سلامت نیوز : سرنگ‌های چینی آلوده است و از سازمان ملی استاندارد گرفته تا هلال احمر درباره آن اظهار نگرانی می‌کنند و خواستار رسیدگی به آن از سوی وزارت بهداشت هستند. وزارت بهداشت هم در ازای این نگرانی‌ها، هرگونه آلودگی در سرنگ‌های چینی را انکار می‌کند. البته انکار کردن مکرر این وزارتخانه دیگر تا جایی پیش رفته که منجر به اولتیماتوم مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد مبنی بر جمع‌آوری سرنگ‌های آلوده از مراکز عرضه توسط وزارت بهداشت شد. ریدون بلغاری، درباره سرنگ‌های چینی گفت: این سرنگ‌ها دارای آلودگی میکروبی هستند که به دلیل نبود نظارت وزارت بهداشت، به کشور وارد شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ در حالی که وزارت بهداشت مکلف است تمام سرنگ‌های وارداتی به کشور را از نظر میکروبی و عملکردی کنترل‌کند، اخیرا شکایت‌های زیادی به سازمان استاندارد ارائه شده و مردم از عملکرد این سرنگ‌ها شاکی بوده‌اند. به گفته او سازمان نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در چند استان، حدود چهار تا پنج‌هزار عدد سرنگ را از بازار خریداری کرد و مورد آزمون قرار داد و صحت شکایات مردم تایید شد. البته بلافاصله بعد از اولتیماتوم بلغاری و متهم شدن وزارت بهداشت برای نظارت نکردن صحیح و کامل درباره سرنگ‌های وارداتی چینی به کشور، نوبت مسئولان این وزارتخانه بود که از خود دفاع کنند و البته تقصیر را به گردن سازمان دیگری بیندازند.

به این ترتیب، حسین کیوانی، مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در جواب سازمان ملی استاندارد مدعی شد که تمام سرنگ‌های چینی با تایید موسسه استاندارد وارد شده و تا به الان هم هیچ آلودگی درباره این سرنگ‌ها تایید نشده است. او حتی پیش‌تر گفته بود که واردات سرنگ‌های چینی آلوده به کشور «کذب محض» است. کیوان در ادامه گفت: کسانی که ادعای آلودگی دارند باید آن را اثبات کنند، البته وزارت بهداشت فعلا این ادعا را رد نمی‌کند اما نتایج بررسی مجدد این سرنگ‌ها شنبه اعلام می‌شود. از طرفی ادعاهای مطرح شده، مبنای علمی ندارد اما اگر اثبات شود، می‌تواند یک بحران ملی باشد و سازمان پدافند غیرعامل باید وارد عرصه شود چون ممکن است عمدی برای آسیب زدن به سلامت مردم ما در پشت پرده باشد.

براساس صحبت‌های کیوانی، حتی در صورت احراز آلودگی سرنگ‌ها هیچ اتهامی متوجه وزارت بهداشت نیست زیرا سرنگ‌ها مشمول استاندارد اجباری و تحت‌نظارت موسسه استاندارد بوده‌اند. مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در حالی وزارت بهداشت را کاملا مبرا از این اشتباه می‌داند که براساس ادعای مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، از مرداد سال گذشته تا شهریور سال 92، طبق تصمیم ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، نظارت بر واردات سرنگ‌ به وزارت بهداشت واگذار شده است و به این ترتیب، وارد شدن این سرنگ‌ها به طور مستقیم زیر نظر این وزارتخانه بوده است.

او می‌گوید: «سرنگ مشمول استاندارد اجباری است ولی در پی تصمیم ستاد تدابیر ویژه، کنترل این مسئله به وزارت بهداشت واگذار شده و سازمان استاندارد منتظر نظارت این وزارتخانه است. این مصوبه هم درباره سرنگ‌های یک‌بار مصرف بوده و هم درباره سرنگ‌های انسولین. این سرنگ‌های چینی هم دقیقا زمانی وارد شده که نظارت بر عهده وزارت بهداشت بوده است.» نامه موسسه استاندارد درباره آلودگی سرنگ‌های چینی روز دوشنبه به دست وزارت بهداشت رسیده است، اما وزارت بهداشت می‌گوید: «تمام سرنگ‌های وارداتی با ارز مرجع 1226 تومانی وارد کشور شده و بیش از پنج‌میلیون دلار ارز دولتی گرفته، بنابراین تا زمانی که آلودگی آن‌ها احراز نشده، نمی‌توانیم آن‌ها را از بازار جمع‌آوری کنیم. زیرا معنای آن دود شدن پنج‌میلیون دلار ارز مرجع دولتی و بیت‌المال است؛ بنابراین نمی‌توانیم با تعجیل در این زمینه تصمیم بگیریم.»

در حالی که وزارت بهداشت سرگرم تصمیم‌گیری برای جمع کردن یا نکردن سرنگ‌ها از مراکز عرضه است، بلغاری می‌گوید: «ما تردیدی درباره آلودگی سرنگ‌های چینی نداریم. اگر هم منتظر جواب وزارت بهداشت هستیم، تنها می‌خواهیم بشنویم که این سرنگ‌ها از سطح شهر جمع شده است.»البته وزارت بهداشت هم گفته اگر احراز شود که سرنگ آ‌لوده وارد کشور شده، اولا مدعی باید ثابت کند که چه نوع آلودگی است. آیا آلودگی شیمیایی است یا میکروبی و بیولوژیک. دوم این‌که شرکت وارد‌کننده و نماینده موسسه استاندارد که کیفیت آن را تایید کرده است باید پاسخگو باشد. درنهایت هم‌ اگر سرنگ‌های ادعاشده مشمول نظارت موسسه استاندارد نبوده و به صورت قاچاق وارد کشور شده باشند، اولا حجم آن نمی‌تواند زیاد باشد، دوم این‌که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این زمینه مسئول است.

بلغاری هم در جواب این ادعای مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت می‌گوید: «بررسی آلودگی سرنگ‌ها چند مرحله دارد. در مرحله اول تست فیزیکی انجام می‌شود که در این مرحله به‌طور کلی حتی با چشم غیرمسلح هم می‌توان وجود اشیای خارجی را در بسته این سرنگ‌ها دید. زمانی هم که در مرحله اول آلودگی تایید شود، دیگر مرحله دوم که بررسی بیولوژیکی و میکروبی است حتما دارای مشکل خواهد بود.» به گفته او علاوه بر آلودگی، بعضی از این سرنگ‌ها در زمان مصرف دارای نشتی هستند به‌طوری که دارو در آن‌ها باقی می‌ماند و حرکت بخش داخلی سرنگ در پیستون به راحتی انجام نمی‌شود. از سوی دیگر ادعای وزارت بهداشت مبنی بر قاچاق این سرنگ‌ها و مسئول بودن ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در حالی مطرح می‌شود که همین هفته گذشته اداره گمرک خبر از ورود حجم 70درصدی سرنگ از چین داده بود.

در این آمار گفته شده بود اگرچه ارزش سرنگ‌های وارداتی از چین بسیار کمتر از ارزش سرنگ‌های وارداتی از کشورهایی مانند بلژیک، فرانسه و آلمان بوده، اما وزن سرنگ‌های وارداتی از چین که بزرگ‌ترین تولید‌کننده سرنگ در آسیاست، بیش از 70‌درصد از کل وزن واردات این محصول به ایران در سه ماه نخست امسال بوده است. البته از ابتدای امسال، وزارت بهداشت اعلام کرده بود به دلیل حمایت از تولید سال 91 بوده و در سال 92 هیچ‌گونه مجوزی تاکنون برای واردات سرنگ به کسی و جایی داده نشده است. پس با توجه به آمار اداره گمرک، ورود این سرنگ‌ها به کشور قاچاق و غیرقانونی نبوده است و براساس صحبت‌های سازمان استاندارد هم، نظارت بر ورود سرنگ‌ها در این یک سال برعهده وزارت بهداشت بوده و این وزارتخانه باید پاسخگو باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha