یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
 سلامت نیوز : در سال‌های خیر سعی شده است تا از معلولان حمایت شود اما کافی نیست و هنوزتا نقطه مطلوب فاصله دارد به طوری که تعدادی از معلولان با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ چند روز پیش خبری به نقل از «علی همت محمودنژاد»، رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور برروی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت مبنی بر این که تعدادی ازمعلولان در اصطبل نگهداری می شوند، به این بهانه و برای بررسی مشکلات این قشر به گفت‌وگو با وی نشسته‌ایم .

چه کسانی گروه هدف شما را تشکیل می‌دهند؟
معلولان، یعنی کسانی که از نظر جسمی- حرکتی، بینایی، شنوایی و ذهنی دچار ناتوانی هستند، انجمن معلولان از حقوق این افراد دفاع می‌کند البته در این میان مبتلایان به ام. اس و بیماران مزمن روانی نیز وجود دارند و جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهند.

آیا همه بیماران روانی مزمن می‌توانند در انجمن دفاع از حقوق معلولان عضو می‌شوند؟
این بیماران در حیطه معلولان قرار دارند و قانون نیز از آنان حمایت می‌کند ما 200 نفر از این افراد را تحت پوشش قرار داده‌ایم به آنان خدمات مشاوره‌ای، دارویی و مستمری که سازمان بهزیستی برایشان تعیین کرده است ارائه می‌دهیم.

علاوه بر دفاع از حقوق معلولان چه کارهای دیگری را انجام می دهید؟
برگزاری برنامه‌های فرهنگی-هنری، اردوهای مختلف، مشاوره در زمینه‌های گوناگون، کمک به نیازمندان برای تأمین صندلی چرخ دار، عصا، وسایل توان‌بخشی از دیگر کارهایی است که صورت می گیرد.

دررسانه ها خبری به نقل از شما منتشر شده بود مبنی براین که تعدادی از معلولان در اصطبل نگهداری می شوند،‌ برای این ادعا مدرکی هم دارید ؟
بله، تعداد زیادی معلول در سراسر کشور در اصطبل نگهداری می‌شوند، این مراکز در برخی از استان‌ها وجود دارند و حاضرم هر کسی را برای تأیید به این مراکز ببرم. من 6 اصطبل را فقط در یک استان شناسایی کردم.

چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟
به خاطر فقر است، وقتی 40 درصد از معلولان بیکار هستند، و 70 درصد آنان نیز در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند و به مراکزمختلف سپرده می‌شوند این اتفاق می‌افتد، منابع مالی برای حمایت از این افراد بسیار محدود است.

در کل وضعیت معلولان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در سال‌های اخیر کارهای زیادی برای بهبود معیشت معلولان صورت گرفته است اما هنوز با ایده‌آل فاصله داریم .

انجمن شما برای بهبود وضعیت معلولان چه اقداماتی را بعمل آورده است ؟
با کمک مسئولان دادگستری بانک اطلاعاتی زندانیان معلول را تهیه می‌کنیم تا نیازهای مالی و معنوی آنان تا حدودی رفع شود و اگر این افراد نیازمند کارهای مددکاری بودند خدمات مشاوره‌ای به آنان ارائه می‌دهیم. البته تدوین آیین دادرسی معلولان به‌صورت جداگانه از دیگر کارهای این انجمن است به طوری که این کتاب پس از تدوین در اختیار قاضی‌های سراسر کشور قرار می‌گیرد. یکی از درخواست‌های ما تشدید مجازات کسانی است که علیه معلول مرتکب جرم می‌شود برای مثال اگر مجازات کیف‌قاپی 6 ماه حبس است اگر این موضوع علیه فردی که از مشکل جسمی رنج می‌برد رخ داد دو برابر میزان فعلی برای او مجازات تعیین شود.

فکر می کنید چه راهکارهایی برای بهبود این وضعیت وجوددارد؟
تشکیل شورای عالی معلولان به ریاست رییس جمهور، تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان که با تلاش بیش از 1.5 سال کارشناسان این حوزه تهیه شده است، تصویب پیمان‌نامه جهانی به همراه بودجه لازم برای افراد دارای معلولیت که بدون یک رای مخالف در مجلس و توسط شورای نگهبان نیز تایید شده است، افزایش مستمری معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی با 30 درصد حقوق پایه، تدوین و اجرای برنامه‌های جامع توان‌بخشی و لایحه پیشگیری از معلولیت‌ها، تعیین تعریف حقوقی دقیق از معلولیت و حذف تعاریف کلی، بازنشستگی زودتر از موعد مقرر معلولان را در تأمین اجتماعی ضروری که اکنون تأمین اجتماعی زیر بار این مسئله نمی‌رود، از جمله مهم‌ترین درخواست‌های ما و همه آنهایی که برای زندگی بهتر معلولان فعالیت می‌کنند.

چطور می‌توان مشکلات معلولان را بهتر تبیین کرد؟
رسانه‌ها می‌توانند در این مهم تأثیرگذار باشند. مثلاً صدا و سیما ملزم است که در هفته 2 ساعت برنامه‌های ویژه معلولان داشته باشد اما عملاً این طرح فقط در ماه رمضان اجرا می‌شود، از مسئولان صدا و سیما درخواست می‌کنیم که برای نشان دادن توانمندی‌های معلولان بیشتر تلاش کنند، رسانه‌های مکتوب نیز باید با قلم خود ذهن و فکر مردم را بیشتر معطوف به حقوق معلولان کنند، به این ترتیب شاید اوضاع کمی بهتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha