سلامت نیوز : کارشناس ارشد بیهوشی با بیان این که سردرد از مهم ترین عوارض حین بیهوشی عمومی است، گفت: تهوع و استفراغ در بیش از 30 درصد بیماران حین بیهوشی عمومی بروز می کند.

گیتی وکیلیان در گفت وگو با نظام پرستاری با بیان این که شکستگی دندان ها با شیوع یک در 4500 بیمار از عوارض «دیس منیکولیشن لارنگوسکوپ» حین بیهوشی جنرال است، اظهار کرد: آنافیلاکسی نیز با شیوع 0.2 درصد از عوارض شایع بیهوشی نیست اما به مراقبت خاص نیاز است.

 وی ادامه داد: کلاپس عروقی(کاردیووسکولار کلاپس)، دپرسیون تنفسی از عوارض بیهوشی های تحت ونتیلاتور (بیهوشی از طریق لوله تراشه یا دستگاه مصنوعی) و نه از طریق تزریق وریدی دارو است.

 این کارشناس ارشد بیهوشی با بیان این که آسپیراسیون پنومونی از مهم ترین عوارض حین و پس از بیهوشی جنرال است، افزود: این نوع پنومونی در کودکان شایع تر است.

 وکیلیان، هایپرترمی منجر به هایپوکسی و آسیب های مغزی را از دیگر عوارض بیهوشی جنرال عنوان کرد و گفت: آسیب به اعصاب محیطی براثر هایپراکستنشن و کشیدگی اندام  ها از دیگر عوارض بیهوشی عمومی است شیوع آن در بیهوشی جنرال 0.4 درصد و در نوع رژیونال 0.1 درصد است.

 وی بیداری حین بیهوشی را با شیوع 0.2 درصد از دیگر عوارض بیهوشی جنرال برشمرد و افزود: این عارضه اغلب در بیماران قلبی و زنان باردار رخ می دهد.

 این کارشناس بیهوشی آمبولاسیون شریانی و ترومبوز وریدی را از دیگر عوارض بیهوشی جنرال دانست و گفت: کمردرد به علت پوزیشن های غلط و بی تحرکی از عوارض بیهوشی به ویژه در نوع رژیونال است.

 وکیلیان، تب بدخیم را از عوارض وابسته به داروی سوکسیندیل برشمرد و افزود: پنوموتوراکس از عوارض گذاشتن کاتتر مرکزی و حتی چست تیوب در بیماران مبتلا به ترومای قفسه سینه است که ممکن است به پارگی ریه منجر شود.

 وی یادآور شد: ساده ترین مساله در اتاق عمل نظیر تزریق اشتباه دارو و یا افزایش تزریق پتاسیم و... می تواند، سبب مرگ بیمار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha