سلامت نیوز : در سه ماه نخست امسال تعداد قربانیان قرص برنج با افزایشی 47 درصدی به 169 نفر رسید. این در حالی است که این قرص به راحتی در برخی عطاری ها فروخته می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ در سه ماهه نخست سال جاری تعداد فوتی های ناشی از قرص برنج در کشور 169 نفر بود، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج  115 نفر بود، 47 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سه ماهه ابتدایی امسال استان های تهران با 68 فوتی(34 مرد و 34 زن)، گیلان با 32 فوتی(24 مرد و هشت زن) و مازندارن با 19 فوتی (14 مرد و پنج زن) بیشترین آمار مرگ ناشی از مصرف قرص برنج را داشته اند. به جز این سه استان، آمار مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در سایر استان ها زیر 10 نفر و در 13 استان صفر بوده است.

گفتنی است آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج در استان های تهران، گیلان و مازندران در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 74، 88.2 و 46.2 درصد افزایش یافته است.

مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قرص برنج در پنج سال اخیر (87 تا 91) با سیر صعودی مواجه بود به نحوی که از آمار 214 مورد در سال 1387 به 598 مورد در سال 1391 رسید. بر اساس آمارهای موجود مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در سال 1391 در مقایسه با سال قبل از آن 29.2 درصد افزایش داشته است.

قرص برنج که به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می شود قرصی است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد. این قرص از خود گاز فسفید تولید می کند و از آن برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می شود. مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده ، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش ، سر درد، تشنج و کما می شود.

طی سال های 1387 تا 1390 در ایران هزار و 311 نفر به علت مسمومیت با قرص برنج کشته شدند که از این تعداد 696 نفر مرد و 615 نفر زن بودند. حال با احتساب آمار سال 91 تعداد قربانیان این قرص طی پنج سال گذشته به هزار و 909 نفر قربانی این قرص شده اند.

ه گفته پزشکان، سم قرص برنج سمی است که بر روی سلولها تاثیر بدی می گذارد و تنفس سلولی را از بین می برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگانهای دیگر بدن مثل کلیه ها و قلب می شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند. بر اساس علامت های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می شود. بطوریکه بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیر قابل برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.

معمولا افراد زیر 24 ساعت فوت می کنند که زمان مرگ بستگی به ایرانی یا خارجی بودن قرص، تاریخ مصرف، میزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد.مرگ بر اثر مصرف این قرص حتمی است و یک عدد از آن نیز می تواند باعث مرگ شود.

در حالی تعداد قربانیان قرص برنج در حال افزایش است که پلیس و وزارت بهداشت هیچ نظارتی بر فروش غیرقانونی این قرص در عطاری ها نمی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha