سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 79821

سلامت نیوز : یک دکترای بهداشت محیط هشدار داد: بیماری‌های ناشی از آزبست از آنجا که باعث فیبروز و از بین رفتن ریه می‌شوند قابل درمان کامل نخواهد بود و تنها قابل پیشگیری و کنترل است.

دکتر میترا غلامی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: هنگامی که بحث آلودگی هوا مطرح می‌شود، دو مسئله قابل توجه است یکی آلودگی هوای داخل ساختمان و دیگری هوای بیرون که بطور معمول از دود وسایل نقلیه و سایر موارد ناشی می شود.

وی افزود: با توجه به آزبست موجود در ترکیب برخی مواد که برای تاسیس و عایق کاری ساختمان‌ها همچون ایزوگام سقف‌ها، سیمان، کاشی و حتی یکسری کاغذها استفاده می شود نفوذ هوای آلوده حاوی آزبست بویژه با درصد بالا از بیرون به داخل محیط ساختمان موجب تشدید خطرات این ماده بکار رفته در جداره‌های ساختمان شده و از این طریق سلامتی افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در واقع به علت وجود پیش زمینه‌های موجود آزبست در ساختمان‌ها، ورود هوای آلوده به این ماده می‌تواند آسیب دیدگی ناشی از آن را در افراد افزایش دهد.

وی در خصوص تبعات منفی افزایش میزان آزبست هوای پایتخت خارج از حد استاندارد آن، ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان موسوم به IARC، سرطان زا بودن وجود آزبست در هوا تایید شده است، بطوری که ابتلا به سرطان‌های مربوط به دستگاه تنفس همچون سرطان ریه را می توان یکی از مهمترین پیامدهای این مسئله عنوان کرد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یکی از معضلات وجود آزبست در هوا طول عمر بسیار بالای آن است، تصریح کرد: بطور معمول با درنظر گرفتن 10متر مکعب در طی 10 ساعت کاری در روز و با احتساب 200 روز در سال، در نهایت 2هزار مترمکعب میزان مجاز آزبست تنفس شده توسط یک فرد کارگر تعیین شده است در حالی که گفته می شود در شرایط موجود این میزان به 7300متر مکعب تبدیل شده و این موضوع می تواند سلامت افراد را با خطر مواجه سازد.

وی با مهم دانستن مدت زمان مواجهه با هوای آلوده به آزبست و تنفس آن در میزان تاثیرگذاری بر سلامت افراد، افزود: حجم تنفس شده آزبست و مقدار تجمع یافته آن در بدن یعنی الیاف بیش از پنج میکرومتر از جمله معیارهای سنجش حدمجاز آزبست در هوا به شمار می رود و بر این اساس استانداردهای آن مشخص می شود. باید توجه داشت ذرات آزبست بسیار ریز و غیرقابل رؤیت بوده بطوری که قطر آنها کمتر از نیم میکرون است.

دکتر غلامی اظهار داشت: در حال حاضر شاخص سنجش کیفیت هوا مورد استفاده در دنیا AQI است که بر اساس این معیار ذرات زیر2.5 میکرون الیاف آزبست نیز اندازه گیری می شود؛ در حالی که در ایران هنوز شاخص استاندارد آلودگی هوا موسوم به PSI بکار برده می شود و میزان ذرات آزبست درشت تر از این مقدار مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع می توان گفت سیستم کنترل کیفیت هوا در کشور که در دنیا از حدود سال 1998 تا 2هزار منسوخ شده چندان دقیق نیست و باید تعویض شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه میزان آزبست در هوای تهران 5.2 برابر حد مجاز از سوی معاون دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست اعلام شده است، خاطرنشان کرد: از آزبست در لنت ترمز خودروها به منظور افزایش اصطحکاک و جلوگیری از خوردگی استفاده می‌شود که با انجام عمل تنفس ذرات بسیار ریز آن وارد ریه شده و از آنجا که به مدت طولانی در بدن باقی می ماند می‌تواند موجب سفت شدن ریه و تنگی نفس در افراد شود. بیماری های ناشی از آزبست از آنجا که باعث فیبروز و از بین رفتن ریه می شوند قابل درمان کامل نخواهند بود و تنها قابل پیشگیری و کنترل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha