سلامت نیوز: در نشست مشورتی دكتر هاشمی با كارشناسان و صاحبنظران حوزه خون و فرآورده های خونی، ضمن تبیین شرایط موجود، چالش ها و فرصت های حوزه خون و فرآورده های خونی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی تهران، دكتر سید حسن هاشمی، گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت در دولت یازدهم روز شنبه 12 مرداد ماه 1392 با برگزاری نشست مشورتی در سالن شورای دانشگاه، با حضور دكتر توگه، رییس سازمان انتقال خون ایران، دكتر تقی خانی، دكتر سعید بوذری سرپرست انستیتو پاستور ایران، دكتر پور فتح الله، استاد ایمونولوژی دانشگاه تربیت مدرس، دكتر كیوان، مدیر كل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشكی سازمان غذا و دارو و شماری از صاحبنظران و كارشناسان این حوزه به بررسی چالش ها و فرصت های پیش رو در حوزه خون و فرآورده های خونی پرداخت.

در ابتدای این نشست، دكتر سعید بوذری سرپرست انستیتو پاستور ایران، با بیان مقدمه ای از تاریخچه و پیشینه این مركز گفت: انستیتو پاستور ایران موسسه ای تحقیقاتی تولیدی و آموزشی است كه با هدف تامین بهداشت و سلامت جامعه در سال 1299 در زمینی وقفی تاسیس شد و در آن زمان ضرورت تاسیس موسسه ای علمی كه بتواند در زمینه های واگیر فعالیت داشته و قادر به تولید برخی از واكسن ها باشد احساس می شد.

وی با بیان اینكه انستیتو پاستور ایران یكی از 32 عضو در شبكه انستیتو جهان محسوب می شود افزود: این مركز در شبكه انستیتو جهان، از لحاظ قدمت رتبه 10 و از لحاظ جمعیت رتبه 4 را داراست.

در ادامه دكتر توگه، رییس سازمان انتقال خون ایران، توجه وزیر به حوزه خون و فرآورده های خونی را موجب خوشحالی و خرسندی دانست و ابراز امیدواری كرد كه در آینده نیز به صورت مستمر ادامه یابد.

وی انتقال خون را جزء كلیدی ترین و حساس ترین مجموعه ها خواند و تصریح كرد: سال گذشته WHO ایران را جزء 5 كشوری دانست كه در ارتقاء كیفیت خونی، بالاترین موفقیت را بدست آورده اند، لذا مفتخریم كه یكی از سالم ترین خون های جهان را تهیه و تولید می كنیم.

دكتر توگه تغییر اساسنامه و ایجاد هیات امنای قوی در این سازمان را راهكاری مناسب برای رفع مشكلات عنوان كرد و خواستار توجه ویژه وزیر به راه اندازی پالایشگاه پلاسما شد.

سپس دكتر فاضلی، مدیرعامل شركت مادرتخصصی دارویی و تجهیزات پزشكی كشور، با ارائه گزارشی از نحوه شكل گیری این شركت گفت: در سال 1384 با مصوبه شورای عالی اداری شركت سهامی دارویی كشور و شركت پخش فراورده‌های پزشكی ایران در یكدیگر ادغام و شركت سهامی دارویی و تجهیزات پزشكی كشور از ادغام شركت‌های مذكور ایجاد شد و اساسنامه در مهرماه سال1386 به تصویب هیأت وزیران رسید.

وی تشكیل سازمان غذاو دارو از محل ادغام شركت مادرتخصصی دارویی و تجهیزات پزشكی كشور و مركز غذا و دارو را از چالش های این حوزه دانست و تاكید كرد: بحث ادغام این دو حوزه كاملا اشتباه بود چرا كه سازمان دارای وظایف نظارتی و شركت مادر تخصصی، ساختاری تجاری و وظیفه تنظیم بازار را بر عهده دارد لذا تجمیع آنها اساسا با مشكل مواجه است.

در ادامه دكتر حق پرست، مدیر عامل و عضو هیات مدیره شركت مادر تخصصی پالایش و پژوهش خون، گفت: پالایش پلاسما اولین بار در سال 1355 در سازمان انتقال خون ایران آغاز شد و نیاز به توسعه بیشتر و تولید فرآورده های مشتق از پلاسما سبب شد كه وزارت بهداشت در سال 1369 زمینه لازم جهت تاسیس مركز پالایش پلاسما را به منظور تامین فرآورده های پلاسمایی در كشور فراهم آورد.

وی تهیه فرآورده های مشتق از پلاسما شامل فاكتورهای انعقادی 8 و 9، ایمونوگلوبولین تزریقی و آلبومین از پلاسمای جمع آوری شده در پایگاههای انتقال خون كشور با همكاری شركت های معتبر تولید كننده فرآورده های پلاسمایی را از جمله فعالیت های این مركز خواند و تصریح كرد: تولید معرف ها و كیت های تشخیصی شامل آنتی سرم های گروههای خونی مختلف، آنتی سرم HLA كیت های انعقادی كمپلمان خرگوش، پلیت های تشخیصی محلول هنكس و كنترل های مثبت و منفی HLA و همچنین همكاری با مراكز تحقیقاتی و علمی پژوهشی و انجام تحقیقات كاربردی از دیگر فعالیت های این مركز محسوب می شود.

پس از آن دكتر كیوان، مدیر كل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشكی سازمان غذا و دارو، با بیان اینكه خوشبختانه از لحاظ تجهیزات پزشكی كمبودی در كشور وجود ندارد گفت: افزایش كاذب قیمتها، نبود آمار دقیق از مصرف و عدم تعریف جایگاه تجهیزات پزشكی در كشور از جمله چالش های این حوزه محسوب می شود.

در ادامه دكتر پور فتح الله، استاد ایمونولوژی دانشگاه تربیت مدرس، ایران پیش از انقلاب را پیشگام در صنعت پلاسما خواند و گفت: همكاری سازمان غذاو دارو در استفاده از پلاسمای داخلی به جای نمونه های خارجی آن بسیار مطلوب است چرا كه بر اساس تاكیدات WHO منبع پلاسمای هر كشور باید از همان كشور باشد تا تغییر جغرافیایی بیماریها صورت نگیرد.

وی شاخص اهدای خون( 27 واحد به ازای هر هزار نفر) را دستاوردی بزرگ دانست و افزود: متاسفانه هنگامی كه خون از سازمان خارج می شود، متولی خاصی ندارد و لازم است در این خصوص سازوكار مناسبی دیده شود.

سپس دكتر تقی خانی، استاد پیشكسوت و رییس سابق انستیتو پاستور ایران، بخش خون و پلاسما را بیش از مشكلات خارجی درگیر معضلات داخلی دانست و خاطر نشان كرد: بسیاری از افراد برای ورود به ایران و تولید واكسن انسانی با برند ایرانی اعلام آمادگی كرده اند تا از این طریق واكسن مورد نیاز كشورهای منطقه تامین شود چرا كه دست ما در تولید فرآورده های خونی بسیار بالاست.

در پایان نیز دكتر هاشمی، ضمن قدردانی از حضور كارشناسان و صاحبنظران، ابراز امیدواری كرد تا این نشست مقدمه ای بر جلسات تصمیم ساز بعدی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha