سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
سلامت نیوز : راه‌ حل درمان دروغگویی در جامعه افزایش هزینه‌های دروغگویی است. اگر اشخاص در جامعه به خاطر یک دروغ استیضاح یا مجبور به استعفا شوند، دروغ ریشه‌کن خواهد شد. برای کاهش بحران دروغگویی در جامعه نمی‌توان یک نسخه واحد پیچید، این روند یک فرآیند طولانی است که نیاز به همسویی و همگرایی در جامعه دارد و با تهیه یک منشور اخلاقی می‌توان جامعه را از این وضعیت نجات داد. متاسفانه دروغگویی، غیبت و تهمت‌زدن در جامعه عادی شده و مسائل دیگر منکر شناخته می‌شود. اگر در یک سازمان فردی دروغ بگوید یا تهمت بزند، توبیخ نمی‌شود؛ اما اگر با لباس نامناسب وارد سازمان شود، تذکر دریافت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ مردم همچون کودکان در خانواده به بزرگان جامعه نگاه می‌کنند. سرمنشا اصلی فراگیری دروغگویی در جامعه بزرگان جامعه هستند. زمانی که مردم ببینند رییس آنان به راحتی دروغ می‌گوید و از طرف دیگر از این کار ابایی ندارد و عذرخواهی هم نمی‌کند این مسئله فراگیر خواهد شد. زمینه‌ها و بسترهای اجتماعی در ایجاد محیط دروغ‌پراکنی با اهمیت است. زمانی که بستر اجتماعی به گونه‌ای فراهم شود که فرد فقط با دروغ بتواند کارش را پیش ببرد یا زمینه‌های رعایت قانون و اجرای قانون فراهم نباشد، افراد به دروغ و حیله متوسل می‌شوند، چرا که ذاتا انسان علاقه‌ای به دروغ‌گویی ندارد و اگر منافعی در آن نبیند، دروغ نخواهد گفت. بسیاری از خانواده‌ها از پیامد دروغ باخبر نیستند و به راحتی در مقابل کودکانشان دروغ می‌گویند و شاید در کوتاه مدت منافعی کسب کنند، اما قطعا دروغگویی بنیان‌های خانواده و جامعه را نابود می‌کند. دروغ باعث از بین رفتن اتحاد فردی شده و در ارتباطات اجتماعی این بی‌اعتمادی در سطح جامعه فراگیر می‌شود و این موضوع کوچکی نیست.

در این میان رسانه‌ها با شفاف‌سازی و ترویج راستگویی می‌توانند نگرش در رفتار راستگویی را نهادینه کنند و هزینه را برای دروغگویان بالا ببرند. اگر رسانه‌ها که آینه جامعه هستند حقایق را به نحو دیگری نشان دهند وضعی که امروز شاهد آن هستیم را خواهیم داشت.

برای مبارزه با دروغ باید در تمامی سطوح جامعه شروع کرد، چرا که گاه سخن بعضی افراد با توجه به جایگاهشان می‌تواند تاثیرات بسیاری در جامعه بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha