سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 79805
سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: ۶۰ درصد زایمانها به روش سرازین است،‌ ۵۰ درصد کودکان از آغوز و همین میزان از تغذیه انحصاری با شیر مادر تا ۶ماهگی محروم هستند، نیاز کشور به شیرخشک حداکثر ۴ میلیون قوطی است اما ۲۹ میلیون قوطی شیر خشک تولید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فاطمه رخشانی امروز در مراسم روز جهانی شیر مادر که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد شیر مادر را یکی از منابع اصلی برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها دانست و گفت: زمانی در سیستان و بلوچستان از هر 7 هزار کودک 200 کودک به دلیل ابتلا به اسهال و بیماری‌های تنفسی فوت می‌کردند ولی در دراز مدت با ترویج تغذیه با شیر مادر توانستیم مرگ و میر کودکان را کاهش دهیم.

وی افزود: طی مطالعه‌ای که انجام شد در سالهایی که برنامه آموزش ترویج تغذیه با شیر مادر جدی گرفته شد نمودار استفاده از شیر مادر کاملاً افزایشی بود ولی زمانی که این برنامه یک مقداری توسط وزارت بهداشت و متولیان امر تغییر پیدا کرد، نمودار تغذیه کودک با شیر مادر نیز آشکارا با کاهش مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه اگر چه تغذیه انحصاری با شیر مادر همچنان با افزایش روبه‌روست اما فقط 50 درصد مادران تا 6 ماهگی انحصاراً کودک را با شیر خود تغذیه می‌کنند و هنوز 50 درصد کودکانمان اولین شیری که مصرف می‌کنند شیر مادر است.

رخشانی افزود: علیرغم تمام اطلاع‌رسانی‌هایی که می‌شود باید نکات اصلی را برآورد کرده و مداخلاتمان را به سمت آن سوق دهیم که در این میان سزارین یکی از آنهاست، از آنجایی که 60 درصد زایمانها در کشور با سزارین انجام می‌شود شاید امکان تماس کودک با مادر در ساعت اولیه زایمان با اختلال روبه رو شود.

وی تأکید کرد: سیستم ارائه خدمت، باید مادران را در دوران بارداری با نحوه شیردهی آشنا کند چرا که مادر در ساعت بدو تولد کودک ممکن است به یکسری نکات آگاه نباشد و این نتیجه سیستمی است که برای شیردهی موفق در ساعت اول حمایتهایی را در نظر بگیرد.

وی استفاده از همه نیروهای داوطلب در حوزه سلامت از حمایت خانواده مادر باردار به‌ویژه همسران آنها را در این زمینه بسیار موثر خواند و گفت: حتی متأسفانه شاهدیم که سیستم بهداشت و درمان به مادر توصیه می‌کنند که به کودک خود شیرخشک بدهند که باید این مسئله را اصلاح کنیم.

وی وجود باورهای غلط بین مادران را یکی دیگر از دلایل تمایل به مصرف شیرخشک عنوان کرد و گفت: برخی مادران فکر می‌کنند هر چه بچه تپل‌تر باشد سالم‌تر است و همیشه از میزان وزن‌گیری کودک خود نگرانند که باید در این راستا هم فرهنگ‌سازی کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزایش تعداد کارخانه‌های تولید شیرخشک را در کشور یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: زمانی فقط یک کارخانه تولید شیر خشک داشتیم تا تعداد مورد نیاز کشور را تامین کند، چون در کل کشور سالانه فقط 4 میلیون قوطی شیر خشک در کشور نیاز داریم در حالی که اکنون 20 میلیون قوطی مصرف می‌شود و 4 کارخانه تولید شیر مصنوعی در کشور فعال شده‌اند که امیدواریم محصولات آنها بیشتر برای صادرات باشد وگرنه همه این تولیدات در کشور مصرف خواهد شد.

رخشانی با انتقاد از برخی برنامه‌ها گفت: به هر حال شیر خشک دادن ساده تر از دادن شیر مادر به کودک است و اگر این موضوع را جدی نگیریم در آینده روند تغذیه با شیر مادر کاهش خواهد داشت و اگر به جای استفاده از تکنولوژی‌های نوین به سمت آموزش‌های ساده می‌رفتیم الان وضع بهتری داشتیم.

رخشانی تصریح کرد: از طرفی اشتغال مادران و نداشتن مرخصی پس از زایمان یکی از موانع جدی بود که اکنون مدت مرخصی پس از زایمان را افزایش داده‌ایم و به عنوان یک سیاست و قانون تصویب شده است. امیدوارم با ایجاد انگیزه در تغذیه با شیر مادر بهترین راه سلامت کودکان را ادامه دهیم.

روز جهانی شیر مادر با شعار شروع تغذیه نوزاد از ساعت اول تولد و حمایت مادر کلید تداوم شیردهی و سلامت کودک با حضور مسئولان وزارت بهداشت و نماینده جهانی یونیسف برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha