یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 80023

هاشمی فردی دارای جایگاه در کابینه پیشنهادی است ، کسی که می‌تواند به دلیل تاثیرگذاری، اهمیت حوزه سلامت را در دولت بالا ببرد و با قدرت مدیریتی در حوزه دانش و آگاهی و قدرت تصمیم‌گیری، فردی مناسب برای وزارتخانه آشفته این روزهاست.

راه بهداشت آسان و آموزش سخت است

سلامت نیوز : درگیری وزارت بهداشت با مساله ترخیص داروهااز گمرک، گرانی و کمیابی داروها و البته برنامه‌های تحولی چون پزشک خانواده، و مصوبات پرستاران، این وزارتخانه را به وزارتخانه‌ای پرخبر تبدیل کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ صلاحیت وزرای پیشنهادی این وزارتخانه، در این روزها، مورد بحث میان کارشناسان و البته نمایندگان مجلس‌اند. نظر به اینکه اداره چنین وزارتخانه‌هایی در چنین شرایطی، به مدیرانی با دانش و تدبیر نیاز دارند، باید دید که در شرایط فعلی، رای مجلس به پیشنهادات روحانی چه خواهد بود. اما تاکنون نیز، در گوشه و کنار و بنا به اظهار نظرات نمایندگان مجلس، نوع نگاه به این دو گزینه پیشنهادی مشخص شده است.

گزینه‌ای که به زعم عده‌ای از کارشناسان سیاسی، از چهره‌های شاخص کابینه پیشنهادی روحانی به شمار می‌روند. عبدالرحمان رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با آرمان، نظر کمیسیون نسبت به حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت را مثبت تلقی می‌کند و به عقیده او برای کسب رای اعتماد نمایندگان دچار مشکلی نخواهد شد.

قول رفع کمبود دارو

حسن قاضی‌زاده هاشمی، در بحبوحه برگزاری جلسه علنی مجلس برای بررسی رای اعتماد، روی حساس‌ترین نقطه مشکلات این روزهای درمان دست گذاشته‌است؛ دارو. وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تقویت و توسعه شبکه بهداشت و خدمات درمانی را از ضروریات امروز حوزه سلامت می‌داند و می‌گوید: این نوید را به مردم می‌دهیم که با تلاش دولت تدبیر و امید در ماه‌های آینده نگرانی و دغدغه بیماران در زمینه کمبود دارو به خصوص بیماران صعب‌العلاج رفع شود.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، مهم‌ترین اولویت خود را در حوزه سلامت تقویت و توسعه شبکه بهداشت و خدمات درمانی کشور معرفی می‌‌کند که به گفته او از روستاها شروع می‌شود و تا مراکز استان‌ها و بیمارستان‌ها ادامه می‌یابد. پزشک خانواده موضوع مهم دیگری است که رای وزیر بهداشت آینده به آن با توجه به هزینه‌هایی که برای آن شده است، از نکات پر اهمیت محسوب می‌شود. هرچند به گفته رستمیان، هاشمی باید در معاونت‌هایی که خود بر آنها تسلط ندارد، از جمله معاونت بهداشت، با به کارگیری افراد خبره و باتجربه، از ایجاد خلاء در این نقاط، جلوگیری کند. با این وجود، هاشمی در رابطه با پزشک خانواده، خود را از ادامه‌دهندگان این راه می‌داند، راهی که دولت قبل در آن تلاش‌هایی کرده و وزارتخانه هاشمی در صورت کسب رای اعتماد از مجلس بناست به گفته خود او، با آسیب‌شناسی برنامه‌های پیشین و اجرای آزمایشی طرح در برخی استان‌ها، مشکلات اجرایی را بررسی خواهد کرد و سپس با آهستگی و تدبیر برنامه را به جلو خواهد برد.

اما رسیدگی و سامان دادن به وضعیت داروها نخستین اقدامی است که در وزارتخانه بعدی وعده به انجام آن داده می‌شود. پس از آن، رسیدگی به وضعیت بیمه است که نقشی موثر در کنترل قیمت داروها ایفا می‌کند که به گفته وزیر پیشنهادی حسن روحانی، امری است که باید با همکاری وزارت تعاون انجام گیرد که ظاهرا قول همکاری را پیش پیش از وزیر پیشنهادی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته‌است. هاشمی همین طور در مورد اختصاص 5 هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت، می‌گوید: «متاسفانه این بودجه تاکنون محقق نشده که امیدواریم انجام شود زیرا بخشی از گرفتاری‌های موجود در حوزه سلامت به دلیل تحقق نیافتن تکالیفی است که در برنامه پنجم توسعه آمده است.»

نگاه مثبت مجلسی‌ها به هاشمی

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با آرمان از نگاه مثبت مجلس به وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت بهداشت می‌گوید:« در جلسه دو ساعت و نیمه‌ای که با حضور دو سوم اعضای کمیسیون با آقای قاضی‌زاده هاشمی برگزار شد، ایشان توانستند به سوالات نمایندگان پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای بدهند و تا جایی که می‌دانم اکثر نمایندگان نگاه موافقی دارند.» رستمیان، هاشمی را فردی دارای جایگاه در کابینه پیشنهادی می‌داند، کسی که می‌تواند به دلیل تاثیرگذاری، اهمیت حوزه سلامت را در دولت بالا ببرد و با قدرت مدیریتی در حوزه دانش و آگاهی و قدرت تصمیم‌گیری، فردی مناسب برای وزارتخانه آشفته این روزهاست. قدرت نفوذ و چانه‌زنی به گفته رستمیان از آن رو دارای اهمیت است که تنها 25درصد فعالیت‌های بهداشت و درمان را وزارت بهداشت می‌تواند به تنهایی انجام دهد؛ باقی، اموری فرابخشی است که جلب همکاری وزارتخانه‌های دیگر را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha