چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 79923
سلامت نیوز : معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور توجه به تاریخ تولید و مصرف بطری‌های آب معدنی و آشامیدنی قبل از مصرف را به دلیل تاثیر بر کیفیت بسته‌بندی آن ضروری دانست.

دکتر هدایت حسینی در گفت‌وگو با (ایسنا)، عنوان کرد: بطری‌های آب موجود در بازار شامل آب‌های معدنی و آب‌های آشامیدنی می‌شود که تفاوت چندانی در میزان املاح معدنی و مواد شیمیایی موجود در آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: آب‌های معدنی از سفره‌ها و آبراهه‌های عمیق زیرزمینی استخراج می‌شود و در طول چهار فصل سال میزان املاح یکسانی دارد اما آب‌های آشامیدنی از آب‌های سطحی تامین شده و در فصل گرما و سرما میزان متفاوتی از املاح معدنی و مواد شیمیایی را در خود دارد.

معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در این رابطه افزود: در بطری‌های آب آشامیدنی، در فصل سرما، املاح معدنی کم‌تری وجود دارد چرا که بارندگی بیشتر و تبخیر آب کم‌تر است اما این درصد املاح معدنی در فصل گرما به دلیل کاهش بارش باران و تبخیر زیاد افزایش پیدا می‌کند.

وی مصرف آب سالم را برای انسان‌ها ضروری عنوان کرد و افزود: هر دو نوع آب بسته‌بندی شده موجود در بازار به لحاظ شیمیایی و میکروبی ویژگی لازم را برای مصرف و تامین نیاز به آب روزانه را دارد.

حسینی اظهار کرد: نظارت بهداشتی بر بطری‌های آب تحت نظر وزارت بهداشت و سازمان استاندارد است و در نمونه‌برداری‌های دوره‌ای، آزمون‌های میکروبی و شیمیایی به طور کامل انجام می‌شود تا محصول ویژگی‌های سلامتی مورد نیاز برای مصرف‌کننده را دارا باشد.

معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به سلامتی پروسه تولید بطری‌های آب‌ معدنی اشاره کرد و گفت: در تولید و بسته‌بندی بطری‌های آب از هیچ گونه فرآیند شیمیایی و حرارتی استفاده نمی‌شود و تنها پس از استخراج از سفره‌های زیرزمینی عملیات فیلتراسیون انجام می‌شود که از ورود اجسام خارجی درون آب جلوگیری شود.

حسینی تاریخ مصرف را در هر ماده مصرف خوراکی مهم دانست و تاکید کرد: بسیاری از افراد نسبت به تاریخ تولید و مصرف بر روی بطری‌های آب معدنی و آشامیدنی بی‌توجه هستند که باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند چرا که با گذشتن از زمان مصرف آن ممکن است خاصیت نفوذ‌ناپذیری بطری‌های بسته‌بندی از جنس پلی‌ملی و اتصالات روی درب از بین برود و زمینه برای ورود میکروب به داخل بسته‌بندی فراهم شود.

وی ادامه داد: منعی برای مصرف آب معدنی برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها وجود ندارد، چرا که درصد املاح معدنی کم و نزدیک به آب شهری است و بدن افراد علاوه بر املاح معدنی به یون‌های الکترولیت نیز نیاز دارد که در آب‌معدنی‌های موجود در بازار وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha