سلامت نیوز :  چندی است آوازه بررسی مصوبه‌ای خطرناک و غیر کارشناسی از اعضای کمیسیون شوراهای مجلس به گوش می‌رسد، مصوبه‌ای که نه فقط آلودگی هوا را افزایش می‌دهد، بلکه ضریب ایمنی خودروها نیز کاهش خواهد یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛در شرایطی که آلودگی هوای کشور به‌ویژه شهر تهران بیداد می‌کند و دیگر جایی برای نفس راحت کشیدن در کلانشهرها پیدا نمی‌شود، نمایندگان عضو کمیسیون شوراهای مجلس این بار از مصوبه‌ای خبر داده‌اند که بر اساس آن خودروهای غیر نو و حتی فرسوده هم هر 2 سال یکبار برای معاینه فنی مراجعه و برگه معاینه فنی دریافت کنند. خبر این مصوبه در شرایطی منتشر شده است که در سال‌های اخیر بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان محیط زیست، همزمان با بالا گرفتن آلودگی هوا از لزوم کاهش سن معاینه فنی خودروهای نو سخن گفته بودند؛ حال در کمال تعجب شاهدیم نمایندگان محترم از مصوبه‌ای دم می‌زنند که نه فقط آلودگی هوا را افزایش می‌دهد که ایمنی سفر با خودرو را نیز کاهش خواهد داد.

اواخر سال 90 و همزمان با تغییر کلی قانون راهنمایی و رانندگی سن معاینه فنی برای خودروهای نو از 2 به 5 سال افزایش یافت که این قانون عقبگردی در حوزه محیط زیست و آلودگی هوا تلقی شد. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره معتقد است: تصمیم‌گیری‌های مسئولان و نمایندگان مجلس در موضوع کاهش آلودگی هوا در این سال‌ها نشان داده است كه کاهش آلودگی هوا در اولویت آخر دوستان قرار دارد؛ چرا که سال‌هاست به جای استفاده از تجربیات سایر کشور‌های موفق در کاهش آلودگی هوا به تصمیمات و مصوبات خلق‌الساعه روی آورده‌اند.

وی با بیان این که در همه دنیا با وجود خودروهای باکیفیت و استاندارد بالا، سالی یک‌بار خودروها مورد معاینه فنی قرار می‌گیرند به گفت: متاسفانه در کشور ما استانداردهای تولید خودرو کمترین بوده است، اما هر 5 سال معاینه فنی این خودروها انجام می‌شود.

رشیدی با بیان این که اکنون خودروهایی که بیش از 5 سال از عمر آنها می‌گذرد، باید سالی یک بار معاینه فنی شوند، افزود: اما با مطرح شدن طرح جدید مبنی بر معافیت 3 ساله خودروهای نو و 2 ساله شدن معاینه فنی برای سایر خودروها، وضع بدتر خواهد شد و این طرح نیز در اصل قابل قبول و کارشناسی نیست. به گفته رشیدی، در شرایطی که در کشور خودروها از كمترین استاندارد تولید برخوردار است، تصمیم‌گیری نمایندگان برای 2 ساله شدن معاینه فنی همه خودروها بسیار تعجب‌آور است و با قاطعیت می‌گویم این مصوبه غیرکارشناسی بوده و موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود. در عین حال کاهش ضریب ایمنی خودرو‌ها نیز بحث دیگری است که سیدعلی رضوی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره آن به می‌گوید: ایمنی خودروها در سفر از اهمیت بسیاری برخوردار است به طوری که همه ساله اعلام می‌کنیم رانندگان قبل از آغاز سفر از ایمنی خودروهای خود اطمینان حاصل کنند، حال این مصوبه تیر خلاصی بر افزایش تصادفات است.

رضوی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ میلیون ‌و ۵۰۰ هزار خودرو در تهران مشمول معاینه فنی هستند که از این تعداد فقط ۵۰۰ هزار خودرو به مراکز مراجعه کرده‌اند. در عین حال با توجه به کاهش آمار تصادفات و تعداد کشته‌شدگان و مصدومان تصادفات، از سال گذشته تا‌کنون، مشخص می‌شود انجام معاینه فنی پیش از سفر نقش بسزایی در تامین ایمنی سفر و کاهش تصادفات دارد.

به گفته وی، بارها شاهد بودیم خودروهایی که سالی یک‌بار به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، نقص ترمز دارند، لذا این سؤال مطرح می‌شود كه وقتی خودروسازان خودرویی با كمترین استاندارد تحویل مردم می‌دهند، نمایندگان با تصویب این مصوبه چگونه می‌خواهند ایمنی شهروندان را تضمین کنند؟

وی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر نیز با مشکلاتی مانند خراب شدن قطعه کاتالیست در خودروها و تعویض نشدن این قطعه مواجه هستیم که با 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها و معافیت 3 ساله خودروهای نو از معاینه فنی در عمل خودروها به حال خود رها خواهند شد و این موضوع چیزی جز افزایش آلودگی هوا را به دنبال نخواهد داشت.
به هر حال در شرایطی که بسیاری از کارشناسان فریاد اعتراض به افزایش سن معاینه فنی را سر دادند، انتظار می‌رفت نمایندگان مجلس با دید بازتری مصوبه 2 سال گذشته خود را بررسی کنند و به نتیجه مطلوب‌تری برسند، اما گویی در این تصمیم‌گیری‌ها، مصوبه کاهش آلودگی هوا و ایمنی خودروها از دید نمایندگان دور مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha