سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹

بیمار هموفیلی نوعی بیماری ارثی است که در آن خون در محل بریده شده بند نمی‎آید. عارضه خونریزی در هموفیلی می‎تواند بسته به شدت اختلال ژنتیکی درجات مختلفی از نظر شدت داشته باشد.

آیا زنان ناقل بیماری هموفیلی هستند؟

سلامت نیوز : یک متخصص هماتولوژی گفت: زنان، ناقل بیماری هموفیلی هستند آنها خود بیمار نمی‌شوند و این در حالی است که این بیماری، بیشتر در افراد مذکر مشاهده می‌شود.

دکتر کامبیز داوری در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: بیمار هموفیلی نوعی بیماری ارثی است که در آن خون در محل بریده شده بند نمی‎آید. عارضه خونریزی در هموفیلی می‎تواند بسته به شدت اختلال ژنتیکی درجات مختلفی از نظر شدت داشته باشد.

وی افزود: هموفیلی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در این تقسیم‎بندی برخی از بیماری‎ها هستند که از دید عمومی هموفیلی محسوب می‌شوند، ولی از نظر علمی این طور نیستند. بیماری هموفیلی به دلیل کمبود فاکتورهای 8 و 9 و 11 اتفاق می‎افتد.

داوری با اشاره به انواع هموفیلی، عنوان کرد: انواع هموفیلی A و B اختلالات انعقادی وابسته به کروموزوم جنسی هستند که به ترتیب بر اثر جهش‎هایی در ژن‌های فاکتور 8 و 9 ایجاد می‌شوند. جهش‎های فاکتور 8 موجب کمبود یا اختلال عملکرد عامل انعقادی 8 و جهش‎های ژن فاکتور 9 باعث کمبود یا اختلال عملکرد عامل انعقادی 11 می‎شوند.

این متخصص هماتولوژی درباره علایم این بیماری، تصریح کرد: علایم اولیه هموفیلی، خونریزی‎های طولانی پس از خراش‎های کوچک است، تجمع خون در مفاصل ممکن است باعث خشک شدن مفصل شده و کودک را به طور کامل فلج کند و یا خونریزی‎های غیرمنتظره‌ای در ماهیچه به وقوع بپیوندند. این بیماران معمولا با التهاب مفاصل روبه‌رو هستند، به همین دلیل در هنگام بروز درد و التهاب از راه رفتن عاجز می‎شوند.

داوری با اشاره به نحوه درمان این بیماری، یادآور شد: هر دو فاکتور 8 و 11 به طور ژنتیکی از طریق کروموزوم X به صورت یک خاصیت مغلوب انتقال می‎‎یابد. این بیماری درمان قطعی ندارد تقریبا تنها درمانی که واقعاً مؤثر است تزریق فاکتور انعقادی شماره 8 خالص است که به دلیل قیمت بسیار گران این ماده زیاد در دسترس نیست.

این متخصص هماتولوژی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما برای اجرای طرح پیشگیری از به وجود آمدن بیماران هموفیلی به حمایت اساسی از سوی مسئولان و خیرین نیازمندیم، چرا که درمان هموفیلی سخت و داروهای مصرفی برای گرفتن فاکتور 8 به بیش از یک میلیون تومان در روز می‌رسد، بنابراین به همت و هم‌فکری همه‌جانبه از سوی مسئولان و خیرین نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha