سلامت نیوز : روان‌سازی گردش کار حوزه دارویی، ایجاد تسهیلات بانکی برای شرکت‌های دارویی، برقرای یک مدیریت منسجم و باثباتبه منظور نجات دارو از وضعیت فعلی و تشکیل ستاد فرماندهی ویژه برای ساماندهی نظام دارویی از جمله پیشنهادات دست‌اندرکاران حوزه دارویی کشور به دکتر سید حسن هاشمی، وزیرپیشنهادی دولت یازدهم برای حل مشکلات دارویی حال حاضر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکترهاشمی در نشستی، نقطه نظرات مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه دارویی کشور را شنید و برای بررسی دقیق مشکلات و راهکارهای موجود در راستای حل آنها، با این کارشناسان به تبادل نظر پرداخت.

کبریایی‌زاده: سیاست‌های قیمت‌گذاری دارو باعث افول صنعت داروسازی شد

در ابتدای این نشست، دکترعباس کبریایی‌زاده، مدیرعامل داروسازی "الحاوی"، متوسط رشد جهانی مصرف دارو را حدود 6 درصد اعلام کرد و افزود: این رقم برای داروهای بیوتک، تکنولوژیک و تخصصی بین 10 تا 18 درصد گزارش شده و در کشورهای مشابه ایران بیش از53 درصد بوده است.

وی صنعت داروسازی را دومین صنعت سودده در دنیا دانست و گفت: متاسفانه در ایران با سیاست‌هایی که در نظام قیمت‌گذاری اعمال شد، سودآوری صنعت داروسازی از حد میانه پایین‌تر قرار گرفت و این امر باعث شده است صنعت داروسازی دچار افول شود.

تحویل‌زاده: تولید بیش از 400 قلم ماده اولیه دارویی در کشور

در ادامه دکتر تحویل‌زاده، رییس کمیسیون مواد اولیه و شیر خشک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 شرکت تولیدکننده ماده اولیه دارویی داریم که در حال تولید بیش از 400 قلم ماده اولیه هستند، گفت: به بیانی دیگر این شرکت‌ها بیش از 50 درصد نیاز مواد اولیه دارویی را تامین می‌کنند.

تحویل زاده با اشاره به برنامه‌های اصلی کمیسیون مواد اولیه و شیر خشک گفت: ایجاد مدیریت مستقل برای اهمیت دادن به این صنعت، اطلاع رسانی به کارآفرینان در خصوص نیازهای مواد موثر دارو و حذف ضوابط دست و پاگیر اداری از جمله این برنامه‌ها است.

دیناروند: مردم امنیت دارویی را احساس نمی‌کنند

در بخشی دیگر از این جلسه، دکتر رسول دیناروند، رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به شرایط تحریم و چالش‌های فعلی دارو، روان‌سازی گردش کار حوزه دارویی را مهمترین راهکار دانست و افزود: روان‌سازی بدین معنا است که موانعی را که در وزارت بهداشت، سیستم بانکی و روابط گمرکی وجود دارد، از میان برداریم. همچنین در حوزه دارویی سلامت محوری را نباید فراموش کنیم.

وی با بیان آن که "مردم امنیت دارویی را احساس نمی‌کنند" گفت: متاسفانه کمبودهای زیادی داریم، حتی در مواردی که می‌توانیم داروی جایگزین به مردم بدهیم، تاثیر روانی مصرف داروی جایگزین بر بیماران بسیار زیاد است. چالش بعدی که در سال 92 بیشتر بروز خواهد کرد، فشاری است که به بیماران خاص و صعب العلاج وارد می‌شود.

علمازاده: قوانینی در راستای ایجاد تسهیلات بانکی به شرکت‌های دارویی تصویب شود

در ادامه، دکترعلمازاده، دبیر انجمن سندیکای صنایع دارویی، به تشریح وضع موجود صنایع دارویی در حوزه‌های مختلف پرداخت و افزود: کمبود نقدینگی، تاخیر در بازپرداخت دیون مراکز دولتی، افزایش نرخ تمام نهادهای تولید، افزایش نرخ بهره بانکی، بروکراسی بیش از حد و زمان‌بر برای دریافت و اختصاص ارز مبادله‌ای از جمله چالش‌های موجود است.

وی به بیان راهکارهای پیشنهادی برای رفع چالش‌های حوزه دارویی پرداخت و گفت: قانونی تصویب شود که بر اساس آن بانک‌ها، در رابطه با حوالجات ارزی به جای 135 درصد به همان 20 درصد اکتفا کنند و مابقی آن را با دریافت وثیقه، با یک بهره منطقی محاسبه کنند. همچنین مراکز درمانی دولتی، بدهی خود را تصفیه کنند و وام‌های بانکی مورد درخواست صنایع با بهره کمتر در اختیار آنها قرار گیرد.

محمدزاده: هزینه 8000 میلیارد تومانی مصرف دارو

دکترمحمدزاده، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دارویی با اشاره به هزینه 8000 میلیارد تومانی مصرف دارو گفت: از این رقم، یکهزار میلیارد تومان به سازمان‌هایی که کارکنان خود را حمایت می‌کنند و سازمان‌هایی که بیماران خاص دارند تعلق دارد. اگر 20 درصد مابقی آن را خود مردم تقبل کنند، تقریباً 5500 میلیارد تومان باقی می‌ماند که این مبلغ باید از طریق سازمان‌های حمایتی تامین شود.

وی افزود: از 5500 میلیارد تومان، مجلس مبلغ 2000 میلیارد تومان تخصیص داده است. بنابراین مبلغ 3500 میلیارد تومان باقی می‌ماند که اگر جمعیت کشور را به دو سازمان بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی تقسیم کنیم سهم هر کدام حول و حوش 1600 میلیارد تومان می‌شود.

خویی: سوءتدبیر، علت بروز بخش بزرگی از مشکلات دارویی است

در ادامه دکتر خویی، رییس انجمن علمی داروسازان، حق امنیت و سلامت را مقدم بر تمام حقوق اجتماعی مردم خواند و افزود: باید وضعیت فعلی را بررسی کنیم تا ببینیم این حق ادا شده است یا نه؟

وی سهم بزرگی از مشکلات نظام دارویی را مرتبط با سوء تدبیر دانست و افزود: وجود یک مدیریت منسجم و باثبات، مهمترین عامل نجات دارو از وضعیت فعلی است.

حبیبی: رانت و انحصار دارویی گروه‌های خاص از جمله معضلات حوزه دارویی کشور است

در بخشی دیگر از جلسه، دکتر حبیبی، معاون‌ اداره‌ کل‌ نظارت‌ بر امور دارویی‌ وزارت‌ بهداشت، حوزه دارو را مبتلابه آفت بخشی‌نگری و نبود تفکر جامع‌نگر دانست و افزود: وجود برخی انحصارات و رانت‌ها در دست برخی گروه‌های خاص در رابطه با تولید داروهای بیوتک، وجود تضاد منافع در سطح مدیران اجرایی حوزه غذا و دارو و فقدان سیاست‌های راهبردی و کلان در حوزه سیاست‌گزاری دارو از جمله معضلات این حوزه است.

خیرآبادی: ستاد فرماندهی ویژه برای ساماندهی نظام دارویی تشکیل شود

در ادامه دکترخیرآبادی، مدیرعامل شرکت بیوتکنولوژی پویش دارو، بر ایجاد ستاد فرماندهی ویژه برای ساماندهی به نظام دارویی کشور تاکید کرد و گفت: اداره بازرگانی، بانک مرکزی و سایر ادارات باید تابع این فرماندهی باشند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

لزوم کنترل واردات موازی داروهای وارداتی توسط شرکت‌های فوریتی

در بخشی دیگر از جلسه، دکتر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو برای ادامه روند رو به بهبود حوزه دارو در سال 92 ابراز امیدواری کرد و افزود: مهمترین دستاورد سال 92 آن بود که تمامی اشخاص ذیربط در دارو در کمیسیون‌هایی که در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تشکیل شد، بکار گرفته شدند و نظرات آنها در تصمیم گیری موثر واقع شد.

وی بر کنترل واردات موازی داروهای وارداتی توسط شرکت‌های فوریتی تاکید کرد و افزود: راهکار آن است که واردات تنها از طریق شرکت‌هایی که مورد تایید کمیسیون ماده 20 هستند، انجام شود و اگر نماینده اصلی توانایی داشت به شرکت‌های فوریتی اجازه واردات داده نشود، زیرا یکی از دلایل گرانی دارو واردات دارو متوجه همین شرکت‌هاست.

در پایان جلسه، دکتر هاشمی از تداوم جلسات مشترک با دست اندرکاران حوزه دارویی کشور خبر داد و گفت: شنیدن نظرات کارگزاران حوزه دارویی در شرایط بحرانی و غیربحرانی بسیار مفید فایده است و در جلسات آتی در رابطه با مدیریت حوزه دارویی کشور به گفت‌وگو خواهیم نشست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha