چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 79916

سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان گفت: دیابت و بیماری‌های مزمن داخلی از عواملی هستند که باعث بروز یائسگی در سنین قبل از 50 سالگی می‌شود.

دکتر صدیقه دهباشی در گفت‌وگو با (ایسنا)، بیماری‌های داخلی که موجب تولید آنتی‌بادی بر علیه بافت بدن افراد می‌شود، در کنار بیماری دیابت برای مبتلایان این بیماری و استعمال بیش از اندازه دخانیات می‌تواند به یائسگی زودرس منجر شود.

وی در رابطه با نشانه‌های یائسگی در زنان، گفت: قطع قاعدگی بیش از سه ماه و گرگرفتگی اندام‌های بدن، اختلال خواب، ریزش مو و خشکی پوست به خصوص خشکی واژن از علائم بروز یائسگی در زنان است.

این متخصص زنان و زایمان افزود: به طور متوسط زنان در 48 تا 50 سالگی به این حالت دچار می‌شوند و داروی خاصی برای عقب انداختن زمان آن وجود ندارد.

وی به بیماری‌های سنین سالمندی اشاره کرد و گفت: برخی تصور می‌کنند بیماری‌های داخلی و قلبی، بیماری قند یا سرطان رحم ارتباطی با یائسگی دارد در حالی که چنین نیست و این بیماری‌ها در زمان سالمندی بیشتر بروز می‌کند.

دهباشی، ورزش را برای زنان در این سن ضروری دانست و افزود: هفته‌ای سه روز و در هر دفعه سه تا 30 دقیقه پیاده‌روی می‌تواند به سلامتی آنان و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند.

این متخصص زنان و زایمان در رابطه با تغذیه مناسب اظهار کرد: پرهیز غذایی خاصی برای زنان یائسه وجود ندارد اما بهتر است از غذاهای سرخ‌کردنی، چرب و همچنین پرخوری دوری کنند.

وی در پایان، مصرف سبزیجات و میوه‌جات را در تغذیه روزانه لازم عنوان کرد و افزود: در سنین بالا احتمال کمبود برخی از ویتامین‌ها نیز وجود دارد بنابراین نیاز به استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها نیز احساس می شود و می‌تواند بسیار مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha