جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۳
کد خبر: 79963

بخش قابل‌توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز مردم، از نان تامین می‌شود پس بی‌شک تولید و عرضه‌ نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه موثر خواهد بود.

ارزش غذایی کدام نان بالاتر است؟
سلامت نیوز:‌ بخش قابل‌توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز مردم، از نان تامین می‌شود پس بی‌شک تولید و عرضه‌ نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه موثر خواهد بود. نان‌هایی که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شوند و با خمیرمایه و بدون استفاده از جوش شیرین عمل می‌آیند و با حرارت ملایم، یکنواخت و شعله غیرمستقیم می‌پزند، سالم‌ترین نان‌ها هستند...

 از ویژگی‌های یک نان خوب می‌توان به برشته‌بودن آن به‌گونه‌ای كه در سطحش سوختگی مشاهده نشود، طعم، مزه و بوی خوشایند و بافت نرم و یکنواخت، اشاره كرد. نان‌هایی که با آردهای کامل و سبوس‌دار تهیه می‌شوند، از نان‌های تهیه‌شده با آرد سفید ارزش غذایی بیشتری دارند و مصرف روزانه آنها می‌تواند مقداری از نیاز روزانه بدن به املاح، پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها را رفع كند.

تفاوت مهم نان‌ها در میزان سبوس‌گیری آردی است که در تهیه آنها به کار می‌رود. بیشترین میزان سبوس‌گیری در آرد نان لواش و کمترین میزان آن در آرد نان سنگک انجام می‌شود. بیشترین نان مصرفی ایرانیان، نان‌های لواش و تافتون است درحالی كه متاسفانه این نان‌ها ارزش غذایی بالایی ندارند و معمولا با افزودن جوش‌شیرین و مقدار زیادی نمک تهیه می‌شوند و به دلیل کوتاهی مدت زمان تخمیر و پخت، دورریزی و ضایعات زیادی دارند و زیاده‌روی در مصرف این نان‌ها مشکلاتی از قبیل اختلال در جذب املاح و مسمومیت با فلزات سنگین را ایجاد می‌كند. آرد كامل سبوس‌گیری نشده (حدود 250 گرم)، حاوی 4 میلی‌گرم سدیم و 444 میلی‌گرم پتاسیم است. یعنی صد به یك به نفع پتاسیم ولی با گرفتن سبوس و افزودن نمك قبل از پخت به خمیر نان، میزان سدیم به 102 میلی‌گرم و پتاسیم به 60 میلی‌گرم می‌رسد كه همین مساله یكی از عوامل موثر در افزایش فشارخون است. علاوه بر این، میزان آهن موجود در نان كامل، 6 برابر نان‌های سبوس‌گیری شده است.

نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم نیز كه با آرد سبوس‌‌دار تهیه می‌شوند، ارزش غذایی بالایی دارند و فراوری خمیر این نان‌ها با استفاده از خمیرمایه است و زمان استراحت مطلوب در تخمیر نان و متصاعدشدن گازها از خمیر، باعث می‌شود خمیر کاملا حجیم شود. خمیرمایه به علت شکستن زنجیره‌های بلند نشاسته، هضم نان را برای دستگاه گوارش آسان می‌کند. همه این موارد، به علاوه وجود فیبر بالا در این نان‌ها (گندم سبوس دار، جو، چاودار و...) ارزش تغذیه‌ای آنها را افزایش می‌دهد. برخی مردم مغز این نان‌ها را جدا می‌کنند كه این كار درست نیست زیرا مغذی‌ترین قسمت نان همین مغز است. این نان‌های مغذی، ضایعات کمتری نسبت به سایر نان‌ها دارند، به شرطی که تازه مصرف و در شرایط مطلوب نگهداری شوند.
منبع:‌ هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha