سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت علت خروج پزشکان عمومی از برنامه پزشک خانواده روستایی را سرانه پایین این طرح می‌داند و می‌گوید: قرار است در مجلس سرانه پزشک خانواده روستایی و شهری یکسان شود.

فاطمه رخشانی در گفت‌وگو با فارس در مورد دلیل خروج یک هزار پزشک عمومی از طرح پزشک خانواده روستایی، خاطرنشان کرد: برنامه پزشک خانواده در روستاها را از سال 84 آغاز کردیم که 6 هزار پزشک و 4 هزار و 500 ماما در این طرح به کار گرفته شدند.

وی ادامه داد: طبق قانون باید در این سال‌ها سرانه پزشک خانواده روستا افزایش می‌یافت که این امر محقق نشد و در نهایت درآمد پزشکان خانواده در روستا تغییر نکرد در حالیکه بر اساس قانون سرانه هر سال افزایش می‌یافت.

معاون وزیر بهداشت تفاوت سرانه پزشک خانواده در روستا و بخش شهری را یکی دیگر از دلایل جدایی پزشکان عمومی از این طرح عنوان کرد و گفت: در استان‌هایی که پزشک خانواده در مناطق شهری اجرا شد سرانه به طور قابل توجهی بالاتر بود و هر جا در مناطق شهری پزشک خانواده را شروع کردیم با موج مهاجرت پزشکان خانواده روستا به شهر بودیم.

وی تصریح کرد: در سال 92 برای اینکه جلوی این مسئله را بگیریم یک مابه‌التفاوتی را از منابع وزارت بهداشت در نظر گرفته و در استان‌هایی که پزشک خانواده شهری در آنجا اجرا شد این مابه‌التفاوت را هم به پزشک خانواده روستایی دادیم تا از مهاجرت آنها جلوگیری را بگیریم.

رخشانی مجلس را متولی تصویب سرانه پزشک خانواده دانست و گفت: سرانه‌ای که مجلس برای پزشک خانواده روستا و پزشک خانواده شهری مصوب کرده متفاوت است و طی مذاکراتی که با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داشته‌ایم بناست تا در جلسات آینده یکسان‌سازی سرانه پزشک خانواده شهری و روستایی مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha