سلامت نیوز :  با این حال دانشمندان تأکید کردند که این ویروس هنوز هم به آسانی منتقل نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این نوع از ویروس که به H7N9 مشهور است نخستین بار توسط مقامات چینی در ماه مارس گزارش شد. تا پایان ماه می 132 مورد از ابتلا به این ویروس شناسایی شد که 37 مورد مرگ از آن در چین و تایوان تأیید شد.

مقام‌های بهداشتی تردید داشتند اغلب بر این باور بودند که مبتلایان در اثر ارتباط با بازار پرندگان زنده مبتلا شده بودند اما از موارد پراکنده انتقال انسان به انسان نیز خبر دادند.

پس از اقدامات مقامات چینی از جمله تعطیلی بازار پرندگان زنده به جز یک مورد از ابتلا که ماه گذشته گزارش شد به نظر شیوع این ویروس متوقف شد.

در تحقیق جدید انجام شده محققان چینی به گفتگوی با دوستان نزدیک و خانواده پدر و دختری پرداختند که هر دو آنها در اثر ابتلا به ویروس H7N9 در شرق چین جان باخته بودند تا به علت احتمالی انتقال ویروس بین آنها پی ببرند. هر دو بیمار در یک خانه ساکن بودند.

پدر 60 ساله قبل از بیمار شدن 5 بلدرچین زنده را از بازار خریده بود. دختر 32 ساله او به ندرت از خانه خارج می شد و هیچ ارتباط مهمی را با پرندگان به جز دو قو که در همین خانه بزرگ شده بودند نداشته است.

دختر هنگام بیمار شدن پدر بدون هیچگونه پوشش محافظی از او مراقبت می‌کرده است. چند روز بعد او نیز بیمار شده و یک ماه بعد جان می بازد. ویروس های گرفته شده از پدر و دختر تقریبا از نظر ژنتیکی همسان بوده اند.

آزمایشات کنونی نشان نمی‌دهد که آیا ویروس از انسان به انسان منتقل شده است یا خیر اما دانشمندان با مقایسه ویروس ها و حذف سایر راه‌های انتقال به شواهد راضی کننده‌ای دست یافته‌اند. دانشمندان همچنین ارتباط این شخص با 43 نفر را بررسی کردند که هیچکدام به این ویروس آلوده نشده بودند.

ژیان کی مدیر این تحقیق در نتایج منتشر شده در یک مجله پزشکی نوشته است که در این مورد ویروس از یک شخص به شخص دیگری منتقل شده است اما نتیجه گرفته اند که این انتقال محدود و بی دوام بوده است.

در این تحقیق همچنین بیان شده که این انتقال میان خویشاوندان خونی بوده است و دکتر پیتر هوربی متخصص آنفلوانزای پرندگان در دانشگاه آکسفورد معتقد است که شواهدی وجود دارد که فاکتورهای ژنتیک برخی افراد را نسبت به این بیماری آسیب‌پذیر تر می‌کند.

کارشناسان الگوی مشابهی را در برخی انواع دیگر آنفلوانزای پرندگان نیز از جمله نوع H5N1 مشاهده کرده‌اند که در سال 1996 شیوع پیدا کرد و از آن زمان تا به حال میلیون ها پرنده را کشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha