چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 79889
سلامت نیوز : افراد زیادی هستند كه با مشاهده كوچك‌ترین علائم سرماخوردگی یا گلودرد سراغ جعبه داروهای‌شان می‌روند و از میان آنتی‌بیوتیك‌های موجود در جعبه داروها قوی‌ترین و كارآمدترین‌شان را به زعم خود انتخاب می‌كنند تا به خیال‌شان با پیشگیری از توسعه و گسترش بیماری در بدن ویروس‌ها و باكتری‌ها را غافلگیر كنند در حالی كه این عوارض دارویی مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌هاست كه آنها را دیر یا زود غافلگیر و دلواپس می‌كند. دكتر حوریه جوادزاده، داروساز و دكتر شاهین شادنیا، متخصص سم‌شناسی درباره عوارض و علائم مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیك‌ها مطالبی را با خوانندگان سیب سبز در میان می‌گذارد.

دكتر حوریه جوادزاده، داروساز

اولین قدم برای تجویز آنتی‌بیوتیك‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ در بسیاری از كشورهای جهان برای تجویز سفالكسین و سفیكسیم كه هر دو در یك گروه دارویی قرار می‌گیرند آزمایش ساده كشت ادرار انجام می‌شود و بعد از شناسایی نوع باكتری یا ویروس، آنتی‌بیوتیك مناسب برای بیمار تجویز می‌شود. دكتر حوریه جوادزاده با اشاره به این مطلب افزود: «متاسفانه نه مردم و نه سیستم درمانی از این روند استقبال نمی‌كنند در حالی كه انجام یك كشت ساده می‌تواند به انتخاب نوع مناسب دارو و همین‌طور كاهش هزینه‌های درمانی بیمار منتهی شود؛ اتفاقی كه در بسیاری از كشورهای جهان برای شناسایی بهتر باكتری‌ها و ویروس‌ها توسط آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود. تصور می‌كنم اگر مردم همراهی بیشتری با سیستم درمانی داشته باشند و آزمایش كشت ادرار كه هزینه آن 3 تا 4 هزار تومان است را بدهند می‌توانند داروی مناسب با نوع بیماری‌شان را دریافت كنند به جای آنكه برای 2 تا 3 هفته یك بسته آنتی بیوتیكی را كه برگی 3 تا 4 هزار تومان است مصرف كنند و بعد متوجه شوند این آنتی‌بیوتیك مناسب درمان آنها نبوده است و دوباره داروی دیگری را جایگزین كنند.»

این داروساز در ادامه صحبت‌هایش افزود: «اگر مردم به این نكته توجه داشته باشند و از آن استقبال كنند و آن را به عنوان یكی از مطالبات خود با پزشك‌شان در میان بگذارند در این صورت پزشك نیز این آزمایش را به آنها پیشنهاد می‌كند و به این ترتیب آنتی‌بیوتیك مناسب و اثربخش‌تری را برای بیمارش تجویز می‌كند. به این معنی كه او می‌تواند تشخیص دهد از میان سفالكسین و سفیكسیم یا داروهای دیگر كدام یك را برای بیمار تجویز كند كه شروع اثر كوتاه‌تر و طول اثر مناسب‌تری داشته باشد»

زندگی مشترك‌تان را به خطر نیندازید

دكتر جوادزاده با اشاره به این مطلب كه در برخی موارد مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیك‌ها به طور غیرمستقیم سلامت روابط زناشویی و زندگی مشترك مصرف‌كنندگان را به خطر می‌اندازد، به سیب سبز می‌گوید: «مصرف بیش از اندازه آموكسی‌سیلین در زنان موجب ابتلا به خشكی واژن می‌شود و این مسئله می‌تواند به مرور مشكلاتی را در روند زندگی آنها به همراه داشته باشد. خشكی واژن و افزایش حساسیت روحی از دیگر عوارض مصرف آنتی‌بیوتیك‌هاست كه می‌تواند در دراز مدت تاثیر زیادی در روند زندگی و روابط روزمره افراد و به‌خصوص زوج‌های جوان داشته باشد.

 اثر مخرب آنتی‌بیوتیك‌ها بر داروهای ضدبارداری

یكی دیگر از خطرات مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیك‌ها ایجاد اختلال در روابط زناشویی خانواده‌هاست. دكتر جوادزاده ضمن اشاره به این مسئله مهم كه می‌تواند كانون گرم خانواده را دستخوش بحران قرار دهد، می‌گوید: «مصرف بی‌رویه، بدون نسخه و نامناسب از آنتی‌بیوتیك‌ها عوارض متعددی با خود همراه دارد. به عنوان مثال بسیاری از مردم به ویژه خانم‌ها جعبه دارویی دارند كه بلافاصله بعد از سردرد، آبریزش بینی یا گلودرد ساده سراغ آن می‌روند و خودسرانه قرص می‌خورند. یكی از داروهایی كه به تصور عموم مردم در گروه داروهای مهم نیست، آموكسی‌سیلین است. بسیاری از مردم فكر می‌كنند به راحتی می‌توانند این آنتی‌بیوتیك را مصرف كنند بدون آنكه نگران عارضه‌ای جدی باشند در حالی كه از این امر غافل‌ هستند كه مصرف بیش از اندازه از آنتی‌بیوتیك‌ها علاوه بر مشكلات و اختلالات فیزیكی و روحی می‌تواند سلامت روابط زناشویی آنها را نیز به خطر بیندازد.»

دكتر جوادزاده با اشاره به این مطلب كه بارها شاهد شكایت مراجعانش از شكم‌درد، اضطراب و استرس بعد از مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها بوده، در این باره می‌گوید: «خیلی از مردم بعد از مصرف خودسرانه دارو از دردهای شكمی و حالت‌های روحی مثل استرس رنج می‌برند و بخشی از آنها حتی متوجه نمی‌شوند كه این عوارض ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیك‌هاست. این عوارض تنها به همین موارد ختم نمی‌شود. گاهی افرادی مصرف داروهایی حاوی استروژن دارند مثل داروهای ضد بارداری و در این شرایط به صورت خودسرانه آنتی‌بیوتیك مصرف می‌كنند در حالی كه نمی‌دانند مصرف آنتی‌بیوتیك می‌تواند اثر داروی ضد بارداری را در آنها كاهش دهد و آنها ناخواسته باردار شوند.»

 دكتر شاهین شادنیا متخصص سم‌شناسی

داروهایی كه باكتری‌ مفید را قتل عام می‌كنند

 مصرف بی‌رویه و بدون نسخه  از آنتی‌بیوتیك‌هایی مانند آموكسی‌سیلین‌ها، تتراسایكلین، سفالكسین‌ها كه امروزه در میان مردم باب شده علاوه بر ایجاد مقاومت‌های دارویی در بدن و كاهش اثرگذاری بر دیواره‌ سلول‌های میكروبی موجب از بین رفتن باكتری‌های مفید بدن نیز می‌شود. دكتر شاهین شادنیا، متخصص سم‌شناسی در این‌باره می‌گوید: «بهتر است مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها با تجویز پزشكان متخصص صورت گیرد زیرا در غیر این صورت منجر به نابودی باكتری‌های مفید بدن نیز می‌شود. بسیاری از مردم به ویژه هنگام ابتلا به سرماخوردگی به مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها روی می‌آورند در حالی كه سرماخوردگی یك بیماری ویروسی است و با مصرف آنتی‌بیوتیك فقط فعالیت برخی از باكتری‌های بیماری‌زا متوقف می‌شود. اما نكته اساسی این است كه با افزایش مصرف این گروه دارویی باكتری‌های مفید موجود در بدن كه وظیفه تجزیه و تخریب غذا در سیستم گوارشی و تفكیك مواد غذایی را دارند از بین می‌روند.»

وی درباره اهمیت وجود باكتری‌های مفید در بدن، اضافه كرد: «برخی از باكتری‌های مفید در بدن جزو باكتری‌های ضروری محسوب می‌شوند كه فقدان و نابودی آنها تهدیدی جدی در مستعد كردن فرد در بروز بیماری‌های ناشی از نبود مواد مغذی در متابولیسم بدن و تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد. از این رو با از بین رفتن باكتری‌های طبیعی موجود در بدن باكتری‌های آسیب‌رسان و پاتوژن خطرناكی طی مصرف خودسرانه یا نا بجای آنتی‌بیوتیك‌ها جایگزین گروه باكتری‌های مفید می‌شوند كه در صورت بروز بیماری‌های عفونی در فرد خطر مقاومت دارویی را افزایش می‌دهند.»

آنتی‌بیوتیك‌هایی  كه باید بیشتر بشناسید

آنتی‌بیوتیك‌هایی مانند سفالكسین، سفیكسیم، آموكسی‌سیلین و آمپی‌سیلین در گروه داروهای شیمیایی هستند كه بیشترین استفاده را در میان مردم دارند و متاسفانه مردان و زنان زیادی خودسرانه آنها را مصرف می‌كنند. این داروها هر یك اثرات درمانی و عوارضی به همراه دارند كه آگاهی از آنها بی‌شك از تعداد افرادی كه  مصرف خودسرانه از این آنتی‌بیوتیك‌ها دارند، كم می‌كند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های سفیكسیم و سفالکسین

سفیكسیم علاوه برشروع اثر و طول اثر بیشتری در مقایسه با سفالكسین دارد و هر دو در یك گروه دارویی قرار دارند، به این معنی كه با مصرف سفیكسیم  بعد از 15 تا 30 دقیقه اثر دارویی آغاز می‌شود و دارو طول عمری بین 3 تا 4 ساعت دارد در حالی كه سفالكسین یك ساعت بعد از مصرف شروع اثر دارد و طول اثر دارو نیز حدود یك ساعت است به همین دلیل است كه پزشكان مصرف سفالكسین را  هر 6 ساعت یك‌بار به بیماران‌شان تجویز می‌كنند در حالی كه سفیكسیم را در گروه داروهای تك‌‌دوزی می‌شناسند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های آموكسی‌سیلین و آمپی‌سیلین

این آنتی‌بیوتیك‌ها سنتز دیواره سلول باكتری را مهار و به درمان بیمار كمك می‌كنند. این داروها به لحاظ طول عمر دارو و شدت اثرگذاری مشابه هم هستند و هر دو بین یك تا 2 ساعت می‌توانند اثرگذاری بر سلول‌های باكتری را داشته باشند ضمن آنكه پیك و شدت اثر آنها نیز یك تا 2 ساعت مشخص شده است. بسیاری از مردم این داروها را در فاصله زمانی مشخص كه توسط پزشك تجویز می‌شود و با آن آشنایی دارند مصرف می‌كنند اما اغلب آنها نمی‌دانند كه بهترین زمان برای مصرف این نوع از آنتی‌بیوتیك‌ها پس از مصرف غذاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha