سلامت نیوز : مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد از عرضه سرنگ‌های غیر استاندارد چینی در کشور خبر داد و گفت: این سرنگ‌ها دارای آلودگی میکروبی هستند که به دلیل نبود نظارت وزارت بهداشت، به کشور وارد شده‌اند.

فریدون بلغاری در گفت ‌و گو با فارس اظهار داشت: طبق تصمیم ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، نظارت بر واردات سرنگ‌ به وزارت بهداشت واگذار شده است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت مکلف است تمام سرنگ‌های وارداتی به کشور را از نظر میکروبی و عملکردی کنترل‌کند، تصریح کرد: متأسفانه اخیراً شکایت‌های زیادی به سازمان استاندارد ارائه شده و مردم از عملکرد این سرنگ‌ها شاکی بوده‌اند.

بلغاری توضیح داد: ما در چند استان، حدود 4 تا 5 هزار عدد سرنگ را از بازار خریداری کرده و مورد آزمون قرار دادیم که صحت شکایات مردم تأیید شد.

وی با اشاره به انجام مکاتباتی از سوی سازمان استاندارد با وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و برای حل مشکل توزیع سرنگ‌های غیر استاندارد، گفت: در این مکاتبات از آنها خواسته‌ایم تا سرنگ‌های آلوده را از مراکز عرضه جمع‌آوری کنند، در غیر این صورت سازمان استاندارد رأساً وارد عمل خواهد شد.

به گفته مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، سرنگ مشمول استاندارد اجباری است ولی در پی تصمیم ستاد تدابیر ویژه، کنترل این مسئله به وزارت بهداشت واگذار شده و سازمان استاندارد منتظر نظارت این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه سرنگ‌های غیر استاندارد، محصول کشور چین هستند، گفت: این سرنگ‌ها در هفت مارک (برند) تولید و به کشور وارد شده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مردم می‌توانند سرنگ‌های غیر استاندارد را شناسایی کنند، گفت: خیر، این امکان وجود ندارد و نامرغوب بودن این سرنگ‌ها تنها در زمان مصرف مشخص می‌شود.

به گفته بلغاری، برخی از این سرنگ‌ها در زمان مصرف دارای نشتی هستند، دارو در آنها باقی می‌ماند و حرکت بخش داخلی سرنگ در پیستون به راحتی انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال فارس که آیا گزارش مرگ نیز در این مورد داشته‌اید؟ گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم و باید از وزارت بهداشت سؤال کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha