سلامت نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تشریح انتظار پرستاران از وزیر بهداشت آینده گفت: با توجه به تصویب قوانین مهمی برای پرستاران در مجلس، کار وزیر بهداشت در این حوزه سبک است، کافی است، قوانین بر زمین مانده را اجرا کند و "معاونت مراقبت و پرستاری" را درجه 2 نبیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ محمد میرزابیگی با اشاره به انتظارات جامعه پرستاری و سازمان نظام پرستاری از وزیر بهداشت معرفی شده به مجلس افزود: خوشبختانه وزیر بهداشت جدید نسبت به سایر وزرای پیشین با فضای سبک تری در جامعه پرستاری رو به رو است زیرا بالاخره وزرای سابق بهداشت و درمان همواره با مطالبات انباشته شده چندین و چند ساله پرستاران مواجه بودند.

وی ادامه داد: با تصویب 4 قانون در مجلس و تشکیل معاونت پرستاری و بسیاری از اقدامات خوبی که در دولتهای گذشته برای جامعه پرستاری صورت گرفت، مقداری از بار مطالبات جامعه پرستاری کاسته شده است و در حال حاضر دیگر نیازی به تصویب قوانین جدید نیست و کارهای ریشه ای و عمده  انجام شده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، نیاز امروز جامعه پرستاری را اجرای هر چه کامل تر قوانین تصویب شده در مجلس و دولتهای قبل عنوان کرد و گفت: وزیر بهداشت در دولت آینده در مقطعی قرار گرفته که آنچه تا امروز برای پرستاران تصویب و انجام شده است را باید تثبیت و اجرا کند.

وی اجرای قانون ارتقای بهره وری و تعرفه گذاری خدمات پرستاری را از جمله مطالبات مهم جامعه پرستاری خواند و افزود: معاونت مراقبت و پرستاری هم که در دولت دهم تصویب شده است و به صورت قانونی و رسمی ابلاغ شده، در روزنامه رسمی منتشر شده و معاون آن نیز منتصب شده است. انتظار ما این است که این معاونت در کنار و همتراز معاونت درمان، معاونت آموزش، معاونت پژوهش و سایر معاونت های وزارت بهداشت دیده شود.

نوع مراقبت و پرستاری در ایران زیبنده مردم نیست

میرزابیگی ادامه داد: تأکید ما بر این است که نباید این شائبه ایجاد شود که معاونت مراقبت و پرستاری، معاونتی برای پرستاران است و مهمترین دلیل هم این است که در حال حاضر نه سازمان نظام پرستاری، نه خود پرستاران، نه سیستم سلامت و وزارت بهداشت و نه مردم از نوع و کیفیت خدمات مراقبت و پرستاری راضی نیستند و آن را زیبنده شأن مردم ایران اسلامی نمی دانند.

وی افزود: وقتی از یک سو نارضایی از نوع مراقبت و پرستاری در کشور را می بینیم و از دیگر سو جامعه پرستاری را با بیش از 230 هزار نفر با 10 هزار نفر فارغ التحصیل که سالانه به این جمعیت بزرگ اضافه می شود، مشاهده می کنیم متوجه می شویم که تشکیل معاونتی تحت عنوان مراقبت و پرستاری واقعاً اتفاق خیلی بزرگی نیست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: بنده به یاد دارم وقتی در مجلس پنجم کار تشکیل سازمان نظام پرستاری را پیگیری می کردم و به همین منظور گزارشی در تشریح اوضاع خدمات  پرستاری و جامعه پرستاری به نمایندگان ارائه کردم، نایب رئیس وقت مجلس، نامه ای را با این مضمون به وزارت بهداشت فرستاد مبنی بر اینکه "مسائل پرستاری و نیاز مردم به گونه ای است که نه تنها باید سازمان نظام  پرستاری تشکیل شود که ما آن را در مجلس حتماً پیگیری می کنیم بلکه باید معاونت پرستاری نیز در ساختار وزارت بهداشت شکل گیرد."

وی تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری را یک نیاز مسجل به لحاظ نیاز جامعه و کمیت و کیفیت جامعه پرستاران خواند و گفت: به هر حال بعد از تلاشهای مستمر جامعه پرستاری، این معاونت در وزارت بهداشت شکل گرفته و الان باید اهدافی که در زمان شکل گیری این معاونت در دولت مطرح بود پیگیری شود به عبارتی باید متناظر معاونت مراقبت و پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستانها نیز شکل گیرد.

میرزابیگی ادامه داد: باید این معاونت به سایر سطوح نیز تسری یابد تا اشراف کامل به مسائل مراقبتی و پرستاری بیمارستانها داشته باشد و مسائل مربوط به این حوزه را ساماندهی کند. در حال حاضر به دلیل وجود معاونت درمان در بیمارستانها شاهد این هستیم که خدمات پزشکی سازمان یافته ارائه می شود و به نظر می رسد با تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری در کنار معاونت درمان می توان خدمات پرستاری را نیز در بیمارستانها سامان بخشید.

معاونت درجه یک و دو نباید تعریف شود

وی افزود: انتظار بعدی ما از وزیر بهداشت این است که به معاونت مراقبت و پرستاری نیز به چشم سایر معاونتها نگاه کنند و خدای ناخواسته در وزارت بهداشت، این معاونت به جایگاه درجه دو تبدیل نشود و ما معاونت درجه یک و دو در وزارت بهداشت نداشته باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اجرای قوانین و تثبیت و توسعه معاونت مراقبت و پرستاری را سر تیتر خواسته های جامعه پرستاری از وزیر بهداشت جدید دانست و گفت: داشتن نگاه  تیمی، تفکر اقتصاد بهداشت به مسائل و کمک گرفتن از پرستاران برای کاهش آلام مردم به ویژه در اقتصاد سلامت از دیگر انتظارات پرستاران از وزیر بهداشت جدید است که اگر این اتفاقات بیفتد. طبیعتاً جامعه پرستاری نیز به تأسی از رهنمود رهبری معظم انقلاب، دولت را کمک و همراهی کرده و در کمال احترام متقابل سهم خود را در یاری به دولت جدید ادا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha