سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی گفت: کودکان در سن 3 تا 5 سالگی که سن طلایی رشد گفتار و زبان به حساب می‌آید. مسیر گوش دادن و شنیدن را به صورت ذاتی و فطری طی می‌کنند و این سن بهترین شرایط را برای گفتار به وجود می‌آورد

زهرا جعفری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اندازه گیری تست شنوایی از بدو تولد صورت می‌پذیرد به این صورت که غربالگری شنوایی در زایشگاه‌ها در یکی دو روز اول بدو تولد انجام می‌شود تا کودکان مشکوک به کم شنوایی مشخص شوند.

رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی گفت: کودکانی که در این غربالگری مشکوک باشند در پایان یک هفتگی و در پایان یک ماهگی دوباره با دستگاه، ارزیابی شنوایی می‌شوند و تستی که معمولاً برای این کار انتخاب می‌شود OAE یا گسیل‌های صوتی گذرای گوش نام دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: این تست برای هر گوش 2تا 3 دقیقه و در مجموع برای هر دو گوش 5 دقیقه طول می‌کشد و می‌توان به واسطه آن به آسانی وضعیت شنوایی کودک را از لحاظ سالم یا مشکوک بودن مورد بررسی قرار داد.

رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی گفت: این تست از بدو تولد و در هر سنی قابل اجرا است و اگر نتیجه این تست، کم‌شنوایی برای کودک باشد تست‌های دیگری انجام می‌شود تا مشخص شود که درصد کم‌شنوایی برای هر گوش چقدر است تا با توجه به شکل، مقدار و نوع کم‌شنوایی، خدمات درمانی و توانبخشی برای کودک انجام شود.

جعفری، اهمیت انجام تست شنوایی شناسی از بدو تولد را قدرت صحبت کودک و برقرار کردن ارتباط کلامی با دیگران دانست و افزود: تنها مسیر برای ارتباط کلامی، گوش دادن و شنیدن به گفتار دیگران است.

رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی تصریح کرد: کودکان در سن 3 تا 5 سالگی که سن طلایی رشد گفتار و زبان به حساب می‌آید مسیر گوش دادن و شنیدن را به صورت ذاتی و فطری طی می‌کنند و این سن بهترین شرایط را برای گفتار کودک به وجود می‌آورد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: اگر میزان شنوایی کودک در این محدوده سنی ارزیابی نشود و کم‌شنوایی کودک آشکار نشود با عبور کودک از سن طلایی کودک، استعداد فطری یادگیری‌اش از بین می‌رود و کودک نمی‌تواند به مهارت‌های ظریف گفتار و زبان دست پیدا کند؛ پس بهتر است خانواده‌ها به اهمیت تست شنوایی‌شناسی از بدو تولد در کودک خود توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha