چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 79886
سلامت نیوز : بیش از نیمی ‌از مادران جوان کشور به اشتباه تصور می‌کنند اگر برای تغذیه نوزاد خود از شیرخشک استفاده کنند، نوزادشان تغذیه مناسب‌تری خواهد داشت.آنها برای راحتی خود بر استفاده از شیرخشک پافشاری کرده و می کنند تا آنجا که هر زمان برای فراهم کردن شیرخشک با مشکل روبه رو می شوند، به جای تغذیه کودک با شیر خود از وضع موجود گله می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ البته کمبود شیرخشک در کشور قابل دفاع نیست، ولی نمی توان از عملکرد برخی از مادران که برای آسودگی خود از شیرخشک استفاده می کنند، دفاع کرد چرا که این گروه از مادران فقط وضع فعلی نوزاد خود را دیده و از این که کودک شان پس از استفاده از شیرخشک وزن مناسبی پیدا می کند، خوشحالند.

این در حالی است که مشکلات تغذیه نوزاد با شیرخشک در بلندمدت نمایان می شود. علاوه بر این متاسفانه تعداد مادرانی که از شیرخشک برای تغذیه کودکان خود استفاده می کنند، کم نیست. طبق آمار منتشر شده بیش از 50 درصد کودکان از تغذیه با شیر مادر محروم هستند از این گذشته به گفته معاون وزیر بهداشت باید مصرف شیرخشک در کشور سالانه حدود چهار میلیون قوطی باشد، اما براساس آمارهای منتشر شده سالانه بیش از 20 میلیون قوطی شیرخشک در کشور مصرف می شود.

روز گذشته معاون وزیر بهداشت در این باره به فارس گفت:50 درصد کودکان از آغوز و تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی محروم هستند و 60 درصد زایمان ها هم در کشور به روش سزارین انجام می شود.

نکته اینجاست که عمل سزارین امکان تماس کودک با مادر را در لحظه های ابتدایی زایمان کمتر می کند، زیرا مادران جوان آن طور که باید و شاید نسبت به نکات و مزایای شیردهی نوزادشان در لحظه های اول زایمان آگاه نیستند به همین دلیل به نظر می رسد باید مسئولان بهداشت کشور کارهای فرهنگی بیشتری انجام دهند تا باورهای غلطی که در این خصوص وجود دارد از بین برود زیرا به گفته معاون وزیر بهداشت در برخی مواقع خود سیستم بهداشت و درمان به مادران جوان سفارش می کند که برای تغذیه نوزادان از شیرخشک استفاده کنند. بنابراین باید شرایط برای آموزش در مراکز بهداشت بهتر از پیش شود و مادران جوان از معایب تغذیه کودکان با شیر خشک باخبر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha