رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن بهزیستی كشور گفت: از 75 هزار بیمار روانی مزمن شناسایی شده در كشور، 32 هزار و 704 نفر تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند و 42 هزار نفر پشت نوبت این خدمات به سر می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، علیرضا احمدیه، رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن امروز در نشیت خبری كه به مناسبت هفته سلامت روان در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، افزود: برآورد ما این است كه به طور كلی حدود 210 هزار بیمار روانی مزمن در كشور باشند كه سازمان بهزیستی به همه این افراد خدمت رسانی نمی‌كند بلكه فقط بیماران روانی مزمن بین 18 تا 60 سال تحت پوشش خدمات ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن هستند.
وی گفت: بر این اساس تاكنون حدود 75 هزار بیمار روانی مزمن در كشور شناسایی شده‌اند كه 32 هزار و 704 هزار نفر آنها به روشهای مختلف شامل نگهداری در مراكز شبانه روزی، مراكز روزانه، مراكز توانبخشی و پیگیری و نگهداری در خانواده یا نگهداری در خانواده با آموزش به خانواده و با پرداخت یارانه دولتی خدمت رسانی می‌شوند.
احمدیه افزود: در زمان حاضر 81 مركز شبانه روزی نگهداری بیماران روانی مزمن در كشور فعال هستند كه 5 هزار و 371 نفر از این بیماران را نگهداری می‌كنند، 1673 نفر از این بیماران نیز در 17 مركز نگهداری روزانه كه از سال گذشته فعال شده‌اند، تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند، هزار و 112 نفر تحت پوشش خدمات تیمهای سیار مراقبت در منزل هستند كه در 10استان كشور دایر است، 15 هزار و 738 نفر از آنها در خانواده ها ساماندهی شده‌اند و 8 هزار و 687 نفر دیگر از این بیماران نیز از بهزیستی خدمات موردی دریافت می‌كنند.
وی اضافه كرد:‌ تیمهای سیار توانبخشی و پیگیری خدمات بیماران روانی مزمن در مراكز جامع 11 استان كشور مستقر هستند و به كمك روانپزشكان، پزشكان و مددكاران شهرستانهای مختلف خدمت رسانی به بیماران را در منازلشان پیگیری می‌كنند كه امیدواریم بتوانیم این خدمت رسانی را تا ابتدای سال آینده به تمام استانهای كشور تعمیم دهیم.
احمدیه گفت: 123 كودك مبتلا به اوتیسم نیز در 4 مركز درمان و توانبخشی بهزیستی كه در شهرهای شیراز، اصفهان و دو مركز در تهران دایر شده است، خدمت رسانی می‌شوند.
وی گفت: سازمان بهزیستی كشور در زمان حاضر برای خدمت رسانی به این تعداد بیمار روانی مزمن حدود 5/12 میلیارد تومان اعتبار در اختیار دارد كه به صورت یارانه برای این بیماران هزینه می‌شود، هزینه نگهداری یك بیمار روانی مزمن در مراكز شبانه روزی 256 هزار تومان است كه بین 100تا 150 هزار تومان آن را سازمان بهزیستی می‌پردازد و بقیه را خانواده های این بیماران باید پرداخت كنند البته برای بیماران مجهول الهویه تمام مخارج را سازمان بهزیستی می‌پردازد.
وی افزود: سازمان بهزیستی هیچ مركز دولتی برای خدمت رسانی به بیماران روانی مزمن ندارد و همه این خدمات توسط مراكز غیر دولتی و با یارانه دولتی انجام می‌شود .
وی اضافه كرد: سازمان بهزیستی برای نگهداری بیماران روانی مزمن در مراكز روزانه 70 هزار تومان و برای خدمت رسانی توسط مراكز مراقبت و پیگیری تیمهای سیار هر بیمار نیز 70 هزار تومان می‌پردازد، برای نگهداری این بیماران در خانه نیز در صورتی كه آموزشهای توانبخشی و آموزشی بیماران انجام شود تا سقف 72 هزار تومان به هر خانواده پرداخت می‌شود.
رئیس ساماندهی و توانبخشی بیماران روانی مزمن اضافه كرد: پیشنهادی هم به دولت ارائه كرده‌ایم كه صورت تصویب آن برای پرداخت هزینه بیماران روانی مزمن مجهول الهویه، 60 درصد بیش از سایر بیماران به مراكز نگهداری شبانه روزی یارانه پرداخت شود كه منتظر تامین اعتبار آن هستیم.
وی گفت:ساماندهی و خدمت رسانی به بیماران روانی مزمن در كشور از سال 80 در كشور آغاز شد و بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم باید تا سال 88، حدود 75 درصد این بیماران تحت پوشش خدمات این سازمان قرار گیرند اما متاسفانه اعتبارات ما برای افزایش پوشش خدمت به این بیماران كافی نیست.
وی گفت: در صورتی كه اعتبارات این ستاد به 28 میلیارد و 100 میلیون تومان افزایش یابد می‌توانیم، 14هزار نفر دیگر از بیماران روانی مزمن را تحت پوشش خدمات غیر شبانه روزی بهزیستی ببریم و در صورتی كه بخواهیم همه این بیماران را تحت پوشش خدمات توانبخشی و آموزشی ببریم به حدود 48 میلیارد تومان اعتیار نیاز داریم.
احمدیه افزود: علاوه بر این برنامه ها طرح مهر رضوی به منظور آموزش و توانمندسازی خانواده این بیماران در استانهای تهران، گیلان، خراسان رضوی، بوشهر، كردستان و اصفهان در سال جاری اجرا می شود، همچین طرح آموزش به دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی این استانها نیز با اعتباری در حدود یك میلیارد و 200 میلیون تومان در سال جاری در دستور كار است كه امیدواریم سال آینده این برنامه در سراسر كشور اجرا شود.
قائم مقامی، روانپزشك و عضو ستاد ساماندهی و توانبخشی بهزیستی نیز در این جلسه گفت: به طور كلی در تمام كشور ها برآورد می شود كه بین یك تا 6/2 درصد جمعیت عمومی مبتلا به یكی از انواع بیماریهای روانی مزمن باشند و اگر كل بیماران روانی خفیف، شدید و مزمن را با هم در نظر بگیریم بین 20 تا 25 درصد جمعیت عمومی هر كشور به یكی از انواع اختلالات روانی مبتلاست.
كاظم نظم ده، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی نیز در این جلسه از خبرنگاران خواست نسبت به حساس كردن مسئولان، نمایندگان مجلس و سیاستگزاران كشور در مورد بیماران روانی مزمن تلاش كنند زیرا خدمت رسانی به این افراد در توان یك دستگاه خاص نیست و با توجه به رویكرد اجتماعی برنامه ها همه دستگاههای اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی باید در این زمینه نقش خود را ایفا كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha