چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 79918

سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت از ابلاغ آیین‌نامه مربوط به راه‌اندازی مراکز مشاوره آموزش و ارتقای سلامت در دو هفته گذشته خبر داد و گفت: مراکز مشاوره آموزش و ارتقای سلامت به عنوان بازوهای بخش خصوصی برای کمک به وزارت بهداشت فعالیت خواهند کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فاطمه رخشانی در نشست خبری چهارمین جشنواره رسانه‌های سلامت بر ضرورت آموزش سلامت در کنار ارائه خدمات تاکید کرد و گفت: اگر خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان دارای پیوست آموزش نباشند، ارتقای سلامت اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: متاسفانه نگاه فعلی وزارت بهداشت برای آموزش سلامت مردم از بالا به پایین است. در صورتی که این نگاه سال‌هاست که از بین رفته است، اما در رویکردهای جدیدی که در جهان نیز پذیرفته شده است، مردم مسئول سلامت خود هستند و به آنها تحت عنوان شریک برنامه‌های سلامت نگریسته می‌شود. در صورتی که تک‌تک افراد جامعه در قبال سلامت خود مسئولیت بپذیرند، می‌توان ادعا کرد سلامت در حال ارتقاست.

سالانه 700 هزار ایرانی به دلیل هزینه‌های بالای درمان به زیر خط فقر می‌روند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اعلام این خبر که در ایران سالانه 700 هزار نفر به دلیل هزینه‌های بالای درمانی به زیر خط فقر می‌روند، بر ضرورت توانمندی مردم، افزایش آگاهی و سطح سواد سلامت تاکید کرد و گفت: علاوه بر این مردم باید آموزش‌ها را درک کنند. ما یا به مردم آموزش نمی‌دهیم یا به گونه‌ای به آنها آموزش می‌دهیم که دقیقا متوجه نمی‌شوند چگونه باید از خود مراقبت کنند.

رخشانی ادامه داد: مرحله بعدی آموزش‌های سلامت، چگونگی استفاده از این نکات است و اینکه در حال حاضر شاهد سرگردانی مردم در مراکز درمانی مختلف هستیم و مردم هنوز نمی‌دانند برای درمان و رفع مشکلات خود باید به کجا مراجعه کنند، یعنی سطح سواد به نحو مطلوبی ارتقا نیافته است.

وی با بیان اینکه البته در روستاها برای ارتقای مفاهیم آموزشی موفق عمل کردیم، عنوان کرد: علت این امر آن بود که بهورزهایی از درون خود روستاها انتخاب و تحت آموزش قرار گرفتند و با زبان خود مردم با آنها صحبت کردند. باید توجه داشت که آموزش حضوری بسیار مفیدتر و اثربخش‌تر است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت به نقش برجسته و مهم رسانه‌ها در آموزش سلامت اشاره کرد و گفت: امروز آموزش بدون توجه به رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

رخشانی با بیان اینکه از سال 88 که دفتر ارتقای آموزش سلامت راه‌اندازی شد، دریافتیم که از فضای دیجیتال در بحث‌های آموزشی به هیچ عنوان استفاده نشده است، اظهار کرد: اما از سال 89 تاکنون دانشگاه‌ها به خوبی از این فضا بهره‌برداری کرده‌اند که راه‌اندازی اپراتورهای سلامت، طراحی نرم‌افزارهای آموزش سلامت و استفاده از بسترهای موجود در تلفن‌های همراه از این جمله هستند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای آموزش به مردم، عنوان کرد: اگر بخش خصوصی و سایر ظرفیت‌های موجود را به سمت اهداف کلان نظام سلامت، حمایت و هدایت کنیم مطمئنا پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل خواهد شد.

ابلاغ آیین‌نامه راه‌اندازی مراکز مشاوره آموزش و ارتقای سلامت

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه از ابلاغ آیین‌نامه مربوط به راه‌اندازی مراکز مشاوره آموزش و ارتقای سلامت در دو هفته گذشته خبر داد و گفت: مراکز مشاوره آموزش و ارتقای سلامت به عنوان بازوهای بخش خصوصی برای کمک به وزارت بهداشت فعالیت خواهند کرد.

رخشانی ادامه داد: باید بر این اساس متقاضیان برای دریافت مجوز به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مراجعه کنند. در این صورت وزارت بهداشت نیز بر فعالیت مراکز مشاوره سلامت نظارت خواهد کرد. متاسفانه در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر دریافت مبالغ بالا برای انجام مشاوره به مردم در بخش خصوصی به دستمان می‌رسد که لازم بود مداخله لازم در این خصوص انجام شود.

وی درباره هزینه‌های مربوط به دریافت مشاوره، گفت: در حال حاضر مقدمات کار برای تعیین تعرفه‌های مربوط به ارائه مشاوره در این مراکز در حال فراهم شدن است و تعرفه آن را نیز در آینده اعلام خواهیم کرد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره رسانه‌های سلامت در دی ماه سال جاری، گفت: علاقه‌مندان تا سی‌ام مهرماه برای ارسال آثار خود فرصت دارند. البته تاکنون حدود 170 نفر در وب‌سایت مربوط به جشنواره ثبت‌نام کرده و 58 اثر نیز دریافت شده است. آمار مراجعه علاقه‌مندان به وب‌سایت جشنواره تاکنون حدود 290 هزار نفر بوده است.

به گفته وی، این جشنواره با محورهای رسانه‌های دیداری شامل فیلم کوتاه، فیلم مستند، فیلم سینمایی، پویانمایی (انیمیشن)، نماهنگ، گفت‌وگو محور و گزارش خبری، رسانه‌های شنیداری شامل نمایش کوتاه، نمایش بلند، مستند، گفت‌وگو محور، ترکیبی و آنونس، رسانه‌های دیجیتال شامل وبگاه، وبلاگ، خبرگزاری، نرم‌افزارهای تلفن همراه، بازی‌های یارانه‌ای، نرم‌افزار چند رسانه‌ای و نرم‌افزاری کاربردی، رسانه‌های مکتوب شامل کتاب، روزنامه، مجله، پوستر، پمفلت، داستان کوتاه، فیلمنامه، شعر، پیام کوتاه، عکس، کاریکاتور و نقاشی، تبلیغات محیطی شامل پوستر، بیلبورد و ... و بخش جانبی شامل بخش دانشجویی، بخش دانش‌آموزی، اثر برتر تبیین‌کننده شعار سال وزارت بهداشت (فشار خون را جدی بگیرید)، خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار خواهد شد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت همچنین به موضوعات برگزاری جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: این جشنواره در قالب اولویت‌های اصلی آموزش سلامت و سلامت معنوی، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت فردی، بهداشت روان، بیماری‌های واگیر، بیماری‌های غیرواگیر، اعتیاد، بهداشت مدارس، بهداشت مادران، تغذیه، فعالیت بدنی، سلامت میانسالان، سلامت سالمندان، کمک‌های اولیه، مسائل بهداشتی نوزادان و کودکان، حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی، بهداشت نوجوانان و جوانان، درمان بیماری‌ها، سلامت غذا و دارو با اولویت فعالیت بدنی، تغذیه، پیشگیری از اعتیاد، افسردگی، استرس، سلامت کودکان و پزشک خانواده برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha