق شدن آن منتظر بودجه هستیم.

نوسازی به شرط بودجه
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این باره به «حمایت» می‌گوید: سال 91 تعداد 3 هزار و 455 پروژه آموزشی با 18 هزار و 835 کلاس درس به اتمام رسید که در حدود 62 درصد آن‌ها در مقطع ابتدایی بود که در این میان استان‌های خراسان رضوی، فارس و آذربایجان‌غربی بیشترین سهم را داشتند

«مرتضی رییسی» می‌افزاید: مشکل اصلی ما نبود اعتبار است به طوری که از مبلغ 6200 میلیارد تومان اعتبار تخریب و بازسازی مصوب سال 85، تاکنون ۴ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است؛ بنابراین اگر 40 درصد بودجه مصوب تخصیص یابد می‌توانیم تا 2 سال آینده مدرسه‌ها را ایمن کنیم. وی درباره مدرسه‌های شهر تهران نیز بیان می‌کند: یکی از مشکل‌هایی که در پایتخت با آن مواجه هستیم کمبود زمین برای ساخت مدرسه جدید است؛ بنابراین باید سراغ بافت‌های فرسوده برویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha