سلامت نیوز : دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مردم بومی 9 اوت 2013 برابر با 18 مرداد ماه جاری خواستار ایجاد جهانی شد که برای ثروت تنوع انسانی ارزش قائل شود و توان بالقوه ای را پرورش دهد که بومیان ارائه می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ؛ در پیام بان کی مون آمده است مردم بومی نماینده تنوعی ارزشمند یعنی 5 هزار گروه متفاوت در 90 کشور هستند. آنان 5 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند و به عبارت دیگر 370 میلیون نفررا شامل می شوند.

ایشان می گوید بسیار مهم است که ما تلاش نماییم تا مشارکتی را تقویت کنیم که به حفظ توان فرهنگی بومیان کمک کرده و در عین حال کاهش فقر، انزوای اجتماعی و توسعه پایدارآنان را تسهیل نماید. 

وی گفت ما باید مشارکت افراد بومی چه زن وچه مرد را در فرایند تصمیم گیری ها در تمامی سطوح تضمین نماییم. این امر شامل مباحث سرعت بخشیدن اقدام به سوی دستیابی به آرمان های توسعه هزاره و تعریف دستورکار توسعه بعد از 2015 می شود.

دبیر کل در پایان، تمامی کشور های عضو سازمان ملل متحد را ترغیب نمود از راه احترام به همه تعهدات و بررسی اینکه چه اقدامات بیشتری برای حل چالش هایی که افراد بومی با آن ها روبروهستند به ویژه مشکل به حاشیه رانده شدن و انزوای آنان، گام هایی استوار بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha