چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰

سلامت نیوز : یک فوق تخصص قلب کودکان و عضو هیئت علمی بیمارستان قلب شهید رجایی با بیان اینکه انجام الکتروفیزیولوژی برای کودکان از حدود سه سال پیش آغاز شده و بیمارستان قلب شهید رجایی برای نخستین بار آن را در ایران بنیان نهاده است، عنوان کرد: تاکنون عدد انجام الکتروفیزیولوژی برای کودکان بیمار به حدود 500 مورد رسیده است.

دکتر سید محمد دلیلی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: اعمال الکتروفیزیولوژی انجام شده در بیمارستان شهید رجایی با پیشرفته‌ترین مراکز درمانی دنیا برابر است و نتایج حاصله مشخص کرد عوارض ایجاد شده برای بیماران تقریبا نزدیک به صفر بوده و تاکنون هیچ مورد مرگ و میری در این رابطه رخ نداده است.

وی با بیان اینکه انجام الکتروفیزیولوژی برای بیماران بزرگسال مبتلا به آریتمی‌های قلبی از حدود دو دهه پیش در دنیا آغاز شده و در کشور ما نیز از سال‌ها پیش انجام می‌گرفته است، گفت: اما این اقدام برای کودکان در ایران ‌سابقه جدی ندارد.

کودک 2.5 ماهه مبتلا به آریتمی قلبی از مرگ حتمی نجات یافت

این فلوشیپ الکتروفیزیولوژی درباره آریتمی‌های قلبی توضیح داد: آریتمی شامل تندکاری‌ها و کندکاری‌های ضربان قلب می‌شود. برای درمان این اختلالات یا از داروها استفاده می‌شود که سابقه طولانی دارد و یا از روش‌های تهاجمی. به عنوان مثال برای درمان تندکاری ضربان قلب از انرژی رادیو فرکونسی بهره گرفته می‌شود. استفاده از انرژی رادیو فرکونسی برای درمان آریتمی‌های قلبی کودکان در مرکز قلب شهید رجایی با موفقیت بالای 90 درصد همراه بوده است.

دلیلی افزود: به کمک رادیو فرکوانسی قادر به درمان بسیاری از تندکاری‌های ضربان قلب مقاوم به درمان در کودکان هستیم. این اقدام به طور معمول از پنج سالگی به بالا انجام می‌شود اما در مواردی که آریتمی‌های مقاوم به دارو و تهدید کننده حیات وجود داشته باشد می‌توانیم این عمل را در سنین پایین‌تر نیز انجام دهیم. به عنوان مثال چندی پیش یک کودک 2.5 ماهه تحت عمل الکتروفیزیولوژی قرار گرفته و از مرگ حتمی نجات یافت. این در حالی است که انجام الکتروفیزیولوژی برای کودکان زیر یک سال در تمام دنیا انگشت شمار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دستگاه‌های "ضربان ساز" نیز برای درمان کندکاری‌های ضربان قلب بدون عمل جراحی باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: این کار را هم به تعداد زیاد با موفقیت 100 درصد و بدون هیچ مورد عارضه یا مرگ و میر از سن حدود سه ماهگی انجام داده‌ایم. پیش از این کودکان کم سن نیازمند دستگاه‌های ضربان ساز، تحت عمل جراحی قرار می‌گرفتند.

این فوق تخصص قلب کودکان با بیان اینکه آریتمی‌های قلبی، زمینه مادرزادی دارند، گفت: کم‌کاری و پرکاری‌های ضربان قلب در نتیجه برخی اعمال جراحی و یا اختلالات ساختمانی قلب هم می‌توانند ایجاد شوند.

میزان شیوع آریتمی های قلبی در کودکان

وی درباره میزان شیوع آریتمی‌های قلبی در کودکان گفت: شیوع این بیماری در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر است و حدود دو درصد میزان شیوع آن در بزرگسالان می‌باشد.

وی افزود: علاوه بر اینکه برخی اختلالات ریتم قلب می‌توانند در کودکی خطر جانی داشته باشند مسئله مهم دیگر اثرات روحی - روانی بروز آریتمی در کودکان است که می‌تواند موجب سرخوردگی آنان در مدرسه و بازماندن از ورزش‌ها و بازی‌های کودکانه شود و حتی با برچسب خوردن بی‌مورد، ‌آینده آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

دلیلی با اشاره به اینکه قبل از توفیق برای انجام الکتروفیزیولوژی، تعدادی از کودکان مبتلا جان خود را از دست می‌دادند، گفت: برخی دیگر نیز با داروهای پرعارضه درمان می‌شدند و بعد از اینکه به سن بلوغ می‌رسیدند الکتروفیزیولوژیست‌های قلب بزرگسالان با همکاری فوق تخصص‌های قلب کودکان، اقدامات درمانی را برایشان انجام می‌دادند، اما اکنون با بکارگیری روش الکتروفیزیولوژی در این مرکز نجات جان کودکان مبتلا به آریتمی‌های قلبی حتی در سنین پایین ممکن شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha