سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 79775

حوزه سلامت کشور در یک سال گذشته و بعد از ماجرای برکناری وزیر پیشین تاكنون وزارت بهداشت، دستخوش چالشها و مشکلات عدیده ای به ویژه در حوزه تامین دارو و درمان، اجرای برنامه پزشك خانواده و هرج و مرج‌های مدیریتی و كمبود منابع مالی شده است.

چالش‌های مهم وزیر بهداشت دولت یازدهم
سلامت نیوز: حوزه سلامت کشور در یک سال گذشته و بعد از ماجرای برکناری وزیر پیشین تاكنون وزارت بهداشت، دستخوش چالشها و مشکلات عدیده ای به ویژه در حوزه تامین دارو و درمان، اجرای برنامه پزشك خانواده و هرج و مرج‌های مدیریتی و كمبود منابع مالی شده است. فعالان عرصه بهداشت و درمان معتقدند وزیر بهداشت دولت یازدهم ماموریت سنگینی برای بهبود اوضاع نابسامان این حوزه پیش رو خواهد داشت.

روز یكشنبه رئیس جمهور دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی را به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، به مجلس معرفی كرد. کمبود دارو تنها یک مورد از چالشهای پیش روی دكتر هاشمی است که سلامت مردم و بیماران را تهدید می‌کند. در کنار موضوع دارو، موضوعات و مسائل دیگری نیز نظام سلامت را درگیر حواشی زیادی کردكه اجرای طرح پزشک خانواده شهری مهم ترین آنهاست. کارشناسان و دست اندرکاران نظام سلامت، از این برنامه به عنوان تنها راهکار برون رفت از مشکلات حوزه سلامت نام می‌برند. اما متاسفانه بر سر شیوه اجرای آن از ابتدای دولت نهم تا پایان دولت دهم، انتقادات فراوانی مطرح بوده است.

دکتر ناصر سیم‌فروش چهره ماندگار پزشکی ایران معتقد است که وزیر بهداشت باید روش کار علمی را بداند، زیرا امروزه در دنیا همه کارها از روی روشهای علمی انجام می‌شود و مدیریت رفاقتی ثمری ندارد.

این جراح کلیه افزود: وزیر بهداشت باید بنیان و ساختار نظام سلامت را خوب بشناسد و برنامه‌ریزی علمی داشته باشد. اگر برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت بر مبنای یک ساختار علمی و دقیق باشد دیگر خیلی فرقی نمی‌کند چه کسی می‌آید، چه کسی می‌رود، کار صحیح انجام می‌شود. وزیر بهداشت حتماً باید دوره مدیریت دیده باشد، معاونان وزیر بهداشت هم باید دوره مدیریت دیده باشند، حرف اول را امروز در دنیا مدیریت علمی می‌زند.

سیم فروش، حل مسئله کمبود دارو را یکی از کارهای اورژانسی در نظام سلامت کشور دانست که باید در اولویت قرار بگیرد.

وی در ارتباط با برنامه پزشک خانواده که محل چالش در دورهای مختلف وزرای بهداشت بوده است، گفت: در مورد پزشک خانواده باید تصمیم نهایی را بگیرند یا اجرایش کنند یا رهایش کنند، این درست نیست که این طرح را همین طور روی زمین ‌گذاشته‌اند.

دکتر محمدجواد نظری مهر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه وزیر بهداشت باید تجربه مدیریتی در کارنامه خود داشته باشد، گفت: یکی از نکات مهم در انتخاب وزیر بهداشت این است که باید از جنس نظام سلامت باشد و مشکلات این حوزه را بشناسد.

وی تاکید کرد: وزیر بهداشت باید تحول و انقلابی را در حوزه سلامت کشور ایجاد کند و هرج و مرج موجود در این حوزه را سامان دهند.نظری مهر در خصوص رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان در شهرستانها به وزیر بهداشت آینده هشدار داد و گفت: بسیاری از بیمارستانهایی که قرار بود یکساله در شهرستانها ساخته شود پس از گذشت 10 سال نیز هنوز تکمیل نشده است و این مسئله نیاز به رسیدگی دارد.

دکتر سیامک مره صدق یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز تاکید کرد: تک شغله بودن وزیر بهداشت بسیار مهم و اساسی است و وی نباید ساعاتی را در مطب و بخش خصوصی مشغول به طبابت وساعاتی را مشغول به وزارت باشد.

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: با توجه به شرایط پیش آمده در نظام سلامت، گزینه پیشنهادی آقای روحانی فردی فوق العاده و گزینه مناسبی برای تصدی گری وزارت بهداشت محسوب می‌شود.وی افزود: نظام سلامت در حال حاضر در شرایطی به سر می‌برد که تنها یک فرد توانمند و مدیر باید در آن ورود پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر مشکلات و کمبودهای دارویی مهمترین مشکل فعلی نظام سلامت است به محض قطعی شدن و رای آوردن دکتر هاشمی، اعضای کمیسیون بهداشت نشستهای خود با تیم وزارت بهداشت را برگزار می‌کند.

رسول خضری یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت در خصوص ویژگیهای وزیر بهداشت آینده، گفت: مدیر بودن بسیار مهمتر از پزشک بودن است چرا که نظام سلامت جای آزمون و خطا نیست. تقویت منابع مالی مهمترین کاری است که او باید در نظر داشته باشند چرا که در حال حاضر کمبودهای شدیدی در این حوزه وجود دارد.

دکتر سیدتقی نوربخش عضو سابق شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به انتخاب اصلح رئیس جمهور در گزینش وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: دکتر سیدحسن هاشمی، یکی از پزشکان برجسته با سوابق انقلابی و علمی است که با توجه به چالشهای جدی بخش بهداشت و درمان کشور، انتظار می‌رود با مساعدت و بکارگیری تمام توان کارشناسی اعضای هیات علمی و انجمنهای علمی تخصصی و پرسنل خدوم وزارت بهداشت، می‌تواند بخشی از مشکلات فراروی نظام سلامت را حل و فصل نماید.

وی تاکید کرد: وی، با سوابقی همچون فرمانده پشتیبانی قرارگاه خاتم، عضو شورای مرکزی جهادسازندگی، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس شورای علمی تخصصی وزارت بهداشت، توان مدیریتی خودش را در بخشهای دولتی به اثبات رسانده است. و در زمان مدیریتش، با دیگاه فراجناحی و استفاده از همه علاقمندان به مردم، نشان داده است که می‌تواند از ظرفیتها استفاده نماید.

نوربخش اظهار امیدواری کرد با حضور دکتر هاشمی در وزارت بهداشت، مشکلات و دغدغه‌های نظام سلامت کشور تا حدود زیادی برطرف شود.
منبع: روزنامه ابتکار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha