سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آرتروز، آرتریت روماتوئید، انواع روماتیسم‌های التهابی، بیماری‌های بدخیم، عفونت و بیماری‌های کریستالی مفصل، باعث آب آوردن و تجمع مایع در زانو می‌شوند.

احمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: آب آوردن زانو علت‌های متفاوتی دارد از یک روماتیسم ساده گرفته تا آرتروز در سنین بالا.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در افراد با سن بالا علت آب آوردن زانو عمدتاً آرتروز است و در سنین پایین آرتریت روماتوئید و انواع روماتیسم‌های التهابی در این زمینه نقش دارند.

فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: در سنین خیلی پایین‌تر و خیلی بالاتر، عفونت‌ها می‌توانند موجب آب آوردن زانو شوند.

جمشیدی تصریح کرد: عفونت‌های میکروبی حاد، عفونت‌های تحت حاد مانند تب مالت و تیفوئید و عفونت‌های مزمن مانند سل و عفونت قارچی می‌توانند باعث جمع شدن مایع در زانو شوند.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیماری‌های بدخیم و بیماری‌های کریستالی مفصل مثل نقرس نیز می‌توانند باعث آب آوردن زانو شوند؛ همچنین بیماری‌های خوش‌خیم می‌توانند آب آوردن دوره‌ای زانو را منجر شوند مثل زنانی که در زمان عادت ماهیانه مفصلشان آب می‌آورد و بعد از پایان سیکل خود به خود بهبود می‌یابد.

فوق تخصص روماتولوژی، علائم آب آوردگی زانو را حجیم شدن مفصل دانست و افزود: فرورفتگی و چین‌هایی در اطراف مفصل زانو وجود دارد که در هنگام آب آوردن زانو پر می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: علائم آب آوردن زانو به دنبال روماتیسم هنگام گرم شدن مفصل مشخص می شود. اگر آب آوردن به دلیل عفونت باشد مفصل قرمز، ملتهب و داغ می‌شود.

جمشیدی افزود: افراد در مواجهه با این معضلات باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند و هیچ کار سرخودی انجام ندهند چرا که بررسی دقیق بیماری می‌تواند علت بروز آن را مشخص کرده و راه‌های درمانی را آشکار سازد.

فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: اگر فرد به علت عفونت‌های حاد به این بیماری مبتلا شده باشد و مفصل درمان نشود بیماری می‌تواند باعث تخریب غضروف مفصلی شده و عوارض جبران‌ناپذیری مثل محدودیت حرکت مفصل را به دنبال داشته باشد.

جمشیدی، کشیدن یا تخلیه مایع مفصل را‌ در تشخیص و درمان بیماری موثر دانست و افزود: برای تشخیص علت بیماری اگر بر اساس عفونت یا کریستال به وجود آمده باشد بهترین راه تشخیص، گرفتن مایع و آزمایش آن است.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در مواردی که تجمع مایع به دلیل عفونت باشد کشیدن مایع مفصل هم برای تشخیص و هم خارج کردن میکروب از معضل کمک کننده است؛ همچنین در مواردی که روماتیسم باعث ایجاد بیماری شده باشد تخلیه مایع کمک کننده است و در ادامه تزریق آمپول در داخل مفصل صورت می‌پذیرد.

فوق تخصص روماتولوژی، چاقی در بیماران آرتروزی را باعث ایجاد و تشدید در تجمع مایع در مفصل زانو دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha