سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 79851

سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه معتقد است: داروهای کاهش وزن تنها موجب افزایش دفع آب بدن می‌شوند و تاثیری بر کاهش بافت چربی بدن ندارند.

مریم شیرمستی در گفت وگو با (ایسنا) ؛ گفت: داروهای کاهش وزن اکثرا مدر و یا مسهل هستند و باعث افزایش آب بدن از طریق ادرار و مدفوع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این داروها تاثیری بر کاهش بافت چربی بدن ندارند، ادامه داد: چون حدود دو سوم وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد با مصرف داروهای کاهش وزن، عملا وزن افراد به دلیل از دست دادن آب کم می شود، اما مصرف این داروها روند طبیعی کار بدن را مختل می کند و موجب آسیب دیدن کلیه ها و کبد می شود.

به گفته این کارشناس تغذیه داروهایی که تحت عنوان چربی سوز برای کاهش وزن توصیه می شود نیز باعث فعال تر شدن غده تیروئید و اختلال در عملکرد این غده می شود و به طور کلی سوخت و ساز بدن را تغییر می دهد.

شیرمستی افزود: وقتی که مصرف این داروها پس از مدتی کنار گذاشته شود فرد با مشکلات هورمونی مواجه خواهد شد و غدد تیروئید و پاراتیروئید وی با اختلال مواجه می شود.

وی تصریح کرد: برخی از داروهای کاهش وزن نیز باعث افزایش دفع چربی بدن از طریق مدفوع می شود که روی عملکرد طبیعی دستگاه گوارش و روده ها تاثیر می گذارد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف این داروها پرزهای روده را در برابر جذب چربی بلوکه می کند، یادآوری کرد: این داروها تنها دفع چربی از طریق وعده‌های غذایی را بر عهده دارند و تاثیری بر بافت چربی بدن نخواهند داشت.

شیرمستی خاطرنشان کرد: مصرف این داروها باعث کاهش ویتامین‌های محلول در چربی بدن از جمله A, E,D, K می شود و به دنبال آن عوارض پوستی از جمله خشکی پوست و مشکلات هورمونی برای فرد پیش می آید.

وی گفت: بسیاری از داروهای کاهش وزن که تبلیغ آنها را مدام می بینیم، غیرمجاز هستند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه اکثر این داروها در کشورهای اروپایی و آمریکایی تولید می شوند، اظهار داشت: این درحالیست که آمار اضافه وزن در این کشورها چند برابر ایران است و این داروهای لاغری در خود این کشورها مصرف نمی شود.

شیرمستی ادامه داد: بهتر است به جای مصرف دارو از روش های جایگزین از جمله تنظیم کالری از طریق رژیم غذایی مناسب استفاده کرد.

وی تاکید کرد: رژیم های غذایی باید تحت نظر پزشک باشد و افراد از استفاده رژیم های یکدیگر خودداری نمایند.

به گفته این کارشناس تغذیه داروهای گیاهی شناخته و تایید شده، استفاده از درمان‌های طب سنتی، ورزش مناسب و پیاده روی به مدت 40 دقیقه در روز می تواند تاثیر بسزایی در کاهش وزن داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha