چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 79890
سلامت نیوز : هرچند آخرین نشست صمیمی وزیر بهداشت و درمان دولت دكتر احمدی‌نژاد به بحث پیرامون مسائل متعدد نظام بهداشت و درمان كشور در 6 ماه اخیر از جمله تغییرات مداوم در وزارتخانه متبوعش و سیاسی‌نبودن این تغییرات، پس‌و پیش‌های صنعت دارویی در چند ماه آینده، آزادی طب ایرانی اسلامی و پزشك خانواده اختصاص یافت، اما مهمترین خبری كه محمد حسن طریقت منفرد در روزهای پایانی وزارت خود به آن اشاره كرد همان ادای دین خود به پزشكان عمومی بود. موضوعی كه خود از آن با تعبیر «آزادی پزشک عمومی از غل و زنجیر» از آن یاد كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ دكتر محمد حسن طریقت منفرد علاوه بر این كه از ابلاغیه‌ای خبر داد كه بر مبنای آن پزشكان عمومی به انجام مشروط اقدامات تخصصی مجاز می‌شوند، این گونه عنوان كرد كه ما پزشک عمومی را از غل و زنجیر آزاد کردیم و به زودی ابلاغیه‌ای خواهیم داشت که پزشک عمومی بر اساس آن مجاز به انجام هر کار تخصصی به شرط آنکه توانایی آن را داشته، آموزش دیده و پاسخگو باشد، خواهد شد. وی به این مساله هم اشاره كرد كه پزشک خانواده‌ای که از ابتدا به عنوان پزشک عمومی فعالیت می‌کند، پس از چند سال از نظر علمی و تجربی فرد مجربی می‌شود؛ چون مدام آموزش می بیند، در این زمینه البته موافقت شده است که پزشکان خانواده از آموزش‌های حضوری و مجازی بهره‌مند شده و پس از مدتی متخصص شوند.

وی البته این اتفاق را بزرگترین انقلاب در احیای طب عمومی دانسته و گفته كه در مجموع این برنامه از همان اقدامات 6 دقیقه‌ای، 6 سالی و 60 سالی بوده كه در وزارت بهداشت دوره او انجام شده است.

طریقت منفرد به علت تغییرات مداوم در دوره مدیریتش هم اشاره‌ای كرد كه از جمله آنها تغییر دکتر علیرضا مصداقی نیا، معاون سابق بهداشت بود درباره آن این گونه توضیح داد: بزرگترین نگرانی دکتر مصداقی‌نیا آن بود که دیوان محاسبات مرتب دو شغله بودن وی را تذکر می‌داد. به این ترتیب بود که او گفت کار علمی برایم از کار اجرایی واجب‌تر است. استعفای دکتر امامی رضوی از ریاست بیمارستان امام (ره) و دکتر قانعی از ریاست انستیتو پاستور هم از همین جنس بود. وی البته توضیحاتی هم درباره کنار گذاشتن دکتر شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو داد مبنی بر این كه وی بازنشسته بوده و اواخر سال گذشته مجوز فعالیتش در دولت تمام شده بود. در این باره یا باید مجوز جدید می‌گرفتیم یا فرد جدیدی را انتخاب می‌کردیم. این موضوع از اختیارات ما و دکتر شیبانی بود كه در نهایت دکتر آخوندی در راس سازمان غذا و دارو قرار گرفت. وی در پس همه این تغییرات به این توضیح مهم و شاید مورد نظر رسانه‌ها رسید كه هیچكدام از تغییرات در وزارتخانه مورد مدیریتش سیاسی نبوده است.

وضع مطلوب مواد اولیه دارویی در كشور
طریقت‌منفرد درباره شرایط كنونی دارویی كشور هم صحبت كرد. از جمله این كه اكنون با مبالغ ارزی تخصیص داده شده، وضع مواد اولیه دارویی خوب است و هفته گذشته نیز یکی از شرکت‌های معتبر به میزان 500 میلیون دلار برای تامین مواد اولیه اقدام کرده است. به این ترتیب به سرعت این مواد اولیه وارد کشور می‌شود و برای چند ماه آینده شرایط مطلوب‌تر است.

وی درباره پرداخت مابه‌التفاوت قیمت دارو به بیماران، به این اشاره كرد كه در مرحله نخست فهرست بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که از سوی این سازمان بیمه‌گر در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت، پرداخت شده است. فهرست مربوط به بیماران سازمان خدمات درمانی نیز 2 تا 3 بار رفت و برگشت داشته، اما اطلاعات بیمارانی که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت، ناقص بوده و به زودی در این زمینه نیز اقدام خواهد شد.

رهایی طب اسلامی – ایرانی پس از 110 سال
وزیر بهداشت اشاره‌ای به تشکیل معاونت طب سنتی وزارت بهداشت کرد و گفت كه طب اسلامی و ایرانی پس از 110 سال در کشور آزاد شد و در این مدت استقرار کاملتری پیدا کرد و حمایت و امکانات بیشتری به دست آورد.

وی درباره تدوین گایدلاین‌های درمانی به عنوان اساسی‌ترین نیازهای خدمات بهداشتی درمانی، گفت كه جلد نخست گایدلاین‌های درمان چاپ شده، ‌جلد دوم هم به زودی از زیر چاپ بیرون می‌آید و جلد سوم هم همین روزها زیر چاپ می‌رود.

قاضی زاده هاشمی در نگاه طریقت‌منفرد
طریقت‌منفرد درباره وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان هم نظر داد: دکتر هاشمی به عنوان چهره‌ای علمی و بی‌نیاز به صرف دلسوزی و ایثار به میدان آمده و امیدوارم به عنوان یک جوان از انرژی و علمش استفاده شود؛ چرا که در وزارت بهداشت از حب و جاه خبری نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha