سلامت نیوز:‌ محققان ژاپنی گفته‌اند: اگر نیاز مالی ندارید لازم نیست هشت ساعت کار کنید و بهتر است به روزانه پنج تا شش ساعت کار بسنده کنید. چون در این شرایط می‌توانید بیشتر به خود و سلامت‌تان برسید

محققان ژاپنی گفته‌اند: اگر نیاز مالی ندارید لازم نیست هشت ساعت کار کنید و بهتر است به روزانه پنج تا شش ساعت کار بسنده کنید. چون در این شرایط می‌توانید بیشتر به خود و سلامت‌تان برسید اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی این روزها در بیشتر کشورهای جهان، توصیه این عزیزان بیشتر شبیه شوخی است.

راستی شما فیلم «تعطیلات مستر بین» را دیده‌اید؟ واقعا اگر مثل داستان فیلم یک موقعیت اجباری پیش نیاید به تعطیلات نمی‌روید؟ همه ما نیاز به تعطیلات داریم، حتی مستر بین؛ بعضی وقت‌ها خیلی هم نیاز داریم. حال تعطیلات رسمی به کنار، اگر علائمی را که در این مطلب به آنها اشاره می‌شود در خود کشف کردید به فکر یک مرخصی چند روزه باشید و کار را برای چند روز تعطیل کنید و مثل مستر بین بزنید به جاده.

بعضی از افراد انگار تصوری از تعطیلات و مرخصی ندارند و آن را حتی نوعی وقت تلف کردن می‌دانند. روان‌شناسان گاهی از آنها به عنوان «معتادان به کار» نام می‌برند. البته بیشتر افراد دلایل قانع کننده‌ای- از نظر خودشان البته- برای این پرکاری دارند؛ برای مثال مشکلات مالی و نداشتن وقت کافی. با این حال استراحت کردن ربطی به مشکلات مالی ندارد و قرار نیست همه برای استراحت به سفرهای پرخرج بروند. منظور از استراحت می‌تواند توقف کار برای یک مدت کوتاه برای بازیابی توان جسمی و ذهنی باشد.


چند وقتی است همه چیز را باهم قاطی می‌کنید


اگر پیغام‌گیر تلفن‌تان را روشن می‌کنید و فقط خبرهای بد یادتان می‌ماند و دیگر هیچ خبری خوشحال‌تان نمی‌کند، اسم افراد را با هم قاطی می‌کنید، آدرسی را که باید بروید اشتباه یادداشت می‌کنید و‌... همه اینها نشان می‌دهد روح و ذهن شما خیلی خسته شده است. در این صورت به جای اینکه به فکر گرفتاری‌ها باشید، مرخصی بگیرید و چند روزی تفریح کنید.

 

 مدام گاف می‌دهید

مدتی است قرار ملاقات‌های مهم با بزرگ‌ترین طرف قرار داد شرکت‌تان را فراموش می‌کنید، پرونده‌های مهم اداره را در مترو جا می‌گذارید، سر جلسه‌های کاری تمرکز ندارید و پرت و پلا می‌گویید؟ اگر احساس می‌کنید مدام گاف می‌دهید، چند وقتی است کارهایتان گره خورده و درست پیش نمی‌روند، وقت آن رسیده که مرخصی بگیرید و حتما چند روزی به مسافرت بروید. به خاطر خودتان می‌گوییم، نمی‌خواهید که به همین راحتی ورشکست شوید؟

 

 وقتی فرزندتان به جای کادوی تولد می‌خواهد شما کنارش باشید

بیشتر بچه‌ها برای تولدشان کادوهایی مانند اسکوتر، اسکیت، آی‌پد، عروسک و از این جور چیزها می‌خواهند اما اگر کار به جایی رسیده که فرزندتان آرزو می‌کند برای جشن تولدش به جای کادو یک روز کنارش باشید، یعنی اوضاع خیلی‌ خیلی بد است و شما پاک از او غافل شده‌اید. برای همین لازم است حداقل یک هفته مرخصی بگیرید و دست خانم بچه‌ها را گرفته، به تعطیلات بروید. اگر به هیچ‌وجه امکانش نیست، حداقل تعطیلات آخر هفته کارهای عقب افتاده را رها کنید و فقط به فرزندتان برسید.

 

 وقتی همسرتان از دست‌تان شاکی است

وقتی می‌بینید همسرتان بی‌حوصله یا عصبی است، مدام ناراحت می‌شود و شما را به بی‌توجهی محکوم می‌کند یا اگر یک خانم شاغل هستید و همسرتان از خانه نامرتب یا نبودن شما در منزل شاکی است، زمان آن رسیده به فکر تعطیلات باشید. بعضی وقت‌ها چنان در کار غرق می‌شویم که اصلا یادمان می‌رود وظایف و تعهدهای دیگری هم داریم. بهتر است قبل از اینکه کار به اینجاها بکشد، خودتان چند روز مرخصی بگیرید و بیشتر در کنار خانواده‌تان باشید.

 

 رنگ دریا را فراموش کرده‌اید

خیلی راحت است که چشم‌ها را ببندید و به آخرین سفرتان در کنار دریا فکر کنید: بوی دریا، صدای موج‌ها، درخشش نور خورشید روی امواج، صدای باد پیچیده در چمن و سبزه و‌... اما اگر قادر نیستید این چیزها را به خاطر بیاورید، اصلا بوی دریا به مشام‌تان نمی‌رسد و چشم‌هایتان جز پرونده‌های انباشته شده روی میز کارتان چیزی را نمی‌بینند، به فکر چند روز مرخصی باشید. نمی‌شود که همیشه بین پرونده‌های اداری غرق باشید؛ دریا شما را می‌خواند.

 

 کلی مرخصی نرفته طلب دارید

اگر جزو افرادی هستید که باد در غبغب می‌اندازید و پز می‌دهید که کلی مرخصی نرفته طلب دارید، بهتر است در رفتارتان تجدیدنظر کنید. این مساله نه‌تنها پز دادن ندارد، بلکه نشان می‌دهد از خود و زندگی شخصی‌تان غافل شده‌اید. کسی که برای مثال سه ماه مرخصی طلب دارد یا معتاد کار است یا مدیریت زمان ندارد و یا اینکه از دل و دماغ افتاده است. در هر صورت این افراد نیاز زیادی به تعطیلات دارند. منتظر نباشید تا مرخصی‌هایتان روی هم انباشته شود.

 

اگر یک اتفاق ناگوار پیش آمده است ...

اگر بعد از یک شکست عشقی، جدایی، شکست کاری یا مرگ یکی از نزدیکان‌تان به کار کردن پناه بیاورید، احساسات‌تان خشک می‌شود اما دیر یا زود این احساسات سرکوب شده سر باز می‌کنند. در این صورت بیشتر اذیت می‌شوید و صد البته که نمی‌توانید کارتان را هم به درستی انجام دهید. برای همین بعد از پیش آمدن این گونه حوادث ناگوار کار کردن ایده خوبی نیست. بهتر است به تعطیلات بروید و چند روزی از این مشغله‌ها دور باشید تا راحت‌تر با احساسات‌تان کنار بیایید.

 

 ستاره سهیل شده‌اید

اگر آن قدر از همه دور شده‌اید  که حتی والدینتان هم قیافه‌تان را فراموش کرده‌اند، یعنی یک دیدار طولانی مدت به آنها بدهکارید. مرخصی بگیرید و چند روزی را با والدین و عزیزانتان بگذرانید. این کار، هم برای روحیه خودتان خوب است و هم برای اطرافیان‌تان.

 

 نوای موسیقی مورد علاقه‌تان به گوش‌تان بی‌معنی شده است

اگر عاشق موسیقی هستید اما چند روزی است که موسیقی مورد علاقه‌تان هیچ احساسی در وجودتان ایجاد نمی‌کند و به گوشتان بی‌معنی شده است، زمان آن رسیده دست از کار بکشید و به فکر مرخصی و تعطیلات باشید.

 

 مغزتان از ایده‌های نو خالی شده است

در هر اداره، شرکت و یا هر محل کار دیگری کارایی کارکنان بر حسب ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای که ارائه می‌دهند، سنجیده می‌شود. اگر شما هم همیشه ایده‌های نو داشته‌اید اما الان چند وقتی است هیچ فکر تازه‌ای به ذهن‌تان نمی‌رسد، بهتر است چند روزی به تعطیلات بروید.

 

 یادتان نمی‌آید آخرین باری که آشپزی کرده‌اید کی بود

اگر مدتی است مشتری پروپا قرص فست‌فودها و رستوران‌های دور و برتان شده‌اید و اصلا یادتان نمی‌آید آخرین باری که اجاق گاز را روشن کرده‌اید کی بوده است، یعنی اینکه سرتان را حسابی شلوغ کرده‌اید و باید به فکر تعطیلات باشید. چند روز مرخصی بگیرید. آشپزی کنید. کنار خانواده غذا میل کنید، فریزرتان را پر کنید و خلاصه اینکه کمی خودتان را از غذاهای بیرون و فست‌فود دور کنید.

 

چقدر حال و هوایتان بعد از آخرین تعطیلات عوض شده بود!

یک روش مناسب برای اینکه تشخیص دهید به تعطیلات نیاز دارید این است که آخرین تعطیلات‌تان را به خاطر بیاورید. اگر می‌بینید آن موقع حال و هوایتان عوض شده بود ولی الان دوباره خسته و کسل شده‌اید، بهتر است قبل از اینکه به دام گرفتاری بیشتر و شاید هم افسردگی بیفتید دوباره چند روزی به تعطیلات بروید. باور کنید هرچه بچه‌هایتان بزرگ‌تر شوند مشکلات و گرفتاری‌هایشان هم بیشتر می‌شوند؛ بنابراین کوچکی آنها را بهانه نکنید و به فکر چند روز استراحت و تعطیلی باشید
منبع:‌همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha