سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 79787
سلامت نیوز : همه سرفه را علامتی از بیماری می‌پنداریم و در بیشتر مواقع آن را به سرماخوردگی یا حساسیت ربط می‌دهیم و به‌طور معمول توجهی به علل و عوامل واقعی و درمان قطعی آن نداریم. جالب اینجاست كه در جایگاه پزشك نه فقط برای خود، بلكه برای دیگران هم نسخه درمان می‌پیچیم؛ این در حالی است كه سرفه می‌تواند علتی غیر از سرماخوردگی یا حساسیت داشته باشد. دكتر علی قزوینی، فوق‌تخصص ریه‌ ما را بیشتر با این مسأله آشنا می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ وی می‌گوید: سرفه از مهم‌ترین مكانیزم‌های دفاعی و هشداردهنده در تامین سلامت انسان و از شایع‌ترین شكایات مراجعان به كلینیك‌های ریه در سراسر جهان است؛ به طوری كه گفته می‌شود، 40 درصد حجم كاری پزشكان و مراكز درمانی مرتبط با مشكلات ریه، فقط معطوف به تشخیص علت و درمان سرفه است. سرفه، بر مبنای زمان و مدت ابتلا در 3 گروه حاد (كمتر از 3 هفته)، تحت حاد (3 تا 8 هفته) و مزمن (بیشتر از 8 هفته) تقسیم بندی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی، عفونت‌های راه‌های هوایی دستگاه تنفس را شایع‌ترین علت بروز سرفه می‌داند و تصریح می‌كند: عوامل دیگری مانند تشدید حاد بیماری زمینه‌ای، عفونت ریه (هنومونی) و ایجاد لخته در گردش خون سرخرگی (آمبولی ریه) هم می‌تواند از علل و عوامل بروز سرفه باشد. ضمن این‌كه مصرف برخی داروها مانند كاپتوپریل (برای درمان افزایش فشار خون) هم می‌تواند ایجاد سرفه كند، اما یادمان باشد این دسته از عوامل در بروز سرفه در افراد كمرنگ است.

این فوق تخصص ریه با اشاره به عوامل غیر ریوی كه منجر به بروز سرفه در افراد می‌شود، می‌گوید: گیرنده‌های حساسی در مجاری هوایی فوقانی و تحتانی سیستم تنفس، پرده پریكارد قلب، دیافراگم، معده و كانال گوش انسان وجود دارد كه تحریك آن، پاسخ سرفه را به‌‌دنبال خواهد داشت؛ به‌عبارت دیگر، سرفه می‌تواند علت غیر ریوی هم داشته باشد. در این صورت، باید این موضوع به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد، استعمال دخانیات شایع‌ترین علت بروز سرفه‌های آزاردهنده در مصرف كنندگان آن است، بنابراین ترك سیگار نخستین توصیه به افراد سیگاری است كه با شكایت از سرفه مزمن به پزشك مراجعه می‌كنند.

دكتر قزوینی، درباره علل سرفه در افراد غیرسیگاری هم توضیح می‌دهد: ترشح بینی كه در پشت حلق تخلیه و احساس می‌شود، بیماری آسم، برگشت محتویات و اسید معده به مری (رفلاكس) شایع‌ترین عللی است كه موجب ابتلا به سرفه مزمن بویژه در افراد غیرسیگاری در سراسر دنیا می‌شود.

وی، درباره بیماران مبتلا به آلرژی فصلی هم می‌گوید: در بیماران با آلرژی فصلی، سرفه می‌تواند به همراه آبریزش و خارش بینی، عطسه‌های متوالی و سوزش ته حلق دیده شود. علاوه بر آن اگر پس از مصرف غذاهای چرب و سنگین، دراز كشیدن بلافاصله پس از غذا، خم شدن یا خندیدن گرفتار سرفه ‌شوید، ممكن است مبتلا به رفلاكس یا برگشت اسید و محتویات معده به مری باشید و اگر در مواجهه با گرد و غبار، دود سیگار، هوای خشك و سرد یا پس از انجام فعالیت‌های ورزشی سرفه كرده و گاه تنگی نفس و خس‌خس سینه را هم احساس می‌كنید، باید احتمال ابتلا به بیماری آسم بررسی شود. اگر سابقه حساسیت فصلی یا سینوزیت و احساس ناخوشایند تخلیه ترشحات بینی در ته حلق را به همراه سرفه‌های مزمن دارید، سرفه مزمن شما می‌تواند ناشی از ترشحات بینی باشد كه در این صورت باید با مراجعه به پزشك متخصص نسبت به درمان آن اقدام كنید.

دكتر قزوینی توصیه می‌كند: در موارد همراهی سرفه با خلط چركی، مشاهده رگه‌های خون در خلط، كاهش وزن، بی‌اشتهایی، تعریق شبانه یا بروز سرفه و خلط خونی همزمان با احساس ناگهانی تنگی نفس، ضروری است در اسرع وقت به پزشك متخصص مراجعه و نسبت به تشخیص و درمان بموقع اقدام كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha