سلامت نیوز : رییس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: 50 درصد از گواهی فوت‌هایی که به دلیل مرگ بر اثر بیماری قلبی و عروقی صادر می‌شود، صحت ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پس از اعلام نگرانی استاندار خوزستان در جلسه شورای سلامت هفته جاری، درباره اهمیت بیماری‌های قلبی و عروقی در سطح استان و ذکر این نکته که آمار فوت بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی در استان از تعداد فوت در سوانح نیز بیشتر است، سیدمحمد علوی، رییس مرکز بهداشت استان خوزستان، به خبرنگار ایسنا در این زمینه توضیح داد: انکار نمی‌کنیم که درصد بیماری‌های قلبی و عروقی در سطح استان خوزستان بالا است اما نه به آن اندازه‌ای که انعکاس می‌یابد.

وی ادامه داد: آمارهای ارایه شده از درصد فوت بر اثر هر بیماری بر اساس جواز دفن‌ها صادر می‌شود که اگر این جوازها توسط پزشک قانونی صادر نشود، دارای ایراد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: جواز دفن تنها در صورتی توسط پزشک قانونی صادر می‌شود که بیمار خارج از بیمارستان و یا به محض رسیدن به بیمارستان جانش را از دست داده باشد.

اگر بیمار بیش از 48 ساعت در بیمارستان بستری شده و سپس فوت کند، گواهی فوت توسط پزشک معالج صادر می‌شود که در بسیاری از موارد بیمارستان‌ها برای شانه خالی کردن از تبعات و مسئولیت‌های مرگ بیمار، دلیل فوت را به دلیل بیماری قلبی صادر می‌کنند.

وی افزود: همچنین باید به این نکته توجه داشت بسیاری از بیماران مانند بیماران دیابتی و افراد دارای فشار خون بالا یا کلسترول در اثر عوارض قلبی و عروقی این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند اما این به این معنی نیست که دلیل مرگ را بر اثر مشکلات قلبی اعلام کنیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: در اهمیت یک بیماری ملاک بر این نیست که کدام بیماری، آمار فوت بیشتری داشته است بلکه ملاکی وجود دارد به نام « بار بیماری».

وی درباره «بار بیماری» گفت: بار بیماری یعنی تعداد سال‌های از دست رفته در اثر ابتلای فرد به یک بیماری خاص و یا سال‌هایی که فرد در اثر یک بیماری دچار ناتوانی شده است.

علوی توضیح داد: اگر فردی 60 ساله بر اثر بیماری قلبی فوت کند، از آنجایی که این فرد به طور متوسط تا 67 سالگی می‌توانست زنده بماند، پس تعداد سال‌های از دست رفته در اثر بیماری قلبی 7 سال می‌شود. اما وقتی کودکی 2 ساله در اثر سانحه‌ای جان خود را از دست می‌دهد، سال‌های زیادی از عمر خود را از دست داده است پس ممکن است تلفات در اثر سوانح کمتر از بیماری قلبی و عروقی باشد اما بار بیماری و در نتیجه اهمیت آن، کمتر است.

وی درباره اهمیت تغذیه در استان خوزستان عنوان کرد: سوءتغذیه یکی از مشکلاتی است که مرکز بهداشت پیرامون آن اقدامات زیادی انجام داده و سعی داریم در جلسات بعدی شورای سلامت در استانداری به جای طرح همیشگی مسایل آب و فاضلاب، به معضلات حیاتی جامعه، بیشتر بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha