سلامت نیوز : یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: شایع‌ترین علت بروز عفونت گوش خارجی دست‌کاری گوش و استفاده از گوش‌پاک کن‌ها است.

دکتر محمدرضا شریفیان در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه استفاده از گوش پاک‌کن‌ها موجب بروز عفونت‌ گوش خارجی می‌شود، اظهار کرد: دست‌کاری گوش با ناخن سبب بروز خراش‌های پوستی می‌شود؛ همچنین ورود آب آلوده به داخل گوش و گزش حیوانات از جمله علل بروز عفونت گوش میانی است.

وی افزود: برخی اوقات عفونت ناشی از ورود اجسام خارجی به گوش، بر اثر ضربه‌ شدید یا بر اثر سوختگی‌ها و سرمازدگی است.

همچنین در افرادی که زمینه‌ دفاعی ضعیف یا دیابت پیشرفته دارند و افرادی که شیمی‌درمانی یا رادیواکتیو انجام می‌دهند نیز اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص علائم عفونت گوش خارجی بیان کرد: التهاب گوش خارجی همراه با درد طاقت فرسا و ترشحات چرکی است و گاهی حرکات فک نیز به کانال گوش منتقل و سبب ایجاد درد می‌شود.

مدیرگروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: میزان خطرناک بودن عفونت گوش خارجی ناشی از ورود جسم خارجی بستگی به نوع جسم ورودی دارد به طور مثال باتری کوچک ساعتی در صورت ورود باعث پارگی پرده‌ گوش می‌شود.

وی در خصوص تشخیص عفونت گوش خارجی خاطرنشان کرد: معمولا عفونت گوش خارجی با درد ناحیه‌ گوش همراه است و پزشک با معاینه بیمار و گرفتن شرح حال از او عفونت گوش را تشخیص می‌دهد.

شریفیان تصریح کرد: مهم‌ترین راه درمان، پیشگیری است و توصیه می‌شود افراد سالم و نیز افراد بیمار از دست‌کاری گوش پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه شستن گوش با آب و صابون موجب می‌شود تا اولین سطح دفاعی گوش در برابر عفونت‌ها شکسته شود، ادامه داد: افراد نباید پس از استحمام سعی کنند ترشحات گوش را با گوش پاک‌کن تمیز کنند.

وی گفت: افرادی که به تراش‌کاری یا جوش‌کاری مشغول هستند از ورود تراشه‌ها به داخل گوش خود جلوگیری کنند؛ همچنین افراد سعی کنند جسم‌های گرد و تیز را در دسترس کودکان قرار ندهند.

مدیرگروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: درمان اصلی عفونت گوش خارجی، درمان موضعی با قطره‌های ضدعفونی و آنتی‌بیوتیک است و در صورتی که ترشحات گوش حاکی از عفونت قارچی باشد از داروهای ضد قارچ استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به بیمارانی که درمان شده‌اند توصیه می‌شود تا چند هفته از ورود آب به داخل گوش خودداری کنند و برای استحمام گوش خود را چرب کرده و پنبه داخل آن بگذارند زیرا وجود رطوبت در گوش سبب ایجاد عفونت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha