سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 79781

سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید تا هفته آینده مشکل دارویی کشور حل خواهد شد. داروهای دپوشده در گمرک پس از ماه‌ها انتظار، کم‌کم ترخیص می‌شوند و ارزهای تخصیص داده‌شده کف انبار گمرک را جارو خواهد کرد. ماه‌هاست که مشکل داروهای دپوشده در گمرک به مشکلی جدی بدل شده تا جایی که بیماران خاص از تهیه داروهای حیاتی خود بازماندند. گفته می‌شود بحث بر سر تخصیص ارز و نبود اعتبار کافی برای ترخیص داروها، مشکل دارو را به‌وجود آورده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ عباس حاجی‌آخوندی، رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: «وزارت بهداشت تاکنون مجوز ترخیص معادل ۱۵۰ میلیون دلار را از گمرک صادر کرده، ۳۰میلیون دلار دارو ترخیص شده و حدود ۱۰۰ میلیون دلار دارو باقی مانده و با ادامه این روند تا هفته آینده مشکلی به نام کمبود دارویی نخواهیم داشت.» به نقل از فارس آخوندی ادامه می‌دهد: «طبق مقررات موجود گمرک می‌تواند با تضمین و تعهد وزارت بهداشت داروهای مانده در گمرک را ترخیص کند و شرکتهای دارویی پس از ترخیص اقلام خود، 3 ماه فرصت دارند تا تسویه‌حساب کنند.»

خودداری گمرک از اعلام میزان دقیق دارو

آن‌طور که رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید این ماجرا از 6 تیرماه به جریان افتاده‌است. وزارت بهداشت در آن تاریخ با گمرک جلسه‌ای را برگزار کرده تا داروها با این روش که شرکت‌ها با مهلت سه ماه بدهی خود را بپردازند، ترخیص شوند و در نهایت رئیس گمرک در 29 تیرماه با این موضوع موافقت می‌کند. بعد هم بررسی می‌شود که کدام داروها در اولویت تخصیص قرار دارند و ورودشان به بازار ضروری است. درچنین موقعیتی حاجی‌آخوندی می‌گوید گمرک از اعلام میزان دقیق داروی دپوشده به وزارت بهداشت خودداری کرده و تنها اعلام کرده 497قلم کالا و دارو در گمرک مانده است که متعلق به 25 شرکت دارویی هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: «وزارت بهداشت با توجه به اهمیت موضوع با همکاری بانک ملی و گمرک ستاد آزادسازی داروهای مانده در گمرک را تشکیل داد تا نسبت به ترخیص سریع این داروها اقدام شود و هماهنگی لازم صورت گیرد اما در عمل مشاهده شد که به علت وجود مسئولان مختلف در گمرک‌های مختلف، نوع برخورد و تسریع در ترخیص داروها در جاهای مختلف متفاوت است و برخی مسئولان در برخی مراکز ترخیص گمرک نسبت به این روند ترخیص دارو توجیه نیستند و به نامه وزارت بهداشت توجه لازم را ندارند.» بنا به اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، با وجود ناهماهنگی در گمرکات مختلف تاکنون وزارت بهداشت نامه ترخیص 150 میلیون دلار دارو را برای 11 شرکت مراجعه کننده، صادر کرده که حدود 190 قلم دارو را شامل می‌شود. از این میزان حدود 30 میلیون دلار دارو تاکنون ترخیص شده و بقیه مسیر ترخیص را طی می‌کنند. بیشتر شرکت‌هایی که تاکنون مراجعه کرده‌اند، شرکت‌های قوی و بزرگ‌تر دارویی هستند و برآورد می‌شود حدود 14 شرکت باقیمانده نیز حدود 100 میلیون دلار داروی مانده در گمرک داشته باشند.

90 درصد گلایه مردم گرانی داروست

کمبود داروهای بیماران خاص، در این مدت برای کسانی که ناچارند زندگی خود را با مصرف دارو ادامه دهند، مشکلات بسیاری را به‌وجود آورد. یکی از داروهایی که در این مدت کمبودش سروصداهایی به‌راه ‌انداخت، داروی فاکتور 8 بود که از ضروریات زندگی یک بیمار هموفیلی است. درحالی که انجمن‌های هموفیلی استان‌‌ها از نرسیدن این دارو به بیمارانشان و جایگزینی ناکارآمد پلاسما و مصرف موادمخدر برای تسکین درد خبر می‌دادند، وزارت بهداشت قول داد این دارو را از گمرک ترخیص کند. عباس حاجی‌آخوندی می‌گوید: «بین داروهای ترخیص‌شده اقلامی مانند فاکتور 8 انقعادی و واکسن‌ هاری وجود داشته و اکنون بیشترین کمبودی که در بازار دارویی وجود دارد، مربوط به داروهای بیماران خاص و برخی داروهای تک‌نسخه‌ای خارج از فهرست دارویی کشور است که با ادامه این روند انتظار داریم تا هفته آینده کمبود این داروها نیز برطرف شود.» آخوندی همچنین ادامه می‌دهد: «اکنون تعداد داروهایی که کمبود دارند به کمتر از 30 قلم رسیده است و مشکل اصلی مردم دیگر کمبود دارو نیست بلکه 90 درصد گلایه مردم گرانی داروست که حل آن به همکاری بیمه‌ها بستگی دارد.»

کنترل قیمت تا پیش از افزایش سرانه درمان

محمدباقر هوشنگی، مسئول دبیرخانه شورای‌عالی بیمه می‌گوید: «کنترل قیمت دارو، پیشنهاد تعیین شرط تجویز داروهای گرانقیمت موجود در لیست تعهدات بیمه پایه‌ سازمان‌های بیمه‌گر، اختصاص فرانشیز به 120 قلم دارو ارزانقیمت بیماران صعب‌العلاج و بازنگری بسته بیمه پایه از جمله بیمه دندانپزشکی در دستور کار شورای‌عالی بیمه قرار دارد.» به نقل از ایسنا و به گفته هوشنگی درحالی که سرانه درمان در طول سال ثابت است اما قیمت دارو در طول سال درحال افزایش، پیشنهاد بیمه، کنترل قیمت داروست. هوشنگی می‌گوید: «موضوع کنترل قیمت دارو باید در شورای‌عالی بیمه مصوب و پس از آن نیز در دولت تصویب شود تا هیچ دارویی پس از تعیین شدن سرانه درمان تا پایان سال افزایش قیمت نداشته باشد و هر زمانی که دارو به هر دلیلی افزایش قیمت داشت دولت کمک کرده و اعتبار لازم را فراهم کند تا فشار به مردم وارد نشده و قیمت دارو افزایش نیابد.» از طرف دیگر قرار است فرانشیز120 قلم دارو که از نظر سازمان‌های بیمه‌گر قیمت بالایی ندارند به داروهای بیماران صعب‌العلاج اختصاص پیدا کند. هوشنگی استامینوفن را مثل می‌زند و می‌گوید: «قرار است فرانشیز داروهایی همانند استامینوفن که قیمت بالایی ندارند و بدون نسخه نیز دراختیار بیماران قرار می‌گیرند به بیماران صعب‌العلاج اختصاص یابد.»

ضرورت در قیمت‌گذاری به موقع

اما زمانی که داروها از گمرک ترخیص می‌شوند، دغدغه دیگر قیمت‌گذاری داروهاست. این قیمت‌گذاری‌ها بر اساس توان پرداخت مردم درنظر گرفته می‌شود یا ارزی که به پایشان خرج شده‌ است؟ جدا از آن تا چه زمان طول می‌کشد تا داروها با قیمت مشخص و منصفانه به دست مردم برسد؟ آیا عزمی که به قول احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت مجلی در وزارت بهداشت برای ترخیص داروها دیده نمی‌شد برای هرچه سریع‌تر به بازار مصرف رساندنشان وجود خواهد داشت؟ احمد آریایی‌نژاد می‌گوید: «متاسفانه دستگاه‌های متولی با یکدیگر هیچ نشستی را برگزار نمی‌کنند تا وضعیت مشکلات دارویی و دپوشدن آن، تعیین‌تکلیف شوند بنابراین حال که اقدامات اولیه برای خروج داروها از گمرک آغاز شده لازم است تا قیمت‌‌گذاری روی آن به سرعت انجام گیرد تا به‌زودی دارو به دست جامعه هدف برسد. ضمن آن ضروری است تا بررسی‌های لازم صورت گیرد و مشخص شود اقلامی که از گمرک خارج می‌شود جزء اقلام دارویی و ضروری است یا از مواد آرایشی و غیرضروری.» هفته آینده آخرین بازه زمانی است که مسئولان برای رفع مشکل کمبود دارو اعلام کرده‌اند و باید دید در این مهلت خواهند توانست گره مشکلات دارویی را بگشایند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha