شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 80005

سلامت نیوز : یک متخصص مغز و اعصاب احساس غش رفتن، خواب رفتگی و داشتن حس ناخوشایند در عضلات ساق پا را از جمله علایم سندروم پای بیقرار عنوان و اظهار داشت: افراد درگیر به این عارضه هنگام خواب برای رفع حس ناخوشایندی که دارند مدام تمایل دارند پای خود را تکان دهند در نتیجه این اشخاص به بی خوابی ناشی از انجام این حرکت مبتلا شده و در انجام فعالیت‌های روزمره دچار مشکل می شوند.

دکتر مهدی مقدسی در گفت وگو با ایسنا ، احساس غش رفتن، خواب رفتگی و داشتن حس ناخوشایند در عضلات ساق پا را یکی از علایم سندروم پای بیقرار دانست و گفت: این حالت به گونه‌ای است که افراد بشدت تمایل دارند عضلات این ناحیه را ماساژ دهند یا یک جسم سنگین بر روی آن قسمت گذاشته و پای خود را تحت فشار قرار دهند. گاهی حتی این افراد از دیگران تقاضا می‌کنند بر روی عضلات ساق پای آنها راه بروند تا احساس بهتری پیدا کنند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به سندروم پای بیقرار هنگام خواب برای رفع حس ناخوشایندی که دارند مدام پای خود را تکان می دهند، افزود: در نتیجه این اشخاص به بی خوابی ناشی از انجام این کار دچار شده و فعالیت‌های روزه مره آنها در اثر بی خوابی شبانه مختل می شود. همچنین باید توجه داشت این عارضه تنها به پا محدود نمی‌شود و ممکن است در دست نیز بروز یابد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه میزان ابتلا به سندروم پای بیقرار در زنان و مردان یکسان است، اظهار داشت: این عارضه بیشتر در دهه‌های زندگی بین سه تا پنج نفر از بالغین دیده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است احتمال بروز این بیماری در افرادی که مصرف سیگار یا الکل دارند، افزایش می یابد. علایم این سندروم 90 درصد موارد در شب و هنگام خواب خود را نشان می دهد.

وی به نامشخص بودن علت بروز سندروم پای بیقرار اشاره و اضافه کرد: بطور معمول دلیل خاصی برای ابتلای به آن وجود ندارد، اما می توان گفت تحریکاتی که از مناطق بالاتر مغز روی عضله اثر می کند باعث احساس غش رفتگی و بیقراری در عضلات ساق پا شده و آن را تشدید می‌کند.

دکتر مقدسی با تاکید بر پرهیز بیماران مبتلا به سندروم پای بیقرار از مصرف قهوه، چای و تنباکو چند ساعت پیش از خواب، تصریح کرد: مصرف برخی از داروهای آرام بخش و ضد افسردگی می تواند این بیماری را در افراد تشدید کند. می‌توان از داروهای موسوم به تقویت کننده‌های دوپامین برای درمان سندروم پای بیقرار و بی‌خوابی ناشی از آن همچنین کاهش احساس خستگی در طول روز استفاده کرد. دوپامین یک ماده شیمیای واسطه‌ای است که در سیناپس‌های عضلانی و عصبی بدن وجود دارد.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان توصیه کرد: افرادی که به علایم این بیماری مبتلا هستند می توانند با مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب سندروم پای بیقرار خود را برطرف کنند بطوری که معمولا این عارضه به درمان خوب جواب می دهد. اما این بیماران باید توجه داشته باشند داروهای تجویز شده توسط پزشک را باید به مدت طولانی مصرف کنند چرا که احتمال بروز علایم بیماری پس از قطع دارو وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha