اگر شما هم جزو افرادی هستید که لبنیات دوست ندارید یا به هر دلیلی نمی‌توانید از محصولات لبنی استفاده کنید باید بدانید که می‌توانید از طریق مواد غذایی دیگر نیازهای خود را برطرف کنید و مراقب استخوان‌هایتان باشید. پس نگران نباشید.

آیا می شود بدون لبنیات از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟ + جوابیه یک کارشناس صنعت شیر
سلامت نیوز : اگر شما هم جزو افرادی هستید که لبنیات دوست ندارید یا به هر دلیلی نمی‌توانید از محصولات لبنی استفاده کنید باید بدانید که می‌توانید از طریق مواد غذایی دیگر نیازهای خود را برطرف کنید و مراقب استخوان‌هایتان باشید. پس نگران نباشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان ؛ حتماً شما هم می‌دانید که برای داشتن استخوان‌های محکم و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مصرف لبنیات بسیار مهم است. با وجود اینکه مصرف لبنیات از اهمیت زیادی برخوردار است اما باید بدانید که صِرف مصرف 3 محصول لبنی در روز نمی‌توانید خطر بیماری پوکی استخوان را محدود کنید. به عقیده‌ی محققان جذب کلسیم برای حفظ سلامت استخوان‌ها لازم است اما کافی نیست. برای مقابله با این بیماری لازم است که حتماً ورزش را هم در برنامه‌ی روزانه‌تان داشته باشید. مشکلی که وجود دارد سرعت دفع کلسیم از بدن ماست. می‌دانید که کلسیم به میزان خوبی در محصولات لبنی وجود دارد.

متخصصان معتقدند که مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که مواد غذایی گیاهی مصرف می‌کنند کمتر دچار شکستگی و پوکی استخوان می‌شوند این در حالی است که این افراد کلسیم خیلی کمی هم دریافت می‌کنند. با ما همراه باشید تا بگوییم چگونه می‌توان بدون مصرف محصولات لبنی مراقب استخوان‌ها بود!

جایگاه محصولات لبنی

در مورد محصولات لبنی حرف و حدیث زیاد است. برخی حتی معتقدند که شیر می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت شود. باید بدانید که شیر مادر کلسیم زیادی ندارد (فقط 30 میلی گرم) و این مسئله هم مانع رشد خوب کودک نمی‌شود. محصولات لبنی حاوی ترکیبات آلرژی زا، لاکتوز (که بدن برخی افراد به عدم تحمل این ترکیب دچار است)، هورمون‌های رشد، آنتی‌بیوتیک‌ها، میزان زیادی ویتامین D و کلسترول بد می‌باشد. از این گذشته شیر حاوی آهن بسیار کمی می‌باشد و در عین حال باعث دفع این ترکیب از طریق روده می‌شود. اما اگر شما هم جزو افرادی هستید که لبنیات دوست ندارید یا به هر دلیلی به عنوان مثال مشکل عدم تحمل لاکتوز یا غیره نمی‌توانید از محصولات لبنی استفاده کنید باید بدانید که می‌توانید از طریق مواد غذایی دیگر نیازهای خود را برطرف کنید و مراقب استخوان‌هایتان باشید. پس نگران نباشید.

جایگزین‌های مناسب محصولات لبنی کدام است؟

خیلی از افراد زمانی که مصرف محصولات لبنی را متوقف می‌کنند بعد از 2 تا 3 هفته شاهد بهبودی خوبی در وضعیت سلامت خود می‌شوند. این افراد تغییرات زیر را تجربه می‌کنند:

* کاهش میزان کلسترول خون

* توقف مشکلاتی مانند اسهال، یبوست یا نفخ

* بهبود مشکلات پوست

* کاهش وزن

* بهبود آسم

اگر نمی‌خواهید که طعم شیر از غذاهایتان کم شود اما در عین حال نمی‌توانید شیر حیوانی مصرف کنید به راحتی می‌توانید از شیر سویا، شیر بادام، شیر نارگیل یا شیر برنج استفاده کنید. می‌توانید از این شیرهای گیاهی برای مصرف غلات صبحانه و همچنین پخت و پز استفاده کنید.

اگر طرفدار سس‌های خامه دار و غلیظ هستید می‌توانید به جای خامه های چرب از توفو استفاده کنید و روی غذاهایتان مقداری مخمر آب جو بپاشید.متخصصان معتقدند که مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود.

عواملی که باعث از بین رفتن کلسیم می‌شوند

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که گیاه‌خواران استخوان‌های محکم‌تری دارند. استخوان‌های این افراد در مقایسه با افرادی که از مشتریان دائم گوشت قرمز و محصولات حیوانی هستند کمتر دچار شکستگی می‌شوند. دلیل این امر پروتئین‌های دریافتی است. هر چه میزان دریافت پروتئین بیشتر باشد میزان دفع کلسیم نیز بیشتر می‌شود. بدانید که مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی برای بدن چندان مفید نیست. در حالی که مصرف کافی میوه  و سبزیجات باعث حفظ کلسیم در استخوان‌ها می‌شود. نباید فراموش کنیم که کلسیم حاصل از منابع گیاهی می‌تواند منبع فوق‌العاده‌ای برای ساخت و حفاظت از استخوان‌ها باشد. واقعیت این است که سبزیجات سبز رنگ و لوبیاها خدمت بیشتری به استخوان‌های ما می‌کنند.

اگر می‌خواهید بدون محصولات لبنی استخوان‌های محکمی داشته باشید:

در این قسمت با چند ماده‌ی غذایی مفید و سرشار از کلسیم آشنا می‌شوید. میزان کلسیم اشاره شده برای هر 100 گرم از این مواد غذایی است:

شیرِ برنج                         300 میلی گرم

کلم پیچ                           266 میلی گرم

توفو                                 253 میلی گرم

بادام                                240 میلی گرم

دانه‌ی سویا                      175 میلی گرم

لوبیا سفید                       161 میلی گرم

انجیر خشک                     140 میلی گرم

نخود                                 80 میلی گرم

سیب زمینی شیرین         76 میلی گرم

لوبیا قرمز                          63 میلی گرم

پرتقال                              60 میلی گرم

آرد گندم سبوس دار          41 میلی گرم

کشمش                           48 میلی گرم

هویج                               40 میلی گرم

توجه داشته باشید اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از محصولات لبنی استفاده کنید حتماً مواد غذایی ارائه شده در لیست بالا را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. از این گذشته سعی کنید حتماً روزانه به طور مرتب ورزش کنید، در مصرف پروتئین‌های حیوانی احتیاط کنید و مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید. همه‌ی این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا شما بدون نیاز به مصرف محصولات لبنی استخوان‌های محکمی داشته باشید و خطر ابتلا به پوکی استخوان را از خود دور کنید.

جوابیه مشاور مدیر عامل شرکت صنایع شیر ایران:

لازم به ذکر است پس از انتشار این خبر از سایت تبیان در سلامت نیوز ، حسین چمنی، کارشناس صنعت شیر و مشاور مدیر عامل شرکت صنایع شیر ایران جوابیه ای ارسال کرد که به شرح ذیر است:

در زمانه ای که مردم به دلیل تصمیمات غیر کارشناسی و عدم آگاهی کافی از اثرات غیر قابل انکار شیر و فراورده های آن در سلامتی هزینه های سنگینی می پردازند  ، خواندن خبری مبنی بر اینکه بدون شیر و فراورده های آن می توان کلسیم روزانه را دریافت نمود و یا این مطلب که  : خیلی از افراد زمانی که مصرف محصولات لبنی را متوقف می کنند بعد از 2 تا 3 هفته شاهد بهبودی خوبی در وضعیت سلامت خود می شوند!! این افراد تغییرات زیر را تجربه می کنند :کاهش میزان کلسترول خون ، توقف مشکلاتی مانند اسهال ، یبوست یا نفخ ، بهبود مشکلات پوست ، کاهش وزن ، بهبود آسم و یا ..... بیش از آنکه انسان را نگران کند ، احساس ناامیدی را در انسان بر می انگیزد.

جهت مزید استحضار یاد آور می شود که : 
از منظر دین، شیر، معجزه‌ای الهی است كه خداوند آنرا از میان سرگین و خون، خالص و گوارا آفرید و به واسطه‌ی اهمیت آن خویش را در مقام ساقی شیر معرفی كرد.(سوره مباركه نحل آیه‌ی 66) و آنرا غذایی بهشتی گردانید و اهل جنت را بدان وعده داد. اینگونه بود كه شیر در فرهنگ نبوی، لقب سرور نوشیدنی ها به خود گرفت (مستدرك الوسایل-ج16-ص 373) و تنها ماده‌ای شد كه توأمان جای غذا و آب را می گیرد.(همان مأخذ) در مورد ارزش و اهمیت آن همین بس که در قران خداوند خودش را به عنوان ساقی شیر معرفی می کند .


از نقطه نظر علمی ، زندگی با شیر آغاز می شود و تنها غذایی كه تا پایان حیات به مصرف مستمر آن توصیه می شود شیر است. بدن انسان برای ادامه حیات به شش تركیب آب، پروتئین، قند، چربی، املاح و ویتامین ها نیازمند است كه تمامی این گروهها در شیر به نسبت مورد نیاز بدن انسان وجود دارد. شاید بخشی از این مواد غذایی از منابع دیگری قابل تامین باشد، اما تركیب املاح شیر بویژه كلسیم موجود در آن شیر را بعنوان غذایی غیر قابل جایگزین معرفی می نماید. در میان تمامی ریز مغذ یهای مورد نیاز بدن كلسیم بیشترین نیاز بدن است. متوسط نیاز روزانه یك فرد به كلسیم 1200 میلی گرم است كه این میزان در مورد آهن 15 میلی گرم می باشد. كمبود كلسیم به صورت مستقیم بیماریهای لثه و دندان، پوكی استخوان و كوتاهی قد را موجب می شود و بطور غیر مستقیم تمام اعمال حیاتی بدن در غیاب كلسیم به خطر می افتد، چرا كه مغز برای انتقال پیامها به سلولهای عصبی و اعضای بدن نیازمند كلسیم است و كمبود آن مركز فرماندهی بدن را مختل می کند.


میزان نیاز روزانه كلسیم بدن به گونه‌ایست كه تنها با مصرف روزانه حداقل 3 واحد شیر و فرآورده های شیری می توان به دریافت كافی آن امیدوار بود و از منابع دیگر این مقدار كلسیم قابل تامین نیست .تفاوت دیگر در میزان جذب کلسیم از طریق شیر می باشد. شیر و فراورده های آن منبع غنی از کلسیم می باشد و غذاهای دیگر حاوی مقادیر کمتری از کلسیم هستند و ممکن است شامل موادی از قبیل (فیتات و اگزالات ) باشند که جذب کلسیم را کاهش می دهد. برای مثال جهت تامین کلسیم معادل یک لیوان (250 سی سی ) شیر لازم است تا 8 برابر آن اسفناج ، 5 برابر کلم ، 7 برابر لوبیا قرمز و .... مصرف شود .


قابلیت جذب کلسیم شیر بیش از سه برابر قابلیت جذب قرص های کلسیمی است . محلول بودن کلسیم شیر ، وجود ویتامین D  ، لاکتوز و ترکیبات پروتئینی فسفر دار مانند کازئین از جمله علل افزایش جذب کلسیم شیر است .هم چنین جایگزین کردن شیر سویا به جای شیر کاملا مردود می باشد چرا که شیر سویا کاملا گیاهی است و برخلاف تصور عامه با شیر مخلوط نمی شود .سویا  دانه ای است روغنی که برای مصارفی از جمله تهیه روغن سویا مورد استفاده قرار می گیرد شیر سویا مخلوطی از شیر و سویا نیست بلکه در حقیقت شیره سویاست و سویا یک دانه گیاهی و پروتئینی است که هرگز جانشین شیرنمی شود . چراکه میزان کلسیم آن در مقایسه با شیر بسیار کم است و نمی تواند به عنوان جانشین شیر معرفی شود. این محصول در سایر کشور ها نوشیدنی سویا نامگذاری شده است واز نظر طعم و خواص تغذیه ای شباهت چندانی به شیر ندارد . این محصول حدود یک چهارم کلسیم شیر را دارد ، اما به جذب کلسیم در بدن کمک می کند . هم چنین پروتئین آن نیز هم  با پروتئین شیر برابری نمی کند  وبه همین دلیل در هرم غذایی ،شیر غذایی غیرقابل جایگزین معرفی می شود .  
    از سوی دیگر نقش شیر در تامین پروتئین حیوانی غیر قابل انكار است . متخصصان تغذیه تاكید می كنند كه حداقل 50% نیاز روزانه به پروتئین باید از منابع حیوانی تهیه شود. همچنین توصیه شده كه به منظور تامین ریز مغذیهای ضروری و رفع گرسنگی سلولی حداقل نیمی از پروتئین حیوانی باید از شیر و فرآورده های آن تامین شود. با این وصف سرانه مصرف مطلوب شیر برای تامین كلسیم و پروتئین مورد نیاز حدود 300 كیلو گرم در  سال برآورد می شود كه سرانه مصرف موجود كشور كمتر از یك سوم میزان مذكور است.

 امروزه از شیر نه تنها به عنوان کاملترین غذا بلکه به عنوان واکسن و دارو نیز یاد می شود . مصرف روزانه و مستمر شیر وفراورده های آن می تواند به طرز چشمگیری از بسیاری از بیماریهاجلو گیری می کند از جمله
-کنترل وزن و جلوگیری از چاقی
کلسیم شیر سوختن چربی را تسریع می کند . موجب کاهش ذخیره چربی اطراف کمر و شکم می شود .
کلسیم شیر نسبت به مکمل کلسیم بطور قابل ملاحظه ای موثرتر است
-کاهش کلسترول
رژیم حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزی و سه واحد شیر و فراورده های کم چربی موجب کاهش 4 درصدی کلسترول تام و LDL به میزان 7 تا 9 درصد می شود .
-فشارخون
رژیم غذایی کم چربی و کم نمک و سه واحد شیر به تدریج فشار خون را کاهش می دهد
- پوکی استخوان
مصرف روزانه 3 واحد شیر و فراورده های آن همراه ویتامین D و فعالیت فیزیکی موجب استحکام استخوان می شود .
-سلامت لثه و دندان ، دیابت
– سنگ کلیه
سنگ کلیه بیشتر از جنس اگزالات کلسیم است.  کلسیم شیر در دستگاه گوارش با اگزالات ترکیب وباعث دفع اگزالات می شود.  .
– نقرس
وجود مقدار کمی پورین  در شیر موجب کاهش مقدار اسید اریک سرم خون می شود .
-سرطان کولون و سینه
این تاثیر مربوط به اسید لینو لئیک کونژوگه موجود در اسیدهای چرب شیر است
-    ناراحتی های قبل از پریود
تحقیقات نشان می دهد این ناراحتی ها بعلت کمبود کلسیم است که در اثر افزایش ترشح استروژن طی سیکل قاعدگی بوجود می آید.  مصرف 1000 تا 1300 میلی گرم کلسیم از طریق مصرف شیر بهبود قابل ملاحظه ای  در عوارض قبل از قاعدگی ایجاد می کند . 


شیر به عنوان داروالبته نه داروهای شمیایی که بعضی از آنها عوارض جبران ناپذیری را بربدن تحمیل می نمایند بلکه به عنوان نوش دارو نیز محسوب می گردد  :
بارها شنیده می شود که در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش مصرف شیر و فراورده های آن را افزایش دهید. شیر و فراورده های آن به دلیل دارابودن فسفر ، منیزیم و کلسیم خاصیت خنثی کنندگی سموم بدن را دارا می باشد .هم چنین مصرف مستمر شیر و فراورده های آن در هنگام آلودگی هوا ، سبب نرم شدن مخاط تنفسی ، فوقانی ، مری و معده می شود و التهابات و بیماری های دستگاه گوارش را نیز کاهش می دهد .هم چنین متخصصان معتقدند افرادی که کمبود کلسیم دارند در هنگام آلودگی هوا با سرب،  بیشتر آسیب می بینند . 


با مصرف شیر قرص های خواب و آرام بخش را فراموش کنید!
شیر گرم به علت داشتن تریپتوفان موجب خواب راحت می شود. تحقیقات نشان می دهد تریپتوفان تنها بر مرحله اول خواب تاثیر ندارد و باعث رفتن به مرحله خواب عمیق می شود. شیر به علت این ویژگی به آرام بخش دوران کودکی نیز معروف شده است .


هم چنین توجه داشته باشید که ایران اسلامی در دوره گذار جمعیتی به سر می برد . براساس اعلام ثبت احوال کشور ، ترکیب جمعیتی کشور در حال حاضر در دوره میانسالی قرار گرفته و طی چهار دهه آینده به سرعت به سمت سالمندی پیش می رود . نقشه ها ی پیش یابی جمعیت گویای این حقیقت است که جمعیت 8 درصدی (2/6 میلیون نفری ) سالمند فعلی کشور به حدود 25 درصد ( 25 میلیون نفر ) سالمند طی چهار دهه آینده افزایش خواهد یافت . از سوی دیگر مستندات آماری نشان دهنده این حقیقت تلخ است که جمعیت کشور 20 سال زودتر از موعد دچار زمینگیری و مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر دار می شود .حدود 80 درصد مشکلات سالمندان را مشکلات اسکلتی و حرکتی و نیز گوارشی تشکیل می دهد که به طور مستقیم به میزان و فرهنگ مصرف شیر وابسته است . حفظ کرامت سالمندان کشور در گرو حفظ سلامت آنان است و توصیه به مصرف بیشتر شیر می تواند به آنان کمک کند تا دوران سالمندی را راست قامت و با نشاط سپری نمایند .


متاسفانه نویسنده مطلب (( آیا می شود بدون لبنیات از پوکی استخوان جلوگیری کرد )) درمورخ 17/5/92 اطلاعات نادرست و ناقصی در خصوص شیر و فراورده های آن را ارائه نموده است که کاملاً با یافته های علمی مغایرت دارد . مشخص است که نویسنده محترم مقاله حتی تفاوت شیر نارگیل و شیر برنج را با سایر نمونه های مثالی درک نکرده است . شیر نارگیل و شیر برنج از آن جهت دارای کلسیم فراوان هستند که با شیر مخلوط و آماده می شوند ، اما شیر سویا مخلوطی از شیر و سویا نیست بلکه شیره سویا است و هرچند جایگزین مناسبی برای گوشت است ، اما هرگز جایگزین شیر و فراورده های آن نیست و در حقیقت استفاده از نام شیر سویا نوعی جعل نام است که قبلاً در مورد آن به وزارت بهداشت تذکر کتبی داده شده است .انتظار دارد از چاپ مقالاتی که پایه و اساس علمی درستی ندارند جلوگیری به عمل آید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha