سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 79784
سلامت نیوز : همیشه برای یک خانم باردار مشکل پوشش وجود دارد. از طرفی به دلیل تغییر اندام‌ها در بارداری، زن باردار گاه احساس خوبی در مورد تناسب اندامش ندارد و گاه دچار کاهش اعتماد به نفس می‌شود و از طرف دیگر به دلیل عوارض بارداری مثل تهوع و استفراغ، سردرد، بی‌حالی و ضعف، اغلب زن باردار رنگ‌پریده است و روحیه خوبی ندارد و نمی‌تواند خوب در مورد لباس‌هایش تصمیم بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مهم ترین نکته در انتخاب لباس در این دوران، جنس لباس است که باید از جنس نخ، کتان یا پشمی باشد. یعنی از جنس الیاف طبیعی، زیرا الیاف مصنوعی مانع از جریان هوا در اطراف بدن می شود و در نتیجه در فصل گرما مادر دچار گرمازدگی و تعریق فراوان و افزایش درجه حرارت بدن می شود و این گرمای زیاد برای جنین خطرناک است و در فصول سرد الیاف مصنوعی نمی تواند گرمای مناسب برای مادر ایجاد کند.

نکته بعدی، مناسب بودن سایز لباس است. بهتر است لباس های آزاد و راحت انتخاب شود. لباس های بسیار تنگ و چسبان می تواند به نواحی شکم و سینه فشار آورد و موجب اختلال در تنفس مادر شود. همین طور با فشار به شکم در سیستم گوارشی اختلال پدید آورد و مانع از هضم مناسب غذا و در نتیجه بی اشتهایی مادر و در نهایت رشد کم جنین شود. همین طور با آسیب به مادر به دلیل سوءتغذیه خطراتی پیش بیاید.

از نکات مهم دیگر انتخاب رنگ است. همان گونه که گفته شد روحیه مادر باردار در این دوران دچار آسیب است و باید از رنگ های شاد و روشن در لباس زن حامله استفاده کرد تا روحیه مادر باردار بهتر شود.

در انتخاب لباس زیر هم باید به نکاتی دقت کرد و از پوشیدن لباس های تنگ و نامناسب خودداری کرد. قرار گرفتن در آفتاب برای مادر باردار خوب است، زیرا در دوران بارداری به علت نیاز جنین به استخوان سازی نیاز به ویتامین D افزایش می یابد، اما باید مراقب آفتاب زدگی و گرمای زیاد که برای مادر و جنین خطرناک است، بود.

در پوشیدن کفش هم باید به نکاتی دقت کرد. کفش باید سایز مناسب داشته باشد. از آنجا که اندام ها در بارداری متورم می شود گاهی سایز پاها افزایش می یابد، ولی در بیشتر مواقع چند هفته پس از زایمان به سایز قبلی برمی گردد. نباید از کفش های پاشنه بلند استفاده شود، چون از طرفی ممکن است تعادل مادر به هم خورده و او زمین بخورد و آسیبی به خود یا جنینش وارد آید و از طرف دیگر به علت افزایش قوس کمر در بارداری استفاده از کفش های پاشنه بلند موجب افزایش کمردرد در بارداری می شود، اما بهتر است کفش بدون پاشنه هم نباشد. پاشنه کوتاه در کفش مناسب باعث می شود قوس کمر تا حدودی جبران شود و مادر کمتر دچار درد کمر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha